Je hoort vaak dat het slim is om in de herfst en winter vitamine D supplementen te nemen. Maar waarom dan? En is het wel echt nodig? Vitamine D is een van de weinige vitamines die een lichaam zelf kan aanmaken. Dit gebeurt, met wat hulp van zonlicht, in de huid van je lichaam.

Waarom een supplement als het lichaam zelf vitamine D aanmaakt?

Zonlicht is de belangrijkste bron voor vitamine D. Het lichaam kan onder invloed van zonlicht zelf vitamine D aanmaken. In de herfst en winter kan er een tekort aan vitamine D ontstaan door het tekort aan zonlicht en we minder uren daglicht hebben. We komen minder vaak buiten en als we dan buiten komen dragen we veel kleding. In deze seizoenen krijgt je huid dus weinig zonlicht!

 

Weetje: voor jonge kinderen, mensen die weinig buiten komen, mensen met een donkere huidskleur en zwangere vrouwen geldt het advies om extra vitamine D te nemen.

 

Waarom vitamine D?

Vitamine D zijn belangrijk bij de ondersteuning van je immuunsysteem. Ook draagt het bij aan een goede werking van de spieren en zorgt het voor het behoud en de groei van sterkere botten en tanden. Dit komt omdat je lichaam calcium en fosfor beter kan opnemen wat wordt vastgelegd in de botten en tanden, met name tijdens de groei. Verder is vitamine D nodig om botontkalking zoveel mogelijk te beperken, wat op latere leeftijd risico’s vermindert op osteoporose. Dus wat extra vitamine D slikken in de herfst en winter is aan te raden.

 

Vitamine D en voeding

Je kunt vitamine D ook uit je voeding halen, met name vette vissen zoals haring, zalm en makreel. In mindere mate bevindt vitamine D zich ook in eieren en vlees, en is het toegevoegd in halvarine, margarine, bak en braadproducten.

Vitamine D wordt het beste opgenomen in de darm als vet of olie aanwezig is. De gemiddelde opname vitamine D uit je voeding is dan ongeveer 80%. Je lichaam kan de vitamine D opslaan in vetweefsel en organen, zoals in lever.

 

Tips:

– Iedere dag minstens 15 tot 30 minuten buiten in de zon zijn waarbij je hoofd en handen niet bedekt zijn.

– Zorg dat je voldoende varieert in je voeding en je kookt met halvarine, margarine, vloeibaar bak- braadvet en vette vis.

– Dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine D: 10 microgram.

– Alleen voor mensen boven de 70 jaar is de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine D: 20 microgram.

 

Bron: de website van hetvoedingscentrum.nl.

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Pareto-principe

Het Pareto-principe wordt ook wel de 80-20 regel genoemd. Het is een algemene regel en de cijfers moeten niet te letterlijk genomen worden, maar het idee is dat een klein deel van onze inspanning zorgt voor een groot deel van de uitkomsten.

Lees meer

Gezonde dips deel 2

Op een heerlijke zomeravond of tijdens een donkere koude avond lekker met vrienden rond de tafel met een gigantische borrelplank, heerlijk toch! Maak de borrelplank helemaal compleet door je eigen gezondere versie te maken van de dips.

Lees meer

Resultaat gaat met vallen en opstaan

Een verandering heeft de grootste kans van slagen wanneer deze 6 maanden lang is volgehouden. De kans dat je in deze tijd een terugval gaat krijgen is dan ook erg groot. Het is dus goed om van tevoren te realiseren dat er een terugval gaat komen.

Lees meer

Gezonde dips deel 1

Hoe lekker is het om tijdens een gezellig moment met vrienden een heerlijke borrelplank op tafel te zetten? Dat is toch vaak wat je wil! Maak de borrelplank helemaal compleet door je eigen gezondere versie te maken van de dips.

Lees meer

Zelfgemaakte pindakaas

Pindakaas! Een welbekende Nederlandse lekkernij voor op je boterham, als topping op je havermout of voor in onze pindakoekjes! Het wordt in eindeloos veel gerechten gebruikt en je vindt het in bijna ieder huishouden wel terug.

Lees meer

Italiaans borrelbrood

Dit smeuïge Italiaanse borrelbrood is eenvoudig te bereiden. Het is heerlijk in combinatie met een soepje, een dip of zo uit het vuistje! Dus verwen jezelf en je vrienden met dit smaakvolle Italiaanse borrelbrood.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

Herfst groenten en fruit

Het is herfst! Dat betekent dat het sneller donker wordt, meer gaat regenen en het langzaam ook wat kouder wordt.

Lees meer

Krokante zalm uit de oven

Vandaag is het Goede Vrijdag en dat betekend voor sommige dat er geen vlees op tafel komt vanavond.

Lees meer

Heldere paddenstoelensoep

Soepen zijn een ideale maaltijd om je maag goed te vullen met een warme maaltijd zonder daarbij al te veel calorieën binnen te krijgen.

Lees meer

Vitamine D

Je hoort vaak dat het slim is om in de herfst en winter vitamine D supplementen te nemen. Maar waarom dan? En is het wel echt nodig? Vitamine D is een van de weinige vitamines die een lichaam zelf kan aanmaken.

Lees meer