Je hoort vaak dat het slim is om in de herfst en winter vitamine D supplementen te nemen. Maar waarom dan? En is het wel echt nodig? Vitamine D is een van de weinige vitamines die een lichaam zelf kan aanmaken. Dit gebeurt, met wat hulp van zonlicht, in de huid van je lichaam.

Waarom een supplement als het lichaam zelf vitamine D aanmaakt?

Zonlicht is de belangrijkste bron voor vitamine D. Het lichaam kan onder invloed van zonlicht zelf vitamine D aanmaken. In de herfst en winter kan er een tekort aan vitamine D ontstaan door het tekort aan zonlicht en we minder uren daglicht hebben. We komen minder vaak buiten en als we dan buiten komen dragen we veel kleding. In deze seizoenen krijgt je huid dus weinig zonlicht!

 

Weetje: voor jonge kinderen, mensen die weinig buiten komen, mensen met een donkere huidskleur en zwangere vrouwen geldt het advies om extra vitamine D te nemen.

 

Waarom vitamine D?

Vitamine D zijn belangrijk bij de ondersteuning van je immuunsysteem. Ook draagt het bij aan een goede werking van de spieren en zorgt het voor het behoud en de groei van sterkere botten en tanden. Dit komt omdat je lichaam calcium en fosfor beter kan opnemen wat wordt vastgelegd in de botten en tanden, met name tijdens de groei. Verder is vitamine D nodig om botontkalking zoveel mogelijk te beperken, wat op latere leeftijd risico’s vermindert op osteoporose. Dus wat extra vitamine D slikken in de herfst en winter is aan te raden.

 

Vitamine D en voeding

Je kunt vitamine D ook uit je voeding halen, met name vette vissen zoals haring, zalm en makreel. In mindere mate bevindt vitamine D zich ook in eieren en vlees, en is het toegevoegd in halvarine, margarine, bak en braadproducten.

Vitamine D wordt het beste opgenomen in de darm als vet of olie aanwezig is. De gemiddelde opname vitamine D uit je voeding is dan ongeveer 80%. Je lichaam kan de vitamine D opslaan in vetweefsel en organen, zoals in lever.

 

Tips:

– Iedere dag minstens 15 tot 30 minuten buiten in de zon zijn waarbij je hoofd en handen niet bedekt zijn.

– Zorg dat je voldoende varieert in je voeding en je kookt met halvarine, margarine, vloeibaar bak- braadvet en vette vis.

– Dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine D: 10 microgram.

– Alleen voor mensen boven de 70 jaar is de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine D: 20 microgram.

 

Bron: de website van hetvoedingscentrum.nl.

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado

Ben jij op zoek naar een lekker recept dat rijk is aan vitamine D? Neem dan deze quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado! Binnen 15 minuten heb jij deze heerlijke salade op tafel staan, dus ga snel naar de winkel en geniet!

Lees meer

Biefstuksalade met gegrilde peer

Het is herfst! Dat wil dus ook zeggen dat het perenseizoen in aantocht is. Het perenseizoen loopt van november tot en met februari. Een peer is een pitvrucht wat een lekker fris en gezond tussendoortje is. Het is rijk aan vitamine C, voedingsvezels en essentiële mineralen zoals calcium, fosfor, kalium en magnesium. Het is dus tijd om wat vaker voor een peer te kiezen!

Lees meer

Hoe voorkom ik een winterdip?

Het e-book vol tips en tricks om fris en fruitig het najaar in te gaan!

Lees meer

Alcohol en mind

Het drinken van alcohol is een goed slaapmutsje en het vermindert stress. Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken. Alcohol laat je ontspannen en het is een lekker slaapmutsje. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels!

Lees meer

Alcohol en body

Alcohol is slecht voor je gezondheid, daar is geen discussie over mogelijk. Recent onderzoek toont aan dat elke druppel alcohol er eentje te veel is. De gevolgen van alcohol drinken zijn groot en schadelijk voor je lichaam en je sportprestaties. In onze blog lees je meer over de gevolgen van alcohol en body.

Lees meer

Alcohol en food

Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken en één glas alcohol per dag is verantwoord. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels.

Lees meer

Alcohol en food

Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken en één glas alcohol per dag is verantwoord. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels.

Lees meer

Alcohol en mind

Het drinken van alcohol is een goed slaapmutsje en het vermindert stress. Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken. Alcohol laat je ontspannen en het is een lekker slaapmutsje. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels!

Lees meer

Vitamine D

Je hoort vaak dat het slim is om in de herfst en winter vitamine D supplementen te nemen. Maar waarom dan? En is het wel echt nodig? Vitamine D is een van de weinige vitamines die een lichaam zelf kan aanmaken.

Lees meer

Herfst groenten en fruit

Het is herfst! Dat betekent dat het sneller donker wordt, meer gaat regenen en het langzaam ook wat kouder wordt.

Lees meer

Wat te doen tegen spierpijn?

Spierpijn, we zijn er allemaal wel mee bekend. Soms is het zo heftig dat je bij een dagelijkse beweging zoals op de wc gaan zitten enorme hinder kan ervaren.

Lees meer

Bananenkoekjes

Heb jij bananen in huis die niet worden gegeten en bruin zijn geworden?

Lees meer