Nederlanders eten te veel vlees. Verwacht wordt dat de vleesconsumptie in 2050 gaat stijgen met 70%. Dit gaat ten koste van onze gezondheid en het klimaat (ontbossing). Wat vaker een dag minder vlees en vis eten heeft een enorm positieve impact op mens, dier en milieu. Het is niet nodig om volledig vegetarisch te eten, want vleesarm eten is juist duurzamer dan vleesloos eten. Als je al één hele dag in de week geen vlees eet dan doet dat al wonderen.

Wat bespaar je als je, als je één dag per week geen vlees eet gedurende een heel jaar:

  • 1000 liter water (irrigatie voor productie veevoer, veehouderij en productie van vlees)
  • 565 km autorijden (verminderen uitstoot broeikasgassen)
  • 6 kilo aan vlees

Uit onderzoek blijkt dat de consumptie van vlees de afgelopen jaren is gedaald van 105 naar gemiddeld 98 gram vlees per dag. Het grootste nadeel is dat bijna de helft (48%) van het vlees dat Nederland consumeert bestaat uit bewerkt vlees. Dit heeft negatieve gevolgen voor zowel de gezondheid (verhoogde kans op diabetes of kanker) als het klimaat.

Advies:

Het Voedingscentrum geeft hierbij het volgende advies betreft het eten van vlees:

  • Niet meer dan 500 gram vlees per week eten:
  • Waarvan maximaal 300 gram rood vlees (rundvlees/ varkensvlees).

Voorbeeld weekindeling:

  • 1 dag vis, 1 dag peulvruchten, 1 dag noten, 2 dagen rood vlees en 2 dagen kip (gevogelte).

Onze Challenge:

Wat wij van je gaan vragen is erg simpel, namelijk: Eet één dag in de week vegetarisch.

Dus één gehele dag geen vlees eten, maar kiezen voor andere verantwoorde recepten. Meerdere van onze coaches zijn hier al mee gestart en vinden het juist leuk om hier bewust mee bezig te zijn en merken dat ze hierdoor nog gevarieerder gaan eten. Doe jij ook mee?

Vergroot je inzicht met koken en laat je verrassen met heerlijke nieuwe recepten! Geniet van het vegetarisch eten en je gaat merken dat je het vlees niet eens mist. Kijk op onze blog voor vegetarische ideeën en houd onze Facebookpagina in de gaten voor meer vegetarische recepten! Je kunt natuurlijk altijd bij je coach terecht voor vragen over dit onderwerp of tips voor recepten.

Weetje: Productie van kippenvlees heeft de minste invloed op het klimaat, rundvlees het meeste.

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Yoghurt-rood fruit ijs

Met dit zelfgemaakte yoghurt-fruit ijs zit je helemaal goed. Al het lekkere en frisse van ijs, maar veel minder kcal. Bovendien is het binnen een handomdraai gemaakt.

Lees meer

Pasta met zelfgemaakte muntpesto

Munt kennen we allemaal wel van de verse muntthee, het takje in je flesje water of de smaak in je tandpasta of kauwgom, maar je kunt er veel meer mee. Gebruik het eens in je eten, bijvoorbeeld in dit pastagerecht waarbij je een eigen muntpesto maakt.

Lees meer

Hoe voorkom je kramp?

Heb jij ook wel eens last van kramp? Iedereen die het wel eens heeft gehad, weet dat het erg vervelend en pijnlijk kan zijn. Helaas is het soms lastig om de oorzaak ervan te vinden, maar er zijn wel dingen die je zelf kunt doen om het te voorkomen.

Lees meer

Roerei ontbijt

Het is bijna Vaderdag en dan worden de papa’s in het zonnetje gezet. Met dit ontbijt zorg jij ervoor dat jouw papa de sterkste papa van Nederland blijft.

Lees meer

Couscoussalade met beef, spinazie en yoghurt

Volkoren couscous is hartstikke gezond en is een goede basis voor een gezonde maaltijd.

Lees meer

Courgettesoep

Maak het jezelf gemakkelijk met gezonde en simpele gerechten. Daarvoor is deze heerlijke courgettesoep perfect! In no-time heb jij een flinke pan soep gemaakt.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Krokante zalm uit de oven

Vandaag is het Goede Vrijdag en dat betekend voor sommige dat er geen vlees op tafel komt vanavond.

Lees meer
Contact Plan intake