Vitamine D - Optimum Change

Bijna iedere Nederlander heeft een vitamine D tekort; hoe komt dit en waarom is dit een probleem?

Vitamine D is een van de weinige vitamines die een lichaam zelf kan aanmaken. Dit gebeurt, met wat hulp van zonlicht, in de huid van je lichaam. Dit betekent wel dat je dus ook voldoende zonlicht moet binnen krijgen om genoeg vitamine D aan te maken. Helaas is dit niet meer vanzelfsprekend met onze huidige leefstijl; we zitten het merendeel van de dag binnen en zien dus te weinig daglicht. In de winter en herfst is dit nog erger natuurlijk omdat de dagen dan korter zijn.

Waarom een supplement als het lichaam zelf vitamine D aanmaakt?
Zonlicht is de belangrijkste bron voor vitamine D. Het lichaam kan onder invloed van zonlicht zelf vitamine D aanmaken. In de herfst en winter kan er een tekort aan vitamine D ontstaan door het tekort aan zonlicht en we minder uren daglicht hebben. We komen minder vaak buiten en als we dan buiten komen dragen we veel kleding. In deze seizoenen krijgt je huid dus sowieso te weinig zonlicht binnen! Daarnaast hebben we tegenwoordig steeds meer sedentair werk wat binnen plaats vindt. Zelfs in de zomer krijgen veel mensen te weinig zonlicht binnen omdat ze van 9 tot 5 werken en binnen zitten gedurende die periode. Zelfs al zou je in het weekend veel buiten zijn, is dat nog niet voldoende om genoeg vitamine D aan te maken. Buiten je vakanties om zul je dus waarschijnlijk het hele jaar een vitamine D supplement moeten slikken.

Weetje: voor jonge kinderen, mensen die weinig buiten komen, mensen met een donkere huidskleur en zwangere vrouwen geldt het advies om een hogere hoeveelheid vitamine D te nemen.

Waarom vitamine D?
Vitamine D zijn belangrijk bij de ondersteuning van je immuunsysteem. Met een tekort aan vitamine D werkt je immuunsysteem dus niet optimaal en dit kan voor een verhoogde kans op ziektes zorgen. Ook zul je langer nodig hebben om te herstellen ervan. Voldoende vitamine D draagt ook bij aan een goede werking van de spieren en zorgt het voor het behoud en de groei van sterkere botten en tanden. Dit
komt omdat je lichaam calcium en fosfor beter kan opnemen wat wordt vastgelegd in de botten en tanden, met name tijdens de groei. Verder is vitamine D nodig om botontkalking zoveel mogelijk te beperken, wat op latere leeftijd risico’s vermindert op osteoporose. Het is dus enorm belangrijk om een vitamine D tekort te voorkomen. Het draagt namelijk bij aan veel belangrijke processen in je lichaam en is dus
essentieel voor je gezondheid!

Vitamine D en voeding
Je kunt vitamine D ook uit je voeding halen, met name vette vissen zoals haring, zalm en makreel. In mindere mate bevindt vitamine D zich ook in eieren en vlees, en is het toegevoegd in halvarine, margarine, bak en braadproducten. Vitamine D wordt het beste opgenomen in de darm als vet of olie aanwezig is. De gemiddelde opname vitamine D uit je voeding is dan ongeveer 80%. Je lichaam kan de vitamine D opslaan in vetweefsel en organen, zoals in lever.

Het is helaas alleen erg lastig om voldoende vitamine D binnen te krijgen door middel van voeding. Je moet onrealistische hoeveelheden vette vis eten om ook maar in de buurt te komen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Supplementeren is dus de beste optie voor de meeste mensen maar welk supplement moet je dan kiezen en hoeveel moet je dan nemen? Daar hebben wij een aantal tips voor.

Tips
– Idealiter laat je je bloedwaardes testen om te checken of je een vitamine D tekort hebt en hoe groot die dan is.
– Iedere dag minstens 15 tot 30 minuten buiten in de zon zijn waarbij je hoofd en handen niet bedekt zijn is genoeg om voldoende vitamine D aan te maken. Lukt dit niet, dan raden we een supplement aan.
– Dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine D3: tussen de 1000-5000 IU afhankelijk van de hoeveelheid zonlicht die je binnen krijgt. Voor een dag dat je amper buiten komt raden we 5000 IU aan. Ben je in de zomer een dag regelmatig buiten? Dan hoef je ook geen supplement te nemen die dag.
– Te veel vitamine D binnen krijgen is erg lastig; onderzoek toont aan dat dit pas bij doseringen boven de 20.000 IU plaats vindt. Met onze aanbevolen dagelijkse hoeveelheid hoef je hier dus zeker niet bang voor te zijn!

Wil je supplementen bestellen? Klik dan hier
Wij verkopen Vitamine D3 supplementen van Body & Fit die 1000IU bevatten per capsule. Deze zijn dus perfect geschikt voor iedereen omdat je de dosering zelf kan bepalen.

Bron: hetvoedingscentrum.nl.

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Bulgursalade kip

Klaar met de zilvervliesrijst, volkorenpasta en aardappelen? Dan is dit iets om uit te proberen, bulgur.

Lees meer

Vruchtenijs

In de zomer is het tijd voor ijsjes. In ijs zit vaak veel suikers, maar omdat de substantie koud is, proef je dit minder goed. Er moet dus meer suiker in om het ijs zoet te laten smaken. In dit zelfgemaakte ijs heb je de suikers zelf in de hand!

Lees meer

Pastaschotel met tonijn uit de oven

Dit is een gemakkelijk ovenrecept en het meest daarvan komt uit je voorraadkast. Geen excuus meer dat je niks in huis hebt om een gezonde maaltijd op tafel te zetten!

Lees meer

3 Redenen waarom je op lange termijn meer hebt aan Outdoor Personal Group Training dan aan Bootcamp

Om resultaat op lange termijn te behalen waardoor je wel tevreden bent met je levensstijl kan Outdoor PGT je helpen met: 1. Verantwoorde trainingen welke altijd anders zijn. 2. Trainen in groepjes van maximaal 8 personen. 3. Flexibel je lessen inboeken.

Lees meer

Training tijdens de zwangerschap

Een vaak gegeven advies voor vrouwen in de zwangerschap is; je bent nu zwanger, doe het zo rustig mogelijk aan! Ons advies luidt: doe dat vooral niet!

Lees meer

9 Tips om honger te voorkomen

Tijdens een dieet zijn de meeste mensen gefocust op producten vermijden. Stoppen met brood eten, niet meer snoepen, geen vetten eten en iedere traktatie afslaan. We willen minder en minder eten en dit kan mogelijk leiden tot honger en frustratie!

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

De plank: Wat zijn de veel gemaakte fouten?

Iedereen is inmiddels wel bekend met de  ‘’plank’’.  De plank is een effectieve rompstijfheid oefening.

Lees meer
contact Gratis kennismaking