Alcohol en food - Optimum Change

Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken en één glas alcohol per dag is verantwoord. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels. Deze fabels ontstaan omdat tijdschriften en social media graag alleen de kanten van alcohol laten zien die positief zijn of die we graag willen horen. Maar wat moet je nu geloven?

Alcohol is slecht voor je gezondheid, daar is geen discussie over mogelijk. Recent onderzoek toont aan dat elke druppel alcohol er eentje te veel is. De gevolgen van alcohol drinken zijn groot en schadelijk voor je lichaam en geest. In onze blog lees je meer over de gevolgen van alcohol en voeding.

 

Weetje: rode wijn is niet gezonder dan witte wijn, bier of andere sterke dranken.

 

Alcohol heeft enorm veel invloed op ons voedingspatroon en daardoor ook op onze gezondheid.

– Ondervoeding

Alcoholhoudende dranken leveren energie waardoor je minder trek kan hebben in een fatsoenlijke maaltijd, laat staan een gezonde en verantwoorde maaltijd. Alcohol stimuleert namelijk de drang naar vettig eten. Deze combinatie zorgt ervoor dat er een ernstig tekort kan ontstaan in voedingsstoffen, vitamines en mineralen die je lichaam binnen hoort te krijgen. Daarom is het heel gevaarlijk om met behulp van alcohol af te vallen, je zal wel gaan afvallen met dit werkt averechts voor een gezond gewicht.

 

Weetje: Overmatig alcoholgebruik lijdt tot een verminderde opname van vitamines en door de opname van alcohol in je lichaam worden meer vitamines ‘verspilt’.

 

– De bierbuik

De verbranding van alcohol in je lichaam gaat voor alle andere voedingsstoffen die je lichaam binnenkrijgt. Dus wanneer jij je lekkere frietje of kebabrol aan het wegwerken bent is je lichaam niet in staat deze vetten en energie direct te gebruiken, waardoor je de overbodige hoeveelheden vetten en energie zal opslaan in je lichaam. Vooral bij mannen wordt deze extra energie opgeslagen in de buik, oftewel de bierbuik. Buikvet is gevaarlijk en neemt vele risico’s mee betreft de gezondheid.

Alcohol bevat veel calorieën, met name bier. Wanneer je 3 glazen bier drinkt heb je namelijk al 10% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid koolhydraten binnen.

 

– Leververvetting

Alcohol wordt met een snelheid van 10 gram per uur afgebroken in de lever. Wanneer je lever druk bezig is met het verwerken van de alcohol liggen de andere functies van de lever stil, zoals het verwerken van vet, wat daarna naar de spier- en vetcellen wordt getransporteerd. Te veel alcohol leidt tot vetophoping in de lever en het bloed, wat het functioneren van je lichaam verstoord.

 

Wordt alcohol sneller afgebroken als je na het drinken iets eet?

Het antwoord is nee! Alcohol wordt met een constante snelheid afgebroken in de lever en dit kan niet worden versneld door iets (vets) te eten of water of koffie te drinken. Je kunt het proces van de alcoholopname in je lichaam vertragen door voor het drinken een maaltijd te eten, oftewel ‘een bodem leggen’. Het voedsel vormt dan een buffer voor je darmen en de energie in lichaam.

 

Wordt een gerecht met alcohol na verhitting alcoholvrij?

Het antwoord op deze vraag is ook nee. Alcohol verdampt wel door de verhitting maar er zal altijd een klein percentage alcohol in je gerecht blijven. Daarom wordt een gerecht waar alcohol aan is toegevoegd niet geadviseerd aan zwangere vrouwen of kinderen. Na meer dan 2 uur stoven is 90% van de alcohol uit een gerecht verdwenen, na 15 minuten verhitting is 60% van de alcohol verdampt, er blijft dus altijd een restant alcohol achter.

 

Weetje: Bij één op de tien mensen is sprake van overmatig alcoholgebruik!

(Er is sprake van overmatig alcoholgebruik wanneer mannen meer dan 21 glazen alcohol drinken en vrouwen meer dan 14 glazen per week).

 

Hopelijk ben je de volgende keer jezelf bewust van de gevolgen van alcohol op jouw gezondheid en voedingspatroon. Doorbreek je automatische piloot om altijd ‘gezellig’ mee te doen met de andere en minder je alcoholgebruik. Hieronder geven we je wat tips om je alcoholgebruik te minderen of stoppen:

 

Tips

– Drie-drankjes-regel, en niet meer!

– Zoek smakelijke alternatieven.

– Stop je voorraad weg.

– Een van de meest gemakkelijke oplossing, ga bobben!

– Behandel alcohol als taart, dat eet je ook niet iedere dag.

– Maak duidelijke afspraken met jezelf of en hoeveel je gaat drinken, en houd je daaraan!

– Toch een uitschieter? Dan drink je minimaal een week geen alcohol.

– Een of meerdere keren per jaar een alcoholvrije periode.

 

Bron: de website van sport.nl, hetvoedingscentrum.nl en gezondheidsnet.nl.

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Ramadan

De Ramadan combineren met een gewichtsdoel of sportprestaties lijkt erg lastig, maar dat hoeft het niet te zijn.

Lees meer

Quinoa parfait

De naam van dit recept doet denken aan een luxe dessert, maar niks is minder waar… dit is gewoon een lekker ontbijtje!

Lees meer

Personal Group Training (PGT) Brochure

Wil je afvallen, fitter of energieker worden, maar weet je niet goed hoe? Dan kan PGT iets voor jou zijn. In deze PGT Brochure ontdek je hoe!

Lees meer

Flensjes met blauwe bessen en ricotta

Pannenkoek net even iets anders. We maken ze iets dunner en dan heet het in één keer een flensje. In dit recept gebruiken we volkorenmeel dus hij zit boordevol vezels. Dit zorgt dat je langer een verzadigd gevoel hebt en minder snel weer honger of trek zult hebben.

Lees meer

Ontbijttaart met kokos en frambozen

Wil je een (gezonder) feestje maken van je ontbijt? Dan zit je helemaal goed met deze gezondere ontbijttaart met kokos en frambozen. De bodem maak je van havermout en hazelnoten. De taart bedek je met kwark en (natuurlijk) frambozen en kokos.

Lees meer

Ovenschotel tonijn courgette

In dit gerecht gaat alles de oven in en heb je een voedzame maaltijd met veel eiwitten en relatief weinig vetten op een bakplaat. De tonijn zorgt voor het hoge eiwitgehalte en deze bakplaat zit boordevol groente.

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

De plank: Wat zijn de veel gemaakte fouten?

Iedereen is inmiddels wel bekend met de  ‘’plank’’.  De plank is een effectieve rompstijfheid oefening.

Lees meer
Contact Plan oriëntatiegesprek