Ontbijten: wel of niet gezond? - Optimum Change

De één ontbijt direct bij het opstaan om 6.00 uur, terwijl de andere geen hap door zijn keel krijgt voor 10.00 uur in de ochtend. Voor veel mensen is het een onbeantwoorde vraag: is ontbijten nu wel of niet gezond? En moet ik gaan ontbijten terwijl ik eigenlijk helemaal geen honger heb?

 

Wetenschap:

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; er is geen wetenschappelijk onderzoek dat kan uitsluiten dat niet ontbijten slecht is voor de gezondheid. Het misleidende is dat in wetenschappelijke artikelen wordt vermeld dat het beter is om wel te ontbijten, maar echt bewijs is daar dus niet voor.

Deze misverstanden zijn ontstaan doordat er in onderzoeken die zijn gedaan, de mensen die wel ontbijten vaak een lager BMI (Body Mass Index) hebben. Het kan dus zijn dat mensen die wel ontbijten al bewuster bezig zijn met hun voedingsinname dan mensen die niet ontbijten. Daarnaast zien we wel dat mensen die ontbijten een consistenter ritme hebben in hun voedingspatroon.

Ritme:

Uiteindelijk is het belangrijkste dat je een vast ritme aanhoudt qua eettijden. Je lichaam heeft een interne klok genaamd het circadiaans ritme welke verschillende processen in je lichaam aanstuurt. Zo speelt deze een belangrijke rol bij het reguleren van slaap en honger. Ontbijt je elke dag om 8 uur? Dan zul je merken dat je op een gegeven moment ook honger rond dat tijdstip gaat krijgen.

Uit onderzoek wordt er wel bevestigd dat mensen die ontbijten vaak een betere concentratie hebben terwijl de groep die niet ontbijt meer creativiteit heeft. Hier zie je alleen wel individuele verschillen in dus hier zou je zelf mee moeten experimenteren om te ervaren of het voor jou beter past om wel of niet te ontbijten.

 

Ontbijt:

Heb je geen trek in de ochtend en eet je toch maar omdat het ‘goed voor je is’? Soms kan het juist je honger stimuleren de rest van de dag waardoor je sneller overeet. Dit is niet handig wanneer je een afvaldoel hebt. In onderzoek zien we wel dat het uitstellen van je ontbijt tot in de middag (ook wel Intermittent Fasting genoemd) kan helpen bij afvallen. Je hebt immers één eetmoment minder waardoor je minder kans hebt om te overeten. Ook hierbij geldt weer dat er een individueel verschil is; dit moet je dus een tijdje testen om te zien of dit voor jou van toepassing is.

Mensen die erg actief zijn in de ochtend hebben wel baat bij een ontbijt. Het energieverbruik gaat namelijk omhoog wanneer je wel ontbijt. Daarnaast kan dit ook een teken zijn dat je meer energie hebt gedurende de ochtend. Dit geldt niet voor wanneer je vooral zittend werk hebt; hier zien we namelijk geen verschil in energieverbruik dus ‘eten om je stofwisseling op gang te houden’ is een mythe.

Verder is het ook belangrijk om mee te nemen wat praktisch is voor jou. Heb je moeite met genoeg uren slaap te halen? Dan kan het praktischer zijn om je ontbijt uit te stellen naar een later moment zodat je in de ochtend langer kan blijven liggen. Heb je hele drukke ochtenden omdat je bijvoorbeeld de kinderen klaar moet maken voor school en daardoor geen tijd hebt voor jezelf om even rustig te ontbijten? Dan kan het fijner zijn om even te wachten tot je een rustiger moment hebt om te eten in plaats van dat je eten naar binnen forceert tussendoor. Dit kan namelijk problemen geven met de vertering. Ook kun je weer snel trek erna hebben omdat je niet ‘mindfull’ eet; je hersenen spelen namelijk een belangrijke rol bij verzadiging dus je wil wel aandacht hebben bij het eten.

 

Ons advies:

Op welk tijdstip je ontbijt heeft geen invloed op je gezondheid! Uiteindelijk is een consistent eetritme het belangrijkste, dus je wilt alleen vermijden dat je de ene dag wel ontbijt en dan weer niet.

Moet jij dan ontbijten? Uiteindelijk is dit vooral persoonlijke voorkeur. Sta je heel vroeg op en heb je erg actief werk? Dan zou ontbijten wel beter kunnen zijn voor jouw situatie. Heb je een zittend beroep, weinig honger in de ochtend en daarnaast nog een afvaldoel? Dan zou je ontbijt uitstellen tot een later moment kunnen werken omdat je dan één eetmoment minder hebt en dus makkelijker in een kcal tekort blijft.

Wanneer je twijfelt hiertussen kan het helpen om 2 weken lang te ontbijten en vervolgens 2 weken je ontbijt over te slaan om te zien wat voor effect beide hebben op jouw gemoedstoestand, energieniveaus en honger. Na 10-14 dagen is je ritme aangepast en kun je goed beoordelen wat het doet voor je.

Wil je graag meer tips of een persoonlijk voedingsadvies op maat? Neem contact op met een van onze coaches van Optimum Change, wij helpen je graag!

 

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Bonenschotel

Deze goed gevulde bonenschotel is echt een goede bodem. Boordevol vitamines, mineralen en vooral vezels! De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels is vaak lastig te halen, dus deze maaltijd draagt daar een heel goed steentje aan bij.

Lees meer

Waarom je ontbijt niet de belangrijkste maaltijd van de dag is

Moet je ontbijten om je motortje aan de gang te krijgen of is dit een fabeltje? Brenda Frunt van de VoedingsAcademie legt het je uit.

Lees meer

Risotto met champignon, spinazie en zongedroogde tomaat

Met deze risotto zet je een hele lekkere maaltijd op tafel. Door de champignons en de zongedroogde tomaatjes heb je natuurlijke smaakmakers en zijn zout en peper bijna overbodig.

Lees meer

Wokrecept met courgette en spinazie

Dit mega makkelijke recept kan echt iedereen maken. Plus het staat ook nog eens snel op tafel.

Lees meer

Bacon-ei muffins

Kater? Met dit katerontbijt ben je er zo weer bovenop. De eiwitten zorgen dat je spieren kunnen herstellen van al dat dansen en het zout in de bacon houdt je vochtbalans weer op peil.

Lees meer

Werkt een spijkermat?

Een maand geleden kreeg mijn vrouw (Lieke) van de Sint een cadeautje: een spijkermat. WTF!?! Dat was het eerste wat ik dacht. Waarom zou je op een spijkerbed gaan liggen? Zelf had ik me ook nog helemaal niet verdiept in deze materie, dus ik kon er ook weinig van zeggen buiten dat het me behoorlijk […]

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Hoe ontwikkel je de bilspieren?

Om je billen optimaal te trainen zal je een combinatie moeten doen van verschillende oefeningen.

Lees meer

Eerst krachttraining of eerst cardio?

Het is helaas complexer dan je in eerste instantie zou denken.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer
contact Gratis kennismaking