De plank: Wat zijn de veel gemaakte fouten? - Optimum Change

Iedereen is inmiddels wel bekend met de  ‘’plank’’.  De plank is een effectieve rompstijfheid oefening. We gebruiken de term rompstijfheid omdat als je de oefening goed uitvoert je niet alleen je buikspieren, maar ook meerdere spieren van het bovenlichaam gebruikt.  Helaas wordt deze oefening vaak op de verkeerde manier uitgevoerd waardoor het resultaat uitblijft.

Tijdens de plank is het belangrijk dat je wervelkolom in een neutrale positie is. De wervelkolom bestaat uit drie delen: de thoracale (bovenrug), lumbaal (onderrug) en cervicale (nek) wervelkolom. Om ervoor te zorgen dat je rug in de juiste positie is, hebben we voor elk deel de techniek tips uitgeschreven:

Voor een neutrale nek positie:

  • Trek je de kin in.
  • Stel je jezelf voor dat een touw aan je hoofd/kruin trekt.

Voor een neutrale bovenrrug positie:

  • Druk je de vloer weg met je handen.
  • Trek tegelijkertijd je schouder richting je heupen.
  • Open je jampotjes met je handen

Voor een neutrale onderrug positie:

  • Zorg dat je heup hoog blijft in de beweging.
  • Kantel je de bekken lichtjes naar achter. Je zorgt dus dat je rug minder hol is.

Tips:

  • Oefen alle techniek aanwijzingen zonder dat je werkelijk in de plank houding staat.
  • Wanneer je het lastig vindt om je bekken te kantelen, dan kan je dit oefenen door op je rug te gaan liggen. Zet dan je voeten onder je knieën en druk je onderrug plat op de grond.
  • Om alle techniek aanwijzingen in een keer toe te passen is erg moeilijk. Focus je dus elke training op een specifieke tip.
  • Wanneer je twijfelt, film jouw plank eens of laat iemand van ons er eens naar kijken

Succes!

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Bulgursalade kip

Klaar met de zilvervliesrijst, volkorenpasta en aardappelen? Dan is dit iets om uit te proberen, bulgur.

Lees meer

Vruchtenijs

In de zomer is het tijd voor ijsjes. In ijs zit vaak veel suikers, maar omdat de substantie koud is, proef je dit minder goed. Er moet dus meer suiker in om het ijs zoet te laten smaken. In dit zelfgemaakte ijs heb je de suikers zelf in de hand!

Lees meer

Pastaschotel met tonijn uit de oven

Dit is een gemakkelijk ovenrecept en het meest daarvan komt uit je voorraadkast. Geen excuus meer dat je niks in huis hebt om een gezonde maaltijd op tafel te zetten!

Lees meer

3 Redenen waarom je op lange termijn meer hebt aan Outdoor Personal Group Training dan aan Bootcamp

Om resultaat op lange termijn te behalen waardoor je wel tevreden bent met je levensstijl kan Outdoor PGT je helpen met: 1. Verantwoorde trainingen welke altijd anders zijn. 2. Trainen in groepjes van maximaal 8 personen. 3. Flexibel je lessen inboeken.

Lees meer

Training tijdens de zwangerschap

Een vaak gegeven advies voor vrouwen in de zwangerschap is; je bent nu zwanger, doe het zo rustig mogelijk aan! Ons advies luidt: doe dat vooral niet!

Lees meer

9 Tips om honger te voorkomen

Tijdens een dieet zijn de meeste mensen gefocust op producten vermijden. Stoppen met brood eten, niet meer snoepen, geen vetten eten en iedere traktatie afslaan. We willen minder en minder eten en dit kan mogelijk leiden tot honger en frustratie!

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

De plank: Wat zijn de veel gemaakte fouten?

Iedereen is inmiddels wel bekend met de  ‘’plank’’.  De plank is een effectieve rompstijfheid oefening.

Lees meer
contact Gratis kennismaking