Vanuit Optimum Change zijn we van mening dat supplementen niet essentieel zijn voor een gebalanceerd voedingspatroon, maar wel een mogelijke aanvulling kunnen zijn. De supplementen die we aanraden en aanbieden lichten wij hieronder even kort toe.

Whey ewit:

Door het sporten heb je wat meer behoefte aan eiwit en whey is dan een hele makkelijke manier om aan je eiwitbehoefte te voldoen. Mocht je huidige eiwitinname ontoereikend zijn dan is ons advies om na een intensieve
rachttraining of in de ochtend met een eiwitshake het herstel- en de opbouw van spiermassa te stimuleren.

Magnesium:

Magnesium zit in brood en graanproducten, groente, zuivelproducten en vlees. Mocht het voedingspatroon niet toereikend zijn om voldoende magnesium binnen te krijgen dan kunnen er gezondheidsklachten ontstaan. Omdat magnesium mogelijk een positief effect heeft op spierfunctie, botten, tanden en slaap is het bij een tekort verstandig extra in te nemen.

Omega 3:

Omega-3 vetzuren zijn belangrijk in je voedingspatroon en helpen met vet verliezen en het opbouwen van spiermassa. Door 3x per week vette vis te eten (zalm, ansjovis, makreel, sardine, haring, etc) krijg je ruim voldoende omega-3 binnen. Als het je niet lukt om 3x per week vette vis te eten, is het advies om omega-3 extra in te nemen.

Multivitamine:

Een sporter verbruikt dagelijks meer energie dan de gemiddelde mens en kan hierbij gesteund worden door toevoeging van extra vitamines en mineralen in het voedingspatroon. Als je de zekerheid wil hebben dat je alle vitamines en mineralen in voldoende mate binnenkrijgt kun je als aanvulling op je voeding een multivitaminen gebruiken. Zeker mensen die een calorietekort hanteren, zoals mensen die willen afslanken, kunnen baat hebben bij het nemen van een multivitaminen.

Vitamine D:

Vitamine D (cholecalciferol) is een hormoon dat door ons lichaam aangemaakt wordt met behulp van zonlicht. In landen waar de zon, zeker in de herfst en wintermaanden, niet vaak schijnt is het raadzaam om dagelijks voldoende vitamine D op te nemen. Het lichaam heeft vitamine D nodig voor stevige botten, tanden en testosteron productie.

Artikelen die je ook interessant kan vinden

10 tips voor de feestdagen

Duurzaam gewicht verliezen is al lastig genoeg, dus maak het jezelf niet moeilijker dan het al is. Goed voorbereid te werk gaan kan je helpen. Hierbij een aantal tips hoe je dit toe kan passen.

Lees meer

Gevulde rollade met champignons en pesto

Weet jij niet wat je moet koken voor kerst en ben je nog op zoek naar een lekker en gezond recept? Dan hebben wij de oplossing: een homemade gevulde rollade met champignons en pesto dressing!

Lees meer

Bereid je voor om gewicht te verliezen

Duurzaam gewicht verliezen is al lastig genoeg, dus maak het jezelf niet moeilijker dan het al is. Goed voorbereid te werk gaan kan je helpen. Hierbij een aantal tips hoe je dit toe kan passen.

Lees meer

Kruidnoten

Er gaat niks boven zelfgemaakte lekkernijen! Door het zelf te bakken bepaal je ook hoe gezond of ongezond je lekkernij wordt. Met de Sint in het land heb je een extra goede reden om kruidnoten te maken, dus duik de keuken in en ga lekker aan de slag!

Lees meer

Quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado

Ben jij op zoek naar een lekker recept dat rijk is aan vitamine D? Neem dan deze quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado! Binnen 15 minuten heb jij deze heerlijke salade op tafel staan, dus ga snel naar de winkel en geniet!

Lees meer

Biefstuksalade met gegrilde peer

Het is herfst! Dat wil dus ook zeggen dat het perenseizoen in aantocht is. Het perenseizoen loopt van november tot en met februari. Een peer is een pitvrucht wat een lekker fris en gezond tussendoortje is. Het is rijk aan vitamine C, voedingsvezels en essentiële mineralen zoals calcium, fosfor, kalium en magnesium. Het is dus tijd om wat vaker voor een peer te kiezen!

Lees meer

Alcohol en food

Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken en één glas alcohol per dag is verantwoord. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Vitamine D

Je hoort vaak dat het slim is om in de herfst en winter vitamine D supplementen te nemen. Maar waarom dan? En is het wel echt nodig? Vitamine D is een van de weinige vitamines die een lichaam zelf kan aanmaken.

Lees meer

Eiwitrijke vanillewafels

Gezond snacken kan heel leuk en heel lekker zijn en precies dit ga jij beleven na het maken van deze heerlijke eiwitrijke vanille wafels. Door de extra eiwitten die erin zijn toegevoegd is dit een prima snack na een training (of dat je nu aan het afvallen of bulken bent).

Lees meer

Alcohol en mind

Het drinken van alcohol is een goed slaapmutsje en het vermindert stress. Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken. Alcohol laat je ontspannen en het is een lekker slaapmutsje. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels!

Lees meer

Herfst groenten en fruit

Het is herfst! Dat betekent dat het sneller donker wordt, meer gaat regenen en het langzaam ook wat kouder wordt.

Lees meer