Weet jij hoeveel eieren je per dag mag consumeren binnen een gezonde leefstijl? En hoe gezond is een ei nu eigenlijk? Het antwoord lees je in dit blog, want het is niet zo concreet als dat je zou verwachten.

Hoe gezond is een ei?

Eieren passen prima binnen een gezonde leefstijl. Het bevat namelijk veel proteïnen, goede cholesterol en lecithine. Tevens zit het vol mineralen zoals ijzer, fosfor, zink en selenium en vitamines zoals vitamine A, B12, E en D.

Eieren en afvallen

Eieren hebben een hoge voedingsstoffendichtheid. Hieronder verstaan we de hoeveelheid essentiële voedingsstoffen die het voedingsmiddel bevat in verhouding tot het aantal kcal (of gram). Een hoge voedingsstoffendichtheid geeft een verzadigend gevoel en is daarom gunstig voor gewichtsverlies en een gezonde leefstijl.

Weetje

Zijn biologische eieren gezonder dan scharreleieren? Nee, alle eieren bevatten evenveel goede voedingsstoffen, al zijn de levensomstandigheden bij biologische en vrije-uitloopkippen wel beter dan gewone scharrelkippen.

Hoeveel eieren mag ik per dag?

Hier is geen specifiek antwoord voor mogelijk, dit voor ieder persoon anders. Over het algemeen ben je veilig wanneer je 3 eieren per week eet, maar binnen een gezond voedingspatroon is een ei per dag ook geen probleem.

Waar ligt dan de grens tussen 3 eieren per week of iedere dag een ei? Dat is afhankelijk per individu. Je kunt iedere dag een ei eten, maar dan eet je verder die dag geen koekjes, snacks of vette kaas/vleesvarianten. Dit bevat namelijk verzadigd vet en verhoogd de kans op hart- en vaatziekten. Als je dat wel doet krijg je te veel. Vegetariërs mogen gerust 4 eieren per dag eten, of natuurlijk meer bij een gezond voedingspatroon. Mensen met hart- en vaatziekten of diabetes mellitus kunnen beter 2-3 eieren per week eten. Zeker voor mensen met diabetes mellitus kunnen negatieve gevolgen voor het cholesterol ontstaan na een consumptie van meer dan 3 eieren per week.

Tips

– Eet 3 eieren per week.

– Kook de eieren en doe ze op je boterham of eet ze als tussendoortje!

– Eieren bewaar je het beste in een doos in de koelkast.

Weetje

Zijn witte eieren gezonder dan bruine eieren? Nee, de kleur van de schaal maakt geen verschil.

 

Bron: De websites van I’m a Foodie, het Voedingscentrum en Overvoedingengezondheid.nl

Artikelen die je ook interessant kan vinden

10 tips voor de feestdagen

Duurzaam gewicht verliezen is al lastig genoeg, dus maak het jezelf niet moeilijker dan het al is. Goed voorbereid te werk gaan kan je helpen. Hierbij een aantal tips hoe je dit toe kan passen.

Lees meer

Gevulde rollade met champignons en pesto

Weet jij niet wat je moet koken voor kerst en ben je nog op zoek naar een lekker en gezond recept? Dan hebben wij de oplossing: een homemade gevulde rollade met champignons en pesto dressing!

Lees meer

Bereid je voor om gewicht te verliezen

Duurzaam gewicht verliezen is al lastig genoeg, dus maak het jezelf niet moeilijker dan het al is. Goed voorbereid te werk gaan kan je helpen. Hierbij een aantal tips hoe je dit toe kan passen.

Lees meer

Kruidnoten

Er gaat niks boven zelfgemaakte lekkernijen! Door het zelf te bakken bepaal je ook hoe gezond of ongezond je lekkernij wordt. Met de Sint in het land heb je een extra goede reden om kruidnoten te maken, dus duik de keuken in en ga lekker aan de slag!

Lees meer

Quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado

Ben jij op zoek naar een lekker recept dat rijk is aan vitamine D? Neem dan deze quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado! Binnen 15 minuten heb jij deze heerlijke salade op tafel staan, dus ga snel naar de winkel en geniet!

Lees meer

Biefstuksalade met gegrilde peer

Het is herfst! Dat wil dus ook zeggen dat het perenseizoen in aantocht is. Het perenseizoen loopt van november tot en met februari. Een peer is een pitvrucht wat een lekker fris en gezond tussendoortje is. Het is rijk aan vitamine C, voedingsvezels en essentiële mineralen zoals calcium, fosfor, kalium en magnesium. Het is dus tijd om wat vaker voor een peer te kiezen!

Lees meer

Alcohol en food

Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken en één glas alcohol per dag is verantwoord. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Vitamine D

Je hoort vaak dat het slim is om in de herfst en winter vitamine D supplementen te nemen. Maar waarom dan? En is het wel echt nodig? Vitamine D is een van de weinige vitamines die een lichaam zelf kan aanmaken.

Lees meer

Eiwitrijke vanillewafels

Gezond snacken kan heel leuk en heel lekker zijn en precies dit ga jij beleven na het maken van deze heerlijke eiwitrijke vanille wafels. Door de extra eiwitten die erin zijn toegevoegd is dit een prima snack na een training (of dat je nu aan het afvallen of bulken bent).

Lees meer

Alcohol en mind

Het drinken van alcohol is een goed slaapmutsje en het vermindert stress. Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken. Alcohol laat je ontspannen en het is een lekker slaapmutsje. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels!

Lees meer

Herfst groenten en fruit

Het is herfst! Dat betekent dat het sneller donker wordt, meer gaat regenen en het langzaam ook wat kouder wordt.

Lees meer