Aardbeien, meloen, mango, kersen, allemaal fruitsoorten die in de zomer toch het allerlekkerst zijn. Aangezien zomerfruit vol goede vitaminen, mineralen en voedingsstoffen zit en maar weinig calorieën bevatten is het ook nog eens erg gezond! Ga snel naar de winkel en sla al deze gezonde lekkernijen in!

Zomerfruit zorgt voor een jonge huid en heeft een beschermende werking voor je ogen. Zo bevatten kiwi’s, aardbeien en sinaasappels veel vitamine C, zit een banaan vol magnesium, voorkomen kersen een hoge bloeddruk en bevatten frambozen en bramen ontzettend veel vezels. Dat zomerfruit bevorderend is voor onze gezondheid mag wel duidelijk zijn. Let natuurlijk wel altijd op dat je niet onbeperkt zomerfruit gaat eten, want te veel is nooit goed.

Veel fruit is bijna het gehele jaar door verkrijgbaar, maar zomerfruit is toch het best op smaak als je het ook in het zomerseizoen koopt. Kijk hieronder welke fruitsoorten in de maanden juni, juli en augustus het lekkerst zijn en verwen jezelf met een heerlijke verse fruitsalade!

Juni:

  • Aardbeien
  • Rabarber
  • Sinaasappelen

Juli:

  • Abrikozen
  • Frambozen
  • Kersen
  • Nectarines
  • Perziken
  • Rode bessen
  • Zwarte bessen

Augustus:

  • Appel
  • Bramen
  • Druiven
  • Mango
  • Meloen
  • Pruim
  • Peer

Tips:

  • Neem het zomerfruit als heerlijk tussendoortje!
  • Maak een heerlijk gezonde watermeloen smoothie met het onderstaande recept! Heel simpel en snel klaar.
  • Variatietip: je kunt natuurlijk ook je eigen smoothie naar smaak creëren met een andere fruitsoort.

Watermeloen smoothie (3 porties):

  • 500 gr (pitloze) watermeloen
  • 200 ml water
  • Eventueel zoetstof naar smaak

Hoe maak je de watermeloen smoothie:

Snijd de watermeloen in stukjes en doe deze in de blender of mixer. Giet het water erbij en mix het tot een gladde massa. Proef hoe zoet het is en pas dit eventueel aan met zoetstof of water. Plaats dit in een bakje in de vriezer tot er na 30 minuten een rand met ijs ontstaat aan de zijkant, schep alles door elkaar en herhaal dit proces totdat alles bevroren is. Geniet van je gezonde watermeloen smoothie!

Bron: Bell-coaching.com en chickslovefood.nl.

Artikelen die je ook interessant kan vinden

10 tips voor de feestdagen

Duurzaam gewicht verliezen is al lastig genoeg, dus maak het jezelf niet moeilijker dan het al is. Goed voorbereid te werk gaan kan je helpen. Hierbij een aantal tips hoe je dit toe kan passen.

Lees meer

Gevulde rollade met champignons en pesto

Weet jij niet wat je moet koken voor kerst en ben je nog op zoek naar een lekker en gezond recept? Dan hebben wij de oplossing: een homemade gevulde rollade met champignons en pesto dressing!

Lees meer

Bereid je voor om gewicht te verliezen

Duurzaam gewicht verliezen is al lastig genoeg, dus maak het jezelf niet moeilijker dan het al is. Goed voorbereid te werk gaan kan je helpen. Hierbij een aantal tips hoe je dit toe kan passen.

Lees meer

Kruidnoten

Er gaat niks boven zelfgemaakte lekkernijen! Door het zelf te bakken bepaal je ook hoe gezond of ongezond je lekkernij wordt. Met de Sint in het land heb je een extra goede reden om kruidnoten te maken, dus duik de keuken in en ga lekker aan de slag!

Lees meer

Quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado

Ben jij op zoek naar een lekker recept dat rijk is aan vitamine D? Neem dan deze quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado! Binnen 15 minuten heb jij deze heerlijke salade op tafel staan, dus ga snel naar de winkel en geniet!

Lees meer

Biefstuksalade met gegrilde peer

Het is herfst! Dat wil dus ook zeggen dat het perenseizoen in aantocht is. Het perenseizoen loopt van november tot en met februari. Een peer is een pitvrucht wat een lekker fris en gezond tussendoortje is. Het is rijk aan vitamine C, voedingsvezels en essentiële mineralen zoals calcium, fosfor, kalium en magnesium. Het is dus tijd om wat vaker voor een peer te kiezen!

Lees meer

Alcohol en food

Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken en één glas alcohol per dag is verantwoord. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Vitamine D

Je hoort vaak dat het slim is om in de herfst en winter vitamine D supplementen te nemen. Maar waarom dan? En is het wel echt nodig? Vitamine D is een van de weinige vitamines die een lichaam zelf kan aanmaken.

Lees meer

Eiwitrijke vanillewafels

Gezond snacken kan heel leuk en heel lekker zijn en precies dit ga jij beleven na het maken van deze heerlijke eiwitrijke vanille wafels. Door de extra eiwitten die erin zijn toegevoegd is dit een prima snack na een training (of dat je nu aan het afvallen of bulken bent).

Lees meer

Alcohol en mind

Het drinken van alcohol is een goed slaapmutsje en het vermindert stress. Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken. Alcohol laat je ontspannen en het is een lekker slaapmutsje. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels!

Lees meer

Herfst groenten en fruit

Het is herfst! Dat betekent dat het sneller donker wordt, meer gaat regenen en het langzaam ook wat kouder wordt.

Lees meer