Alcohol is slecht voor je gezondheid, daar is geen discussie over mogelijk. Recent onderzoek toont aan dat elke druppel alcohol er eentje te veel is. De gevolgen van alcohol drinken zijn groot en schadelijk voor je lichaam en je sportprestaties. In onze blog lees je meer over de gevolgen van alcohol en body.

Tot je 24e levensjaar ontwikkelt je lichaam hersencellen. Wanneer je alcohol drinkt sterven er hersencellen af die niet meer hersteld kunnen worden waardoor je blijvende schade oploopt zoals geheugenverlies. Een van de bekendste gevolgen van alcohol zijn toch wel je lever en je maag. Je lever is het zuiveringssysteem van je lichaam en moet hard werken om alcohol af te breken. Wanneer je te veel drinkt kan je lever permanent beschadigt raken. Daarnaast wordt je maag onrustig wat kan leiden tot braken. Maar je maag kan ook gewend raken aan de alcohol, waardoor de beschermende laag in je maag aangetast wordt en maagzweren op kan leveren. Verder verhoogd alcohol je bloeddruk wat zeer slecht is voor je hart- en bloedvaten en vergroot het de kans op kanker.

 

Weetje: Hoe ouder, hoe drankzuchtiger. Gemiddeld drinkt iemand van 25 jaar 2 tot 3 keer per week alcohol, dit aantal stijgt per decennium en zo drinkt een 65-plusser 5 tot 6 keer per week.

 

Sportprestaties

De lever zal ten alle tijden eerst de alcohol in je lichaam verbranden en pas daarna alle andere macro’s. Dit zorgt voor vele risico’s tijdens en na je sportprestaties.

 

– Grotere kans op blessures

Alcohol heeft een grote impact op je lichaam en de stofwisseling van organen. Zo beïnvloedt alcohol de opname, transport, het verbruik en de opslag van bijna iedere voedingsstof. Je maag absorbeert 1/5 van de alcohol, de rest komt direct in je bloed terecht. De invloed van alcohol is snel merkbaar wanneer het je hersenen en zenuwcellen bereikt. Het gevolg is dat je reactie, coördinatie, bewegingstechniek en je uithoudingsvermogen vermindert. Dit vergroot de kans op blessures.

 

– Minder energie

Een van de functies van de lever is dat het glycogeen (koolhydraten, oftewel je energiebron) opslaat. Wanneer je alcohol drinkt zal de lever dit als eerste verwerken. Dit verstoort de verbranding van de koolhydraten, waardoor je bloedsuikerniveau daalt en dus ook je sportprestaties verminderen. Je merkt al een groot verschil bij 2 glazen alcohol.

 

– Uitdroging

Alcohol versnelt het vochtverlies van het lichaam. Daarnaast drink je vaak in een korte tijd meer dan normaal. Om beide redenen zal je vaker een bezoek aan het toilet brengen. Hierdoor verliest je lichaam vitamines en mineralen, zoals zink. Uitdroging heeft direct invloed op je sportprestaties, juist omdat je tijdens sport ook veel zweet. Wanneer je alcohol blijft drinken stijgt de concentratie alcohol in je bloed, droog je nog meer uit en hierdoor word je al snel dronken met maar weinig alcohol.

 

Weetje: hoe ouder je bent (50-plusser) hoe slechter je lichaam alcohol verwerkt. Hoe dat komt? Door een verminderde werking van de lever, afname lichaamsvocht, toename lichaamsvet en een lagere tolerantie voor alcohol. Resultaat? Eerdere orgaanschade.

 

Hopelijk ben je de volgende keer jezelf bewust van de gevolgen van alcohol op jouw gezondheid en sportprestaties. Doorbreek je automatische piloot om altijd ‘gezellig’ mee te doen met de andere en minder je alcoholgebruik.  Hieronder geven we je wat tips om je alcoholgebruik te minderen of stoppen:

 

Tips

– Drink geen alcohol nadat je gesport hebt.

– Drink de avond voordat je gaat sporten geen tot weinig alcohol.

– Een van de meest gemakkelijke oplossing, ga bobben!

– Behandel alcohol als taart, dat eet je ook niet iedere dag.

– Maak duidelijke afspraken met jezelf of en hoeveel je gaat drinken, en houd je daaraan!

– Toch een uitschieter? Dan drink je minimaal een week geen alcohol.

– Een of meerdere keren per jaar een alcoholvrije periode.

 

Bron: de website van gezondheidsnet.nl en sport.nl

Artikelen die je ook interessant kan vinden

10 tips voor de feestdagen

Duurzaam gewicht verliezen is al lastig genoeg, dus maak het jezelf niet moeilijker dan het al is. Goed voorbereid te werk gaan kan je helpen. Hierbij een aantal tips hoe je dit toe kan passen.

Lees meer

Gevulde rollade met champignons en pesto

Er gaat niks boven zelfgemaakte lekkernijen! Door het zelf te bakken bepaal je ook hoe gezond of ongezond je lekkernij wordt. Met de Sint in het land heb je een extra goede reden om kruidnoten te maken, dus duik de keuken in en ga lekker aan de slag!

Lees meer

Bereid je voor om gewicht te verliezen

Duurzaam gewicht verliezen is al lastig genoeg, dus maak het jezelf niet moeilijker dan het al is. Goed voorbereid te werk gaan kan je helpen. Hierbij een aantal tips hoe je dit toe kan passen.

Lees meer

Kruidnoten

Er gaat niks boven zelfgemaakte lekkernijen! Door het zelf te bakken bepaal je ook hoe gezond of ongezond je lekkernij wordt. Met de Sint in het land heb je een extra goede reden om kruidnoten te maken, dus duik de keuken in en ga lekker aan de slag!

Lees meer

Quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado

Ben jij op zoek naar een lekker recept dat rijk is aan vitamine D? Neem dan deze quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado! Binnen 15 minuten heb jij deze heerlijke salade op tafel staan, dus ga snel naar de winkel en geniet!

Lees meer

Biefstuksalade met gegrilde peer

Het is herfst! Dat wil dus ook zeggen dat het perenseizoen in aantocht is. Het perenseizoen loopt van november tot en met februari. Een peer is een pitvrucht wat een lekker fris en gezond tussendoortje is. Het is rijk aan vitamine C, voedingsvezels en essentiële mineralen zoals calcium, fosfor, kalium en magnesium. Het is dus tijd om wat vaker voor een peer te kiezen!

Lees meer

Alcohol en food

Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken en één glas alcohol per dag is verantwoord. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels.

Lees meer

Vitamine D

Je hoort vaak dat het slim is om in de herfst en winter vitamine D supplementen te nemen. Maar waarom dan? En is het wel echt nodig? Vitamine D is een van de weinige vitamines die een lichaam zelf kan aanmaken.

Lees meer

Eiwitrijke vanillewafels

Gezond snacken kan heel leuk en heel lekker zijn en precies dit ga jij beleven na het maken van deze heerlijke eiwitrijke vanille wafels. Door de extra eiwitten die erin zijn toegevoegd is dit een prima snack na een training (of dat je nu aan het afvallen of bulken bent).

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Alcohol en mind

Het drinken van alcohol is een goed slaapmutsje en het vermindert stress. Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken. Alcohol laat je ontspannen en het is een lekker slaapmutsje. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels!

Lees meer

Herfst groenten en fruit

Het is herfst! Dat betekent dat het sneller donker wordt, meer gaat regenen en het langzaam ook wat kouder wordt.

Lees meer