Alles over eieren - Optimum Change

Weet jij hoeveel eieren je per dag mag consumeren binnen een gezonde leefstijl? En hoe gezond is een ei nu eigenlijk? Het antwoord lees je in dit blog, want het is niet zo concreet als dat je zou verwachten.

Hoe gezond is een ei?

Eieren passen prima binnen een gezonde leefstijl. Het bevat namelijk veel proteïnen, goede cholesterol en lecithine. Tevens zit het vol mineralen zoals ijzer, fosfor, zink en selenium en vitamines zoals vitamine A, B12, E en D.

Eieren en afvallen

Eieren hebben een hoge voedingsstoffendichtheid. Hieronder verstaan we de hoeveelheid essentiële voedingsstoffen die het voedingsmiddel bevat in verhouding tot het aantal kcal (of gram). Een hoge voedingsstoffendichtheid geeft een verzadigend gevoel en is daarom gunstig voor gewichtsverlies en een gezonde leefstijl.

Weetje

Zijn biologische eieren gezonder dan scharreleieren? Nee, alle eieren bevatten evenveel goede voedingsstoffen, al zijn de levensomstandigheden bij biologische en vrije-uitloopkippen wel beter dan gewone scharrelkippen.

Hoeveel eieren mag ik per dag?

Hier is geen specifiek antwoord voor mogelijk, dit voor ieder persoon anders. Over het algemeen ben je veilig wanneer je 3 eieren per week eet, maar binnen een gezond voedingspatroon is een ei per dag ook geen probleem.

Waar ligt dan de grens tussen 3 eieren per week of iedere dag een ei? Dat is afhankelijk per individu. Je kunt iedere dag een ei eten, maar dan eet je verder die dag geen koekjes, snacks of vette kaas/vleesvarianten. Dit bevat namelijk verzadigd vet en verhoogd de kans op hart- en vaatziekten. Als je dat wel doet krijg je te veel. Vegetariërs mogen gerust 4 eieren per dag eten, of natuurlijk meer bij een gezond voedingspatroon. Mensen met hart- en vaatziekten of diabetes mellitus kunnen beter 2-3 eieren per week eten. Zeker voor mensen met diabetes mellitus kunnen negatieve gevolgen voor het cholesterol ontstaan na een consumptie van meer dan 3 eieren per week.

Tips

– Eet 3 eieren per week.

– Kook de eieren en doe ze op je boterham of eet ze als tussendoortje!

– Eieren bewaar je het beste in een doos in de koelkast.

Weetje

Zijn witte eieren gezonder dan bruine eieren? Nee, de kleur van de schaal maakt geen verschil.

 

Bron: De websites van I’m a Foodie, het Voedingscentrum en Overvoedingengezondheid.nl

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Bulgursalade kip

Klaar met de zilvervliesrijst, volkorenpasta en aardappelen? Dan is dit iets om uit te proberen, bulgur.

Lees meer

Vruchtenijs

In de zomer is het tijd voor ijsjes. In ijs zit vaak veel suikers, maar omdat de substantie koud is, proef je dit minder goed. Er moet dus meer suiker in om het ijs zoet te laten smaken. In dit zelfgemaakte ijs heb je de suikers zelf in de hand!

Lees meer

Pastaschotel met tonijn uit de oven

Dit is een gemakkelijk ovenrecept en het meest daarvan komt uit je voorraadkast. Geen excuus meer dat je niks in huis hebt om een gezonde maaltijd op tafel te zetten!

Lees meer

3 Redenen waarom je op lange termijn meer hebt aan Outdoor Personal Group Training dan aan Bootcamp

Om resultaat op lange termijn te behalen waardoor je wel tevreden bent met je levensstijl kan Outdoor PGT je helpen met: 1. Verantwoorde trainingen welke altijd anders zijn. 2. Trainen in groepjes van maximaal 8 personen. 3. Flexibel je lessen inboeken.

Lees meer

Training tijdens de zwangerschap

Een vaak gegeven advies voor vrouwen in de zwangerschap is; je bent nu zwanger, doe het zo rustig mogelijk aan! Ons advies luidt: doe dat vooral niet!

Lees meer

9 Tips om honger te voorkomen

Tijdens een dieet zijn de meeste mensen gefocust op producten vermijden. Stoppen met brood eten, niet meer snoepen, geen vetten eten en iedere traktatie afslaan. We willen minder en minder eten en dit kan mogelijk leiden tot honger en frustratie!

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

De plank: Wat zijn de veel gemaakte fouten?

Iedereen is inmiddels wel bekend met de  ‘’plank’’.  De plank is een effectieve rompstijfheid oefening.

Lees meer
contact Gratis kennismaking