Seizoensgroenten - Optimum Change

Gebruik jij vaak dezelfde groenten voor het avondeten? En met welke groenten kun je op dit moment het beste variëren? In dit blog zie jij in één oogopslag welke groenten per seizoen het lekkerst zijn!

Het gehele jaar door zijn er vele groenten verkrijgbaar in de supermarkt. Vaak pak je onbewust dezelfde soort groenten, omdat je anderen groenten nog nooit hebt gegeten, niet kent, niet lekker vindt of gewoonweg nog nooit hebt gebruikt. Door met de seizoenen van het jaar mee te gaan, eet je gevarieerd en geniet je van de lekkerste smaken!

 

Gebruik dus de typische groente van dit seizoen samen met groenten die het gehele jaar door lekker zijn en ook nog eens duurzaam! Met duurzaam bedoelen we de groenten die in Nederland of andere Europese landen geteeld worden. Denk hierbij aan aardappelen, paddenstoelen, tomaten, uien, wortelen en veel kool- en knolsoorten. Zo houd je het eten koken lekker en uitdagend!

 

 

Winter

jan – feb – maart

Lente

april – mei – juni

Zomer

juli – aug – sept 

Herfst

okt – nov – dec

Aardpeer Andijvie Andijvie Aardpeer
Boerenkool Asperges Aubergine Artisjok
Knolselderij Bloemkool Bleekselderij Boerenkool
Koolraap Broccoli Bloemkool Bleekselderij
Pastinaak Courgette Chinese kool Chinese kool
Pompoen Komkommer Courgette Knolselderij
Postelein Paksoi Doperwten Pastinaak
Radijs Paprika Komkommer Pompoen
Rettich Prei Maïs Radijs
Rode biet Spinazie Paprika Rode biet
Rode kool Tomaten Peultjes Rode kool
Spruiten Tuinbonen Snijbonen Snijbonen
Winterpeen Rabarber Sperziebonen Spruiten
Winterpostelein Radijs Spinazie Witte kool
Witlof Veldsla Taugé Witlof
Witte kool Tomaten Wortel
Zuurkool Tuinbonen
Veldsla

 

Bron: De websites van voedingscentrum.nl, runinfo.nl en drogespieren.nl.

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Wokrecept met courgette en spinazie

Dit mega makkelijke recept kan echt iedereen maken. Plus het staat ook nog eens snel op tafel.

Lees meer

Bacon-ei muffins

Kater? Met dit katerontbijt ben je er zo weer bovenop. De eiwitten zorgen dat je spieren kunnen herstellen van al dat dansen en het zout in de bacon houdt je vochtbalans weer op peil.

Lees meer

Werkt een spijkermat?

Een maand geleden kreeg mijn vrouw (Lieke) van de Sint een cadeautje: een spijkermat. WTF!?! Dat was het eerste wat ik dacht. Waarom zou je op een spijkerbed gaan liggen? Zelf had ik me ook nog helemaal niet verdiept in deze materie, dus ik kon er ook weinig van zeggen buiten dat het me behoorlijk […]

Lees meer

5 strategieën om te kappen met overeten in het weekend

Voel jij je op maandagmorgen ook vaak schuldig of nog misselijk van die gigantische pizza (of maak hiervan wat je wilt) die je hebt gegeten? Met deze 5 strategieën voorkom je dat jij jezelf hier ieder weekend weer aan te buiten gaat.

Lees meer

Op lange termijn iets volhouden (en ook nog een leven hebben), kan dat?

“Hier ga dit maar eten en dan ga je zeker je resultaat halen”. Toen ik 10 jaar geleden startte met personal training, was dit één van de dingen die ik deed op het gebied van voeding. Ik heb uuuuuuren gestopt in het maken van verschillende voedingsschema’s. Iedereen kon een voedingsschema krijgen voor ieder doel. Afvallen, […]

Lees meer

Druk zijn, maar toch fit en gezond!

We willen allemaal fit en gezond zijn, maar hoe doe je dat wanneer je een megadrukke baan hebt? Met deze 3 tips kom je er!

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Hoe ontwikkel je de bilspieren?

Om je billen optimaal te trainen zal je een combinatie moeten doen van verschillende oefeningen.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Eerst krachttraining of eerst cardio?

Het is helaas complexer dan je in eerste instantie zou denken.

Lees meer
contact Gratis kennismaking