Deze week gaan we dieper in op de Bulgarian split squat. Dit is een hurkende beweging waarbij de bovenbeenspieren getraind worden.
Het is ook een goede “shape oefening” voor de bilspier, dus ook zeker een aanrader om toe te voegen aan je schema.
Het is uiteraard wel belangrijk dat de oefening goed uitgevoerd word. In dit filmpje komen de 3 meest voorkomende fouten aan bod en krijg je natuurlijk ook de juiste uitvoering te zien.

De eerste is het te ver naar binnen laten komen van de knie. Hierdoor komt er teveel druk/stress op de knie te staan, dit vergroot de kans op blessures.
De tweede is te rechtop blijven staan tijdens het laten zakken. Als je te rechtop blijft staan kom er teveel spanning uit de onderrug. Het is juist de bedoeling dat de kracht volledig uit de bovenbenen komt en de wervelkolom in neutrale positie blijft.
De laatste is het maken van een te grote stap naar voren. Hierdoor maak je het jezelf alleen maar moeilijker. Dit komt omdat een te grote stap ten koste gaat van de stabiliteit (zoals je ook kan zien in het filmpje).

De juiste uitvoering is de laatste variant die je ziet. Je begint met je voeten op heupbreedte voor een bankje. Vervolgens plaats je één been op de bank. Dit kan je doen door je tenen op de bank te leggen of je scheenbeen. Kies zelf wat je prettiger vindt. Je buigt je voorste knie en zakt met de achterste knie naar de grond toe. Je bovenlichaam komt in de beweging mee voorover, hierdoor blijft de wervelkolom in neutrale positie. Bij een Bulgarian split squat beweeg je niet alleen van uit je knieën maar buig je de heupen ook. Je zorgt ervoor dat de achterste knie net boven de grond blijft en door de bovenbeenspieren aan te spannen breng je jezelf weer omhoog.

Succes!

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Yoghurt-rood fruit ijs

Met dit zelfgemaakte yoghurt-fruit ijs zit je helemaal goed. Al het lekkere en frisse van ijs, maar veel minder kcal. Bovendien is het binnen een handomdraai gemaakt.

Lees meer

Pasta met zelfgemaakte muntpesto

Munt kennen we allemaal wel van de verse muntthee, het takje in je flesje water of de smaak in je tandpasta of kauwgom, maar je kunt er veel meer mee. Gebruik het eens in je eten, bijvoorbeeld in dit pastagerecht waarbij je een eigen muntpesto maakt.

Lees meer

Hoe voorkom je kramp?

Heb jij ook wel eens last van kramp? Iedereen die het wel eens heeft gehad, weet dat het erg vervelend en pijnlijk kan zijn. Helaas is het soms lastig om de oorzaak ervan te vinden, maar er zijn wel dingen die je zelf kunt doen om het te voorkomen.

Lees meer

Roerei ontbijt

Het is bijna Vaderdag en dan worden de papa’s in het zonnetje gezet. Met dit ontbijt zorg jij ervoor dat jouw papa de sterkste papa van Nederland blijft.

Lees meer

Couscoussalade met beef, spinazie en yoghurt

Volkoren couscous is hartstikke gezond en is een goede basis voor een gezonde maaltijd.

Lees meer

Courgettesoep

Maak het jezelf gemakkelijk met gezonde en simpele gerechten. Daarvoor is deze heerlijke courgettesoep perfect! In no-time heb jij een flinke pan soep gemaakt.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Krokante zalm uit de oven

Vandaag is het Goede Vrijdag en dat betekend voor sommige dat er geen vlees op tafel komt vanavond.

Lees meer
Contact Plan intake