De plank: Wat zijn de veel gemaakte fouten? - Optimum Change

Iedereen is inmiddels wel bekend met de  ‘’plank’’.  De plank is een effectieve rompstijfheid oefening. We gebruiken de term rompstijfheid omdat als je de oefening goed uitvoert je niet alleen je buikspieren, maar ook meerdere spieren van het bovenlichaam gebruikt.  Helaas wordt deze oefening vaak op de verkeerde manier uitgevoerd waardoor het resultaat uitblijft.

Tijdens de plank is het belangrijk dat je wervelkolom in een neutrale positie is. De wervelkolom bestaat uit drie delen: de thoracale (bovenrug), lumbaal (onderrug) en cervicale (nek) wervelkolom. Om ervoor te zorgen dat je rug in de juiste positie is, hebben we voor elk deel de techniek tips uitgeschreven:

Voor een neutrale nek positie:

  • Trek je de kin in.
  • Stel je jezelf voor dat een touw aan je hoofd/kruin trekt.

Voor een neutrale bovenrrug positie:

  • Druk je de vloer weg met je handen.
  • Trek tegelijkertijd je schouder richting je heupen.
  • Open je jampotjes met je handen

Voor een neutrale onderrug positie:

  • Zorg dat je heup hoog blijft in de beweging.
  • Kantel je de bekken lichtjes naar achter. Je zorgt dus dat je rug minder hol is.

Tips:

  • Oefen alle techniek aanwijzingen zonder dat je werkelijk in de plank houding staat.
  • Wanneer je het lastig vindt om je bekken te kantelen, dan kan je dit oefenen door op je rug te gaan liggen. Zet dan je voeten onder je knieën en druk je onderrug plat op de grond.
  • Om alle techniek aanwijzingen in een keer toe te passen is erg moeilijk. Focus je dus elke training op een specifieke tip.
  • Wanneer je twijfelt, film jouw plank eens of laat iemand van ons er eens naar kijken

Succes!

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Ramadan

De Ramadan combineren met een gewichtsdoel of sportprestaties lijkt erg lastig, maar dat hoeft het niet te zijn.

Lees meer

Quinoa parfait

De naam van dit recept doet denken aan een luxe dessert, maar niks is minder waar… dit is gewoon een lekker ontbijtje!

Lees meer

Personal Group Training (PGT) Brochure

Wil je afvallen, fitter of energieker worden, maar weet je niet goed hoe? Dan kan PGT iets voor jou zijn. In deze PGT Brochure ontdek je hoe!

Lees meer

Flensjes met blauwe bessen en ricotta

Pannenkoek net even iets anders. We maken ze iets dunner en dan heet het in één keer een flensje. In dit recept gebruiken we volkorenmeel dus hij zit boordevol vezels. Dit zorgt dat je langer een verzadigd gevoel hebt en minder snel weer honger of trek zult hebben.

Lees meer

Ontbijttaart met kokos en frambozen

Wil je een (gezonder) feestje maken van je ontbijt? Dan zit je helemaal goed met deze gezondere ontbijttaart met kokos en frambozen. De bodem maak je van havermout en hazelnoten. De taart bedek je met kwark en (natuurlijk) frambozen en kokos.

Lees meer

Ovenschotel tonijn courgette

In dit gerecht gaat alles de oven in en heb je een voedzame maaltijd met veel eiwitten en relatief weinig vetten op een bakplaat. De tonijn zorgt voor het hoge eiwitgehalte en deze bakplaat zit boordevol groente.

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

De plank: Wat zijn de veel gemaakte fouten?

Iedereen is inmiddels wel bekend met de  ‘’plank’’.  De plank is een effectieve rompstijfheid oefening.

Lees meer
contact Plan oriëntatiegesprek