Alcohol soorten - Optimum Change

Heb jij goede voornemens of ben je bewust aan het opletten met wat je eet en drinkt? Dan is het wel zo handig dat je weet hoeveel calorieën je binnen krijgt met een glas whisky, bier of wijn. In deze blog zetten we alle calorieën voor je op een rijtje zodat jij een slimme keuze kan maken tijdens een borrel!

Een gram alcohol levert 7 kcal, dat is meer dan koolhydraten (4 kcal) en eiwitten (4 kcal) en minder dan vetten (9 kcal). De hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt hangt ook af van de hoeveelheid suiker, oftewel koolhydraten, die in alcoholische drankje zitten. Zo zitten cocktails en bier vaak hoog in de hoeveelheid calorieën.

Weetje: De extra calorieën worden bij de meeste mannen opgeslagen op de buik, ook wel de ‘bierbuik’ genoemd. Dit vergroot de kans op welvaartsziekten.

Lege calorieën
Alcohol bevat lege calorieën, wat betekent dat je lichaam geen voedingswaarden uit alcohol kan opnemen. Je lichaam is vooral bezig met het afbreken van alcohol en dit gaat voor de verbranding van alle andere voedingstoffen in je lichaam. De overige voedingsstoffen zijn daarom overtollig en worden opgeslagen als vet. Naast dit feit stimuleert alcohol de zin naar een vette hap, wat vaak resulteert tot een te hoge inname aan vetten en vaak ook aan koolhydraten. Hierdoor wordt het proces tot vetopname versterkt en vergroot dit de kans tot overgewicht en welvaartsziekten.

Weetje: Zoek je een caloriearm alternatief? Kies voor een alcoholvrij drankje!

Hoeveelheid calorieën per glas alcohol:
In het onderstaande schema zie je in een oogopslag hoeveel calorieën een glas alcohol bevat. Welk drankje drink jij het liefst? En wist je van tevoren dat alcohol zoveel calorieën bevat?

Bereid je goed voor wanneer er een borrel, etentje of avondje uit gepland staat. Maak met jezelf afspraken over hoeveel glazen alcohol je gaat drinken en ook wat voor soort drankje je gaat drinken. Door bewuste keuzes te maken help je jezelf een handje met het behalen van je doelen. Zo kun je genieten van een lekker alcoholisch drankje zonder dat je direct je voedingsschema verstoord of de dagelijkse hoeveelheid calorieën overschrijdt.

Bron: de website van Voedingscentrum.nl en gall.nl.

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Bulgursalade kip

Klaar met de zilvervliesrijst, volkorenpasta en aardappelen? Dan is dit iets om uit te proberen, bulgur.

Lees meer

Vruchtenijs

In de zomer is het tijd voor ijsjes. In ijs zit vaak veel suikers, maar omdat de substantie koud is, proef je dit minder goed. Er moet dus meer suiker in om het ijs zoet te laten smaken. In dit zelfgemaakte ijs heb je de suikers zelf in de hand!

Lees meer

Pastaschotel met tonijn uit de oven

Dit is een gemakkelijk ovenrecept en het meest daarvan komt uit je voorraadkast. Geen excuus meer dat je niks in huis hebt om een gezonde maaltijd op tafel te zetten!

Lees meer

3 Redenen waarom je op lange termijn meer hebt aan Outdoor Personal Group Training dan aan Bootcamp

Om resultaat op lange termijn te behalen waardoor je wel tevreden bent met je levensstijl kan Outdoor PGT je helpen met: 1. Verantwoorde trainingen welke altijd anders zijn. 2. Trainen in groepjes van maximaal 8 personen. 3. Flexibel je lessen inboeken.

Lees meer

Training tijdens de zwangerschap

Een vaak gegeven advies voor vrouwen in de zwangerschap is; je bent nu zwanger, doe het zo rustig mogelijk aan! Ons advies luidt: doe dat vooral niet!

Lees meer

9 Tips om honger te voorkomen

Tijdens een dieet zijn de meeste mensen gefocust op producten vermijden. Stoppen met brood eten, niet meer snoepen, geen vetten eten en iedere traktatie afslaan. We willen minder en minder eten en dit kan mogelijk leiden tot honger en frustratie!

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

De plank: Wat zijn de veel gemaakte fouten?

Iedereen is inmiddels wel bekend met de  ‘’plank’’.  De plank is een effectieve rompstijfheid oefening.

Lees meer
contact Gratis kennismaking