Het is helaas complexer dan je in eerste instantie zou denken. De ideale volgorde van krachttraining en cardio hangt af van het trainingsdoel en nog een aantal andere belangrijke factoren. Hieronder leg ik per trainingsdoel welke volgorde je het beste kan aanhouden.

Als je lichaam alle energiebronnen al heeft gebruikt tijdens krachttraining, is het lastiger om nog een zware cardiotraining uit te voeren en loop je een grotere kans op blessures. Verder is een zware cardiotraining niet bevorderlijk voor de prestaties tijdens een daaropvolgende krachttraining. Als je hele intensieve cardio doet voordat je gaat trainen, zul je merken dat je minder gewicht kan tillen. De mate waarin je een spier belast is juist belangrijk voor je trainingsprogressie. Zo is het voor een krachtsporter belangrijk om de spieren (zwaar) te belasten door gewichten te liften. En voor een duursporter is het belangrijk om de spieren een heel andere duurtrainingsprikkel te geven.

Idealiter voer je krachttraining en cardio op verschillende dagen uit. Hierdoor heb je meer energie voor beide inspanningen en kan je meer gefocust trainen – met uiteindelijk een beter resultaat. Natuurlijk is dit niet voor iedereen weggelegd omdat je meer tijd kwijt bent. De meeste sporters zullen dan ook kracht en cardio in één trainingsmoment combineren.

Dus samenvattend:

  • Als je op het ontwikkelen van spiermassa richt kun je het beste eerst krachttraining doen en afsluiten met cardio.
  • Voor uithoudingsvermogen kun je het beste eerst een cardiotraining doen en afsluiten met kracht.
  • Voor vetverbranding kun je het beste eerst kracht doen en vervolgens cardio.

Belangrijk: elke krachttraining begin je sowieso altijd met een korte cardiosessie (5-10 minuten) en eventueel wat extra rekoefeningen om de spieren warm te maken en je hartslag omhoog te brengen. Dit doe je om de kans op blessures zoals een spierverrekking te voorkomen.

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Yoghurt-rood fruit ijs

Met dit zelfgemaakte yoghurt-fruit ijs zit je helemaal goed. Al het lekkere en frisse van ijs, maar veel minder kcal. Bovendien is het binnen een handomdraai gemaakt.

Lees meer

Pasta met zelfgemaakte muntpesto

Munt kennen we allemaal wel van de verse muntthee, het takje in je flesje water of de smaak in je tandpasta of kauwgom, maar je kunt er veel meer mee. Gebruik het eens in je eten, bijvoorbeeld in dit pastagerecht waarbij je een eigen muntpesto maakt.

Lees meer

Hoe voorkom je kramp?

Heb jij ook wel eens last van kramp? Iedereen die het wel eens heeft gehad, weet dat het erg vervelend en pijnlijk kan zijn. Helaas is het soms lastig om de oorzaak ervan te vinden, maar er zijn wel dingen die je zelf kunt doen om het te voorkomen.

Lees meer

Roerei ontbijt

Het is bijna Vaderdag en dan worden de papa’s in het zonnetje gezet. Met dit ontbijt zorg jij ervoor dat jouw papa de sterkste papa van Nederland blijft.

Lees meer

Couscoussalade met beef, spinazie en yoghurt

Volkoren couscous is hartstikke gezond en is een goede basis voor een gezonde maaltijd.

Lees meer

Courgettesoep

Maak het jezelf gemakkelijk met gezonde en simpele gerechten. Daarvoor is deze heerlijke courgettesoep perfect! In no-time heb jij een flinke pan soep gemaakt.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Krokante zalm uit de oven

Vandaag is het Goede Vrijdag en dat betekend voor sommige dat er geen vlees op tafel komt vanavond.

Lees meer
Contact Plan intake