Seizoensfruit - Optimum Change

Weet jij wanneer fruit het lekkerst is? En varieer je wel voldoende of neem je iedere dag een appel mee naar je werk? Neem in de zomer fris zelfgemaakt ijs met bramen en frambozen mee of een warme cranberry appelcake in de winter. Loopt het water je al in de mond? Lees dan snel verder!

 

Wanneer je in de supermarkt fruit koopt dan is seizoenfruit vaak goedkoper, milieuvriendelijker en geeft het een boost voor inspiratie van jouw dagelijkse fruitinname. Als je meegaat in de fruitseizoenen en aanbiedingen van de supermarkt zorg jij ervoor dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Zo heb jij een natuurlijke variatie op je bak- en eetpatroon!

 

Veel fruitsoorten uit het buitenland kun je het gehele jaar door verkrijgen, zoals de ananas en citroen. Echter is het zo dat de fruitsoorten ook daar in bepaalde seizoenen op hun allerbest en in overvloed zijn, waardoor het goedkoper en milieuvriendelijker is om de fruitsoorten te vervoeren. Een bewuste keuze maken welk fruitsoort je eet is dus niet alleen lekkerder voor jezelf maar ook voor het milieu!

 

En krijg je al zin in een overheerlijke gezonde pannenkoek met banaan? Of mango en sinaasappel als topping voor de overnight oats? Neem voor inspiratie en vele recepten een kijkje op onze website!

 

Winter

jan – feb – maart

Lente

april – mei – juni

Zomer

juli – aug – sept 

Herfst

okt – nov – dec

Appels* Aardbeien* Aardbeien* Appels*
Bananen Abrikozen Abrikozen Bananen
Cranberry’s Bessen* Bessen* Druiven
Grapefruit Frambozen* Bramen* Grapefruit
Kaki Mango Druiven Meloenen
Limoen Nectarines Frambozen* Mandarijn
Mandarijn Perziken Kersen* Passievrucht
Peren* Rode bessen* Kiwi Peren*
Sinaasappels Sinaasappels Mango Perziken
Stoofperen Zwarte bessen* Meloenen Pruimen*
Nectarines Stoofperen
Perziken
  Pruimen*
  Rode bessen*
  Sinaasappels
  Vijgen
  Watermeloen
  Zwarte bessen*

 

* Deze fruitsoorten zijn allemaal vers verkrijgbaar in Nederland. Dit is dus duurzaam fruit waardoor het een gezonde én bewuste keuze is!

 

Bron: De websites van voedingscentrum.nl, runinfo.nl en droge spieren.nl.

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Bulgursalade kip

Klaar met de zilvervliesrijst, volkorenpasta en aardappelen? Dan is dit iets om uit te proberen, bulgur.

Lees meer

Vruchtenijs

In de zomer is het tijd voor ijsjes. In ijs zit vaak veel suikers, maar omdat de substantie koud is, proef je dit minder goed. Er moet dus meer suiker in om het ijs zoet te laten smaken. In dit zelfgemaakte ijs heb je de suikers zelf in de hand!

Lees meer

Pastaschotel met tonijn uit de oven

Dit is een gemakkelijk ovenrecept en het meest daarvan komt uit je voorraadkast. Geen excuus meer dat je niks in huis hebt om een gezonde maaltijd op tafel te zetten!

Lees meer

3 Redenen waarom je op lange termijn meer hebt aan Outdoor Personal Group Training dan aan Bootcamp

Om resultaat op lange termijn te behalen waardoor je wel tevreden bent met je levensstijl kan Outdoor PGT je helpen met: 1. Verantwoorde trainingen welke altijd anders zijn. 2. Trainen in groepjes van maximaal 8 personen. 3. Flexibel je lessen inboeken.

Lees meer

Training tijdens de zwangerschap

Een vaak gegeven advies voor vrouwen in de zwangerschap is; je bent nu zwanger, doe het zo rustig mogelijk aan! Ons advies luidt: doe dat vooral niet!

Lees meer

9 Tips om honger te voorkomen

Tijdens een dieet zijn de meeste mensen gefocust op producten vermijden. Stoppen met brood eten, niet meer snoepen, geen vetten eten en iedere traktatie afslaan. We willen minder en minder eten en dit kan mogelijk leiden tot honger en frustratie!

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

De plank: Wat zijn de veel gemaakte fouten?

Iedereen is inmiddels wel bekend met de  ‘’plank’’.  De plank is een effectieve rompstijfheid oefening.

Lees meer
contact Gratis kennismaking