Alcohol soorten - Optimum Change

Heb jij goede voornemens of ben je bewust aan het opletten met wat je eet en drinkt? Dan is het wel zo handig dat je weet hoeveel calorieën je binnen krijgt met een glas whisky, bier of wijn. In deze blog zetten we alle calorieën voor je op een rijtje zodat jij een slimme keuze kan maken tijdens een borrel!

Een gram alcohol levert 7 kcal, dat is meer dan koolhydraten (4 kcal) en eiwitten (4 kcal) en minder dan vetten (9 kcal). De hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt hangt ook af van de hoeveelheid suiker, oftewel koolhydraten, die in alcoholische drankje zitten. Zo zitten cocktails en bier vaak hoog in de hoeveelheid calorieën.

Weetje: De extra calorieën worden bij de meeste mannen opgeslagen op de buik, ook wel de ‘bierbuik’ genoemd. Dit vergroot de kans op welvaartsziekten.

Lege calorieën
Alcohol bevat lege calorieën, wat betekent dat je lichaam geen voedingswaarden uit alcohol kan opnemen. Je lichaam is vooral bezig met het afbreken van alcohol en dit gaat voor de verbranding van alle andere voedingstoffen in je lichaam. De overige voedingsstoffen zijn daarom overtollig en worden opgeslagen als vet. Naast dit feit stimuleert alcohol de zin naar een vette hap, wat vaak resulteert tot een te hoge inname aan vetten en vaak ook aan koolhydraten. Hierdoor wordt het proces tot vetopname versterkt en vergroot dit de kans tot overgewicht en welvaartsziekten.

Weetje: Zoek je een caloriearm alternatief? Kies voor een alcoholvrij drankje!

Hoeveelheid calorieën per glas alcohol:
In het onderstaande schema zie je in een oogopslag hoeveel calorieën een glas alcohol bevat. Welk drankje drink jij het liefst? En wist je van tevoren dat alcohol zoveel calorieën bevat?

Bereid je goed voor wanneer er een borrel, etentje of avondje uit gepland staat. Maak met jezelf afspraken over hoeveel glazen alcohol je gaat drinken en ook wat voor soort drankje je gaat drinken. Door bewuste keuzes te maken help je jezelf een handje met het behalen van je doelen. Zo kun je genieten van een lekker alcoholisch drankje zonder dat je direct je voedingsschema verstoord of de dagelijkse hoeveelheid calorieën overschrijdt.

Bron: de website van Voedingscentrum.nl en gall.nl.

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Wokrecept met courgette en spinazie

Dit mega makkelijke recept kan echt iedereen maken. Plus het staat ook nog eens snel op tafel.

Lees meer

Bacon-ei muffins

Kater? Met dit katerontbijt ben je er zo weer bovenop. De eiwitten zorgen dat je spieren kunnen herstellen van al dat dansen en het zout in de bacon houdt je vochtbalans weer op peil.

Lees meer

Werkt een spijkermat?

Een maand geleden kreeg mijn vrouw (Lieke) van de Sint een cadeautje: een spijkermat. WTF!?! Dat was het eerste wat ik dacht. Waarom zou je op een spijkerbed gaan liggen? Zelf had ik me ook nog helemaal niet verdiept in deze materie, dus ik kon er ook weinig van zeggen buiten dat het me behoorlijk […]

Lees meer

5 strategieën om te kappen met overeten in het weekend

Voel jij je op maandagmorgen ook vaak schuldig of nog misselijk van die gigantische pizza (of maak hiervan wat je wilt) die je hebt gegeten? Met deze 5 strategieën voorkom je dat jij jezelf hier ieder weekend weer aan te buiten gaat.

Lees meer

Op lange termijn iets volhouden (en ook nog een leven hebben), kan dat?

“Hier ga dit maar eten en dan ga je zeker je resultaat halen”. Toen ik 10 jaar geleden startte met personal training, was dit één van de dingen die ik deed op het gebied van voeding. Ik heb uuuuuuren gestopt in het maken van verschillende voedingsschema’s. Iedereen kon een voedingsschema krijgen voor ieder doel. Afvallen, […]

Lees meer

Druk zijn, maar toch fit en gezond!

We willen allemaal fit en gezond zijn, maar hoe doe je dat wanneer je een megadrukke baan hebt? Met deze 3 tips kom je er!

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Hoe ontwikkel je de bilspieren?

Om je billen optimaal te trainen zal je een combinatie moeten doen van verschillende oefeningen.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Eerst krachttraining of eerst cardio?

Het is helaas complexer dan je in eerste instantie zou denken.

Lees meer
contact Gratis kennismaking