7 Tips om je groente inname te verhogen - Optimum Change

De gemiddelde Nederlander eet 127 gram groenten per dag. Hoe ouder de doelgroep, hoe meer groenten er gegeten worden. De doelgroep mannen en vrouwen tussen 19 en 50 jaar at gemiddeld 130 gram, terwijl de doelgroep van mannen en vrouwen tussen 51 en 69 jaar oud 150 gram groenten gemiddeld at. Bovendien wordt er op oudere leeftijd vaker per week groenten gegeten dan op jongere leeftijd.

Het avondeten blijkt hét moment te zijn om groenten te eten. Maar liefst 85% van de dagelijkse inname wordt tijdens deze maaltijd gegeten.

Hoeveel groente krijg jij per dag binnen? En krijg jij iedere dag groente binnen?

Lees deze tips om het jezelf een beetje makkelijker te maken.

Geen fan van groente? Ook daar hebben we tips voor!

  • Verhoog de portie groenten bij de warme maaltijd

Probeer bij de avondmaaltijden je bord te vullen met minimaal 50% groente. Vul de rest van je bord in met 25 % koolhydraten en 25% eiwitten.

  • Eet rauwkost op je boterham of cracker

Extra groenten leveren de nodige vitamines en mineralen, maar zorgen er daarnaast ook voor dat je eerder verzadigd bent en minder grote porties eet. Bij rauwkost hoef je niet alleen te denken aan sla, tomaat en komkommer, maar voeg bijvoorbeeld eens paprikareepjes, worteltjes, radijsjes of witte kool toe.

  • Eet bij elke maaltijd groente, ook bij je ontbijt

Maak eens een groenteomelet. Hieraan kun je alle groente toevoegen die je nog in huis hebt: prei, paprika, champignons, doperwten etc.
Maar varieer ook eens met je havermout door er een wortel doorheen te raspen. De variaties zijn eindeloos!

  • Zorg dat je altijd voldoende groenten in huis hebt

Beschikbaarheid van groente in erg belangrijk als je wil werken aan het verhogen van je groente inname. Neem groente op in je boodschappenlijstje!

  • Maak groentesoep

Maak aan het einde van de week een goedgevulde soep met alle restjes groenten. Een goedgevulde soep kan als lunch, tussendoortje of avondmaaltijd. Op deze manier verhoog je jouw groente inname en hoef je geen groente weg te gooien!
Er zijn daarnaast nog vele soorten soep die je ook altijd kunt proberen zoals: pompoensoep, courgettesoep, aspergesoep, doperwtensoep en broccolisoep!

  • Maak een lunchsalade

Salade heeft vaak het imago dat het niet praktisch is om mee te nemen naar werk, maar dat valt hartstikke mee! In de tijd dat je 4 sneeën brood smeert kun je ook een salade maken.
Gebruik hiervoor eventueel groenten die je over hebt van de dag ervoor.
Combineer groene bladgroenten met groenten in alle kleuren. Je kunt de salade aanvullen met noten, pitten of een gekookt eitje. Voor een rijk gevulde salade kun je ook nog peulvruchten, pasta, rijst of quinoa toevoegen.

  • Lekkere tussendoortjes

Groenten kun je gerust onbeperkt eten. Verschillende groenten in plakjes en reepjes met bijvoorbeeld een hummus dip.

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Bonenschotel

Deze goed gevulde bonenschotel is echt een goede bodem. Boordevol vitamines, mineralen en vooral vezels! De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels is vaak lastig te halen, dus deze maaltijd draagt daar een heel goed steentje aan bij.

Lees meer

Waarom je ontbijt niet de belangrijkste maaltijd van de dag is

Moet je ontbijten om je motortje aan de gang te krijgen of is dit een fabeltje? Brenda Frunt van de VoedingsAcademie legt het je uit.

Lees meer

Risotto met champignon, spinazie en zongedroogde tomaat

Met deze risotto zet je een hele lekkere maaltijd op tafel. Door de champignons en de zongedroogde tomaatjes heb je natuurlijke smaakmakers en zijn zout en peper bijna overbodig.

Lees meer

Wokrecept met courgette en spinazie

Dit mega makkelijke recept kan echt iedereen maken. Plus het staat ook nog eens snel op tafel.

Lees meer

Bacon-ei muffins

Kater? Met dit katerontbijt ben je er zo weer bovenop. De eiwitten zorgen dat je spieren kunnen herstellen van al dat dansen en het zout in de bacon houdt je vochtbalans weer op peil.

Lees meer

Werkt een spijkermat?

Een maand geleden kreeg mijn vrouw (Lieke) van de Sint een cadeautje: een spijkermat. WTF!?! Dat was het eerste wat ik dacht. Waarom zou je op een spijkerbed gaan liggen? Zelf had ik me ook nog helemaal niet verdiept in deze materie, dus ik kon er ook weinig van zeggen buiten dat het me behoorlijk […]

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Hoe ontwikkel je de bilspieren?

Om je billen optimaal te trainen zal je een combinatie moeten doen van verschillende oefeningen.

Lees meer

Eerst krachttraining of eerst cardio?

Het is helaas complexer dan je in eerste instantie zou denken.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer
contact Gratis kennismaking