Spierpijn, we zijn er allemaal wel mee bekend. Soms is het zo heftig dat je bij een dagelijkse beweging zoals op de wc gaan zitten enorme hinder kan ervaren. Spierpijn is een vrij normaal fenomeen en je krijgt vaak spierpijn van nieuwe soorten inspanning of van een excessieve inspanning. Een voorbeeld hiervan is we enkele keren per jaar de hovenier uithangen. Met de intrede van de herfst ligt de tuin vol met bladeren en dit wil je graag in één dag opruimen, je verricht een inspanning van enkele uren. Omdat je lichaam de inspanning niet structureel gewend is kan je hier enorme spierpijn van krijgen. Ga je meerdere keren per week de bladeren opruimen dan zal het lichaam wennen aan de inspanning en zal de hoeveelheid spierpijn drastisch verminderen. De kern van dit verhaal is dat het heel normaal is dat je spierpijn ervaart na nieuwe soorten inspanning en dat je dit kan voorkomen door frequenter de taak uit te voeren.

Naast het feit dat het verhogen van de trainingsfrequentie de spierpijn na een tijd minder laat worden, kun je nog meer dingen doen om van de spierpijn af te komen. Enkele voorbeelden zijn:

  • Lichte inspanning, gericht op doorbloeding. Denk hierbij aan lichte krachttraining of een wandeling.
  • Vormen van diepe huidmassage om de doorbloeding te bevorderen.
  • Baden in warm water.

Een ding dat niet helpt tegen spierpijn is stretchen. Ondanks dat veel mensen het gevoel hebben dat dit werkt!

Hassan, E. S. (2011). Thermal therapy and delayed onset muscle soreness. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 51(2), 249-254

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Gewichtsschommelingen

Herken je dit ook? Je hebt heel de week fanatiek gesport en op je voeding gelet. Voordat je op de weegschaal stapt ben je er van overtuigd dat je lichaamsgewicht lager is dan de vorige keer, maar dan… toch niet…

Lees meer

Groente op de BBQ deel 3: Siciliaanse salade

Het derde en laatste deel van de serie ‘Groente op de BBQ’, de Siciliaanse gegrilde groentesalade met bloemkool en aubergine. Hiervoor heb je de barbecue wel al eerder nodig om het gerecht te maken.

Lees meer

Groente op de BBQ deel 2: Kruidige pastinaak

In de serie groente op de barbecue zijn we aangekomen bij het tweede deel. In dit recept speelt pastinaak de hoofdrol met een Oosters tintje.

Lees meer

Groente op de BBQ deel 1: Gegrilde venkel met kruidendressing

De zomer is weer in volle gang en daarbij komen ook de nodige barbecues voorbij. Merk je dat je tijdens die barbecues veel meer vlees en veel minder groente eet dan dat je normaal zou doen?

Lees meer

Eiwraps met rode biet en geitenkaas

Een gekookt ei of een spiegel ei, dat kennen we natuurlijk allemaal. Maar heb je er wel eens een wrap van gemaakt? Deze gezonde eiwraps met rode biet en geitenkaas is een keer wat anders voor je lunch.

Lees meer

Mexicaanse ‘Salad in a jar’

Deze zomerse Mexiaanse variant zorgt voor een gezonde lunch die ook nog eens goed vult door de bonen die je eraan toevoegt. Zo heb je genoeg energie voor weer een middag werken.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Krokante zalm uit de oven

Vandaag is het Goede Vrijdag en dat betekend voor sommige dat er geen vlees op tafel komt vanavond.

Lees meer
Contact Plan intake