Je hoort vaak dat het slim is om in de herfst en winter vitamine D supplementen te nemen. Maar waarom dan? En is het wel echt nodig? Vitamine D is een van de weinige vitamines die een lichaam zelf kan aanmaken. Dit gebeurt, met wat hulp van zonlicht, in de huid van je lichaam.

Waarom een supplement als het lichaam zelf vitamine D aanmaakt?

Zonlicht is de belangrijkste bron voor vitamine D. Het lichaam kan onder invloed van zonlicht zelf vitamine D aanmaken. In de herfst en winter kan er een tekort aan vitamine D ontstaan door het tekort aan zonlicht en we minder uren daglicht hebben. We komen minder vaak buiten en als we dan buiten komen dragen we veel kleding. In deze seizoenen krijgt je huid dus weinig zonlicht!

 

Weetje: voor jonge kinderen, mensen die weinig buiten komen, mensen met een donkere huidskleur en zwangere vrouwen geldt het advies om extra vitamine D te nemen.

 

Waarom vitamine D?

Vitamine D zijn belangrijk bij de ondersteuning van je immuunsysteem. Ook draagt het bij aan een goede werking van de spieren en zorgt het voor het behoud en de groei van sterkere botten en tanden. Dit komt omdat je lichaam calcium en fosfor beter kan opnemen wat wordt vastgelegd in de botten en tanden, met name tijdens de groei. Verder is vitamine D nodig om botontkalking zoveel mogelijk te beperken, wat op latere leeftijd risico’s vermindert op osteoporose. Dus wat extra vitamine D slikken in de herfst en winter is aan te raden.

 

Vitamine D en voeding

Je kunt vitamine D ook uit je voeding halen, met name vette vissen zoals haring, zalm en makreel. In mindere mate bevindt vitamine D zich ook in eieren en vlees, en is het toegevoegd in halvarine, margarine, bak en braadproducten.

Vitamine D wordt het beste opgenomen in de darm als vet of olie aanwezig is. De gemiddelde opname vitamine D uit je voeding is dan ongeveer 80%. Je lichaam kan de vitamine D opslaan in vetweefsel en organen, zoals in lever.

 

Tips:

– Iedere dag minstens 15 tot 30 minuten buiten in de zon zijn waarbij je hoofd en handen niet bedekt zijn.

– Zorg dat je voldoende varieert in je voeding en je kookt met halvarine, margarine, vloeibaar bak- braadvet en vette vis.

– Dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine D: 10 microgram.

– Alleen voor mensen boven de 70 jaar is de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine D: 20 microgram.

 

Bron: de website van hetvoedingscentrum.nl.

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Gewichtsschommelingen

Herken je dit ook? Je hebt heel de week fanatiek gesport en op je voeding gelet. Voordat je op de weegschaal stapt ben je er van overtuigd dat je lichaamsgewicht lager is dan de vorige keer, maar dan… toch niet…

Lees meer

Groente op de BBQ deel 3: Siciliaanse salade

Het derde en laatste deel van de serie ‘Groente op de BBQ’, de Siciliaanse gegrilde groentesalade met bloemkool en aubergine. Hiervoor heb je de barbecue wel al eerder nodig om het gerecht te maken.

Lees meer

Groente op de BBQ deel 2: Kruidige pastinaak

In de serie groente op de barbecue zijn we aangekomen bij het tweede deel. In dit recept speelt pastinaak de hoofdrol met een Oosters tintje.

Lees meer

Groente op de BBQ deel 1: Gegrilde venkel met kruidendressing

De zomer is weer in volle gang en daarbij komen ook de nodige barbecues voorbij. Merk je dat je tijdens die barbecues veel meer vlees en veel minder groente eet dan dat je normaal zou doen?

Lees meer

Eiwraps met rode biet en geitenkaas

Een gekookt ei of een spiegel ei, dat kennen we natuurlijk allemaal. Maar heb je er wel eens een wrap van gemaakt? Deze gezonde eiwraps met rode biet en geitenkaas is een keer wat anders voor je lunch.

Lees meer

Mexicaanse ‘Salad in a jar’

Deze zomerse Mexiaanse variant zorgt voor een gezonde lunch die ook nog eens goed vult door de bonen die je eraan toevoegt. Zo heb je genoeg energie voor weer een middag werken.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Krokante zalm uit de oven

Vandaag is het Goede Vrijdag en dat betekend voor sommige dat er geen vlees op tafel komt vanavond.

Lees meer
Contact Plan intake