Spierpijn, we zijn er allemaal wel mee bekend. Soms is het zo heftig dat je bij een dagelijkse beweging zoals op de wc gaan zitten enorme hinder kan ervaren. Spierpijn is een vrij normaal fenomeen en je krijgt vaak spierpijn van nieuwe soorten inspanning of van een excessieve inspanning. Een voorbeeld hiervan is we enkele keren per jaar de hovenier uithangen. Met de intrede van de herfst ligt de tuin vol met bladeren en dit wil je graag in één dag opruimen, je verricht een inspanning van enkele uren. Omdat je lichaam de inspanning niet structureel gewend is kan je hier enorme spierpijn van krijgen. Ga je meerdere keren per week de bladeren opruimen dan zal het lichaam wennen aan de inspanning en zal de hoeveelheid spierpijn drastisch verminderen. De kern van dit verhaal is dat het heel normaal is dat je spierpijn ervaart na nieuwe soorten inspanning en dat je dit kan voorkomen door frequenter de taak uit te voeren.

Naast het feit dat het verhogen van de trainingsfrequentie de spierpijn na een tijd minder laat worden, kun je nog meer dingen doen om van de spierpijn af te komen. Enkele voorbeelden zijn:

  • Lichte inspanning, gericht op doorbloeding. Denk hierbij aan lichte krachttraining of een wandeling.
  • Vormen van diepe huidmassage om de doorbloeding te bevorderen.
  • Baden in warm water.

Een ding dat niet helpt tegen spierpijn is stretchen. Ondanks dat veel mensen het gevoel hebben dat dit werkt!

Hassan, E. S. (2011). Thermal therapy and delayed onset muscle soreness. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 51(2), 249-254

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Pareto-principe

Het Pareto-principe wordt ook wel de 80-20 regel genoemd. Het is een algemene regel en de cijfers moeten niet te letterlijk genomen worden, maar het idee is dat een klein deel van onze inspanning zorgt voor een groot deel van de uitkomsten.

Lees meer

Gezonde dips deel 2

Op een heerlijke zomeravond of tijdens een donkere koude avond lekker met vrienden rond de tafel met een gigantische borrelplank, heerlijk toch! Maak de borrelplank helemaal compleet door je eigen gezondere versie te maken van de dips.

Lees meer

Resultaat gaat met vallen en opstaan

Een verandering heeft de grootste kans van slagen wanneer deze 6 maanden lang is volgehouden. De kans dat je in deze tijd een terugval gaat krijgen is dan ook erg groot. Het is dus goed om van tevoren te realiseren dat er een terugval gaat komen.

Lees meer

Gezonde dips deel 1

Hoe lekker is het om tijdens een gezellig moment met vrienden een heerlijke borrelplank op tafel te zetten? Dat is toch vaak wat je wil! Maak de borrelplank helemaal compleet door je eigen gezondere versie te maken van de dips.

Lees meer

Zelfgemaakte pindakaas

Pindakaas! Een welbekende Nederlandse lekkernij voor op je boterham, als topping op je havermout of voor in onze pindakoekjes! Het wordt in eindeloos veel gerechten gebruikt en je vindt het in bijna ieder huishouden wel terug.

Lees meer

Italiaans borrelbrood

Dit smeuïge Italiaanse borrelbrood is eenvoudig te bereiden. Het is heerlijk in combinatie met een soepje, een dip of zo uit het vuistje! Dus verwen jezelf en je vrienden met dit smaakvolle Italiaanse borrelbrood.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

Herfst groenten en fruit

Het is herfst! Dat betekent dat het sneller donker wordt, meer gaat regenen en het langzaam ook wat kouder wordt.

Lees meer

Krokante zalm uit de oven

Vandaag is het Goede Vrijdag en dat betekend voor sommige dat er geen vlees op tafel komt vanavond.

Lees meer

Heldere paddenstoelensoep

Soepen zijn een ideale maaltijd om je maag goed te vullen met een warme maaltijd zonder daarbij al te veel calorieën binnen te krijgen.

Lees meer

Vitamine D

Je hoort vaak dat het slim is om in de herfst en winter vitamine D supplementen te nemen. Maar waarom dan? En is het wel echt nodig? Vitamine D is een van de weinige vitamines die een lichaam zelf kan aanmaken.

Lees meer