Nederlanders eten te veel vlees. Verwacht wordt dat de vleesconsumptie in 2050 gaat stijgen met 70%. Dit gaat ten koste van onze gezondheid en het klimaat (ontbossing). Wat vaker een dag minder vlees en vis eten heeft een enorm positieve impact op mens, dier en milieu. Het is niet nodig om volledig vegetarisch te eten, want vleesarm eten is juist duurzamer dan vleesloos eten. Als je al één hele dag in de week geen vlees eet dan doet dat al wonderen.

Wat bespaar je als je, als je één dag per week geen vlees eet gedurende een heel jaar:

  • 1000 liter water (irrigatie voor productie veevoer, veehouderij en productie van vlees)
  • 565 km autorijden (verminderen uitstoot broeikasgassen)
  • 6 kilo aan vlees

Uit onderzoek blijkt dat de consumptie van vlees de afgelopen jaren is gedaald van 105 naar gemiddeld 98 gram vlees per dag. Het grootste nadeel is dat bijna de helft (48%) van het vlees dat Nederland consumeert bestaat uit bewerkt vlees. Dit heeft negatieve gevolgen voor zowel de gezondheid (verhoogde kans op diabetes of kanker) als het klimaat.

Advies:

Het Voedingscentrum geeft hierbij het volgende advies betreft het eten van vlees:

  • Niet meer dan 500 gram vlees per week eten:
  • Waarvan maximaal 300 gram rood vlees (rundvlees/ varkensvlees).

Voorbeeld weekindeling:

  • 1 dag vis, 1 dag peulvruchten, 1 dag noten, 2 dagen rood vlees en 2 dagen kip (gevogelte).

Onze Challenge:

Wat wij van je gaan vragen is erg simpel, namelijk: Eet één dag in de week vegetarisch.

Dus één gehele dag geen vlees eten, maar kiezen voor andere verantwoorde recepten. Meerdere van onze coaches zijn hier al mee gestart en vinden het juist leuk om hier bewust mee bezig te zijn en merken dat ze hierdoor nog gevarieerder gaan eten. Doe jij ook mee?

Vergroot je inzicht met koken en laat je verrassen met heerlijke nieuwe recepten! Geniet van het vegetarisch eten en je gaat merken dat je het vlees niet eens mist. Kijk op onze blog voor vegetarische ideeën en houd onze Facebookpagina in de gaten voor meer vegetarische recepten! Je kunt natuurlijk altijd bij je coach terecht voor vragen over dit onderwerp of tips voor recepten.

Weetje: Productie van kippenvlees heeft de minste invloed op het klimaat, rundvlees het meeste.

Artikelen die je ook interessant kan vinden

10 tips voor de feestdagen

Duurzaam gewicht verliezen is al lastig genoeg, dus maak het jezelf niet moeilijker dan het al is. Goed voorbereid te werk gaan kan je helpen. Hierbij een aantal tips hoe je dit toe kan passen.

Lees meer

Gevulde rollade met champignons en pesto

Er gaat niks boven zelfgemaakte lekkernijen! Door het zelf te bakken bepaal je ook hoe gezond of ongezond je lekkernij wordt. Met de Sint in het land heb je een extra goede reden om kruidnoten te maken, dus duik de keuken in en ga lekker aan de slag!

Lees meer

Bereid je voor om gewicht te verliezen

Duurzaam gewicht verliezen is al lastig genoeg, dus maak het jezelf niet moeilijker dan het al is. Goed voorbereid te werk gaan kan je helpen. Hierbij een aantal tips hoe je dit toe kan passen.

Lees meer

Kruidnoten

Er gaat niks boven zelfgemaakte lekkernijen! Door het zelf te bakken bepaal je ook hoe gezond of ongezond je lekkernij wordt. Met de Sint in het land heb je een extra goede reden om kruidnoten te maken, dus duik de keuken in en ga lekker aan de slag!

Lees meer

Quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado

Ben jij op zoek naar een lekker recept dat rijk is aan vitamine D? Neem dan deze quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado! Binnen 15 minuten heb jij deze heerlijke salade op tafel staan, dus ga snel naar de winkel en geniet!

Lees meer

Biefstuksalade met gegrilde peer

Het is herfst! Dat wil dus ook zeggen dat het perenseizoen in aantocht is. Het perenseizoen loopt van november tot en met februari. Een peer is een pitvrucht wat een lekker fris en gezond tussendoortje is. Het is rijk aan vitamine C, voedingsvezels en essentiële mineralen zoals calcium, fosfor, kalium en magnesium. Het is dus tijd om wat vaker voor een peer te kiezen!

Lees meer

Alcohol en food

Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken en één glas alcohol per dag is verantwoord. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels.

Lees meer

Vitamine D

Je hoort vaak dat het slim is om in de herfst en winter vitamine D supplementen te nemen. Maar waarom dan? En is het wel echt nodig? Vitamine D is een van de weinige vitamines die een lichaam zelf kan aanmaken.

Lees meer

Eiwitrijke vanillewafels

Gezond snacken kan heel leuk en heel lekker zijn en precies dit ga jij beleven na het maken van deze heerlijke eiwitrijke vanille wafels. Door de extra eiwitten die erin zijn toegevoegd is dit een prima snack na een training (of dat je nu aan het afvallen of bulken bent).

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Alcohol en mind

Het drinken van alcohol is een goed slaapmutsje en het vermindert stress. Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken. Alcohol laat je ontspannen en het is een lekker slaapmutsje. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels!

Lees meer

Herfst groenten en fruit

Het is herfst! Dat betekent dat het sneller donker wordt, meer gaat regenen en het langzaam ook wat kouder wordt.

Lees meer