Seizoensfruit - Optimum Change

Weet jij wanneer fruit het lekkerst is? En varieer je wel voldoende of neem je iedere dag een appel mee naar je werk? Neem in de zomer fris zelfgemaakt ijs met bramen en frambozen mee of een warme cranberry appelcake in de winter. Loopt het water je al in de mond? Lees dan snel verder!

 

Wanneer je in de supermarkt fruit koopt dan is seizoenfruit vaak goedkoper, milieuvriendelijker en geeft het een boost voor inspiratie van jouw dagelijkse fruitinname. Als je meegaat in de fruitseizoenen en aanbiedingen van de supermarkt zorg jij ervoor dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Zo heb jij een natuurlijke variatie op je bak- en eetpatroon!

 

Veel fruitsoorten uit het buitenland kun je het gehele jaar door verkrijgen, zoals de ananas en citroen. Echter is het zo dat de fruitsoorten ook daar in bepaalde seizoenen op hun allerbest en in overvloed zijn, waardoor het goedkoper en milieuvriendelijker is om de fruitsoorten te vervoeren. Een bewuste keuze maken welk fruitsoort je eet is dus niet alleen lekkerder voor jezelf maar ook voor het milieu!

 

En krijg je al zin in een overheerlijke gezonde pannenkoek met banaan? Of mango en sinaasappel als topping voor de overnight oats? Neem voor inspiratie en vele recepten een kijkje op onze website!

 

Winter

jan – feb – maart

Lente

april – mei – juni

Zomer

juli – aug – sept 

Herfst

okt – nov – dec

Appels* Aardbeien* Aardbeien* Appels*
Bananen Abrikozen Abrikozen Bananen
Cranberry’s Bessen* Bessen* Druiven
Grapefruit Frambozen* Bramen* Grapefruit
Kaki Mango Druiven Meloenen
Limoen Nectarines Frambozen* Mandarijn
Mandarijn Perziken Kersen* Passievrucht
Peren* Rode bessen* Kiwi Peren*
Sinaasappels Sinaasappels Mango Perziken
Stoofperen Zwarte bessen* Meloenen Pruimen*
Nectarines Stoofperen
Perziken
  Pruimen*
  Rode bessen*
  Sinaasappels
  Vijgen
  Watermeloen
  Zwarte bessen*

 

* Deze fruitsoorten zijn allemaal vers verkrijgbaar in Nederland. Dit is dus duurzaam fruit waardoor het een gezonde én bewuste keuze is!

 

Bron: De websites van voedingscentrum.nl, runinfo.nl en droge spieren.nl.

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Ramadan

De Ramadan combineren met een gewichtsdoel of sportprestaties lijkt erg lastig, maar dat hoeft het niet te zijn.

Lees meer

Quinoa parfait

De naam van dit recept doet denken aan een luxe dessert, maar niks is minder waar… dit is gewoon een lekker ontbijtje!

Lees meer

Personal Group Training (PGT) Brochure

Wil je afvallen, fitter of energieker worden, maar weet je niet goed hoe? Dan kan PGT iets voor jou zijn. In deze PGT Brochure ontdek je hoe!

Lees meer

Flensjes met blauwe bessen en ricotta

Pannenkoek net even iets anders. We maken ze iets dunner en dan heet het in één keer een flensje. In dit recept gebruiken we volkorenmeel dus hij zit boordevol vezels. Dit zorgt dat je langer een verzadigd gevoel hebt en minder snel weer honger of trek zult hebben.

Lees meer

Ontbijttaart met kokos en frambozen

Wil je een (gezonder) feestje maken van je ontbijt? Dan zit je helemaal goed met deze gezondere ontbijttaart met kokos en frambozen. De bodem maak je van havermout en hazelnoten. De taart bedek je met kwark en (natuurlijk) frambozen en kokos.

Lees meer

Ovenschotel tonijn courgette

In dit gerecht gaat alles de oven in en heb je een voedzame maaltijd met veel eiwitten en relatief weinig vetten op een bakplaat. De tonijn zorgt voor het hoge eiwitgehalte en deze bakplaat zit boordevol groente.

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

De plank: Wat zijn de veel gemaakte fouten?

Iedereen is inmiddels wel bekend met de  ‘’plank’’.  De plank is een effectieve rompstijfheid oefening.

Lees meer
Contact Plan oriëntatiegesprek