9 Tips om honger te voorkomen - Optimum Change

Om honger te voorkomen hebben we voor jou 9 strategieën beschreven die je kan gaan toepassen om honger als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen.

Tip 1: Alles met mate.

Tijdens een dieet zijn de meeste mensen gefocust op producten vermijden. Stoppen met brood eten, niet meer snoepen, geen vetten eten en iedere traktatie afslaan. We willen allemaal minder en minder eten en dit kan mogelijk leiden tot honger en frustratie! Natuurlijk wil je specifieke producten minderen, omdat je er snel van overeet en ze veel calorieën bevatten. Compleet vermijden is alleen ook niet realistisch, want ga je het dan de rest van je leven nooit meer eten?

Kun jij je chocolade niet missen? Houd het bijvoorbeeld dan bij 2x per week twee blokjes. Hierdoor ga je toch je ‘cravings’ ernaar vervullen en word je ook niet beperkt in het halen van je doel.

Tip 2: Wees voorbereid op lastige situaties.

We weten dat wanneer mensen de hele dag NEE tegen alles en iedereen moeten zeggen het moeilijkste moment ‘s avonds thuis en op de bank is. Honger komt dan om de hoek kijken en de kans dat je dan “in de fout” gaat wordt groter en groter. Je kunt maar een x aantal keer ‘nee’ zeggen op een dag tot je toch bezwijkt. Zorg ervoor dat je omgeving op de hoogte is van je doel. Hierdoor kunnen zij jou ondersteunen en je niet elke keer iets lekkers aanbieden. Stop ook alle chocolade, snoep, koekjes, chips, etc. weg in de kast zodat je er niet door getriggerd wordt omdat het in het zicht staat.

Tip 3: Zorg voor voldoende eiwitten in je voedingspatroon.

Hierbij kun je denken aan dierlijke producten zoals een ei, kwark, vis of mager vlees. Eiwitrijk eten zorgt voor verzadiging. Als je elke maaltijd iets van een eiwitbron erbij eet, weet je zeker dat je er vol van zal zitten en er ook even op kan teren. Daarnaast helpt meer eiwit eten ook nog bij spierbehoud!

Tip 4: Drink voldoende water gedurende de dag.

Vaak wordt een dorstgevoel verward met een hongergevoel. Wanneer je te weinig drinkt raak je uitgedroogd en krijg je een dorstgevoel. Hierdoor kan het ook lijken dat je erg honger hebt terwijl dat niet is. Daarnaast heeft je maag sensoren die meten hoe vol hij zit. Wanneer je meer water drinkt tussen de maaltijden ga je minder honger ervaren. Ook kun je bij de maaltijd 1-2 glazen water drinken en ook dan ga je sneller vol zitten. Vergeet je snel te drinken? Zet een flesje water op je bureau in het zicht.

Tip 5: Slaap voldoende.

Te weinig slaap heeft een enorm effect op je eetlust gedurende de dag. Onderzoek toont aan dat 7,5 uur slaap tegenover 5 uur slaap per nacht een flinke stijging in hongersensaties geeft. Daarnaast zit je ook minder vol van een maaltijd, oftewel je zult dus onbewust meer eten dan dat je goed uit gerust bent. Kies ervoor om op een vast tijdstip naar bed te gaan en eruit te komen. Dit helpt bij het creëren van een vast ritme wat ook weer helpt bij het tegengaan van honger.

Tip 6: Eet minimaal 2 porties fruit per dag.

Fruit verzadigt goed voor wat erin zit qua energie. Het merendeel wat fruit bevat is namelijk vocht en daarnaast wat vezels en suikers. Vooral bessen, frambozen, aardbeien en meloensoorten zijn ideaal om te eten tijdens een afvalfase. Helemaal wanneer je het combineert met iets eiwitrijks zoals kwark heb je een perfecte maaltijd die de honger stilt!

Tip 7: Eet verschillende porties groente per dag.

Groentes bevatten amper calorieën. Je kunt die dus bij wijze van onbeperkt eten; er is nog nooit iemand te zwaar geworden van te veel groentes eten. Alle groentes zijn daarbij prima. Wanneer je tijdsgebrek hebt zijn snelle en praktische groentes zoals komkommer, paprika, snoeptomaatjes of worteltjes erg handig. Een makkelijke en goede snack om honger te voorkomen!

Tip 8: Drink alleen maar producten met 0 kcal.

Hier geldt hetzelfde als bij de tip van het water drinken; het vocht helpt je bij honger voorkomen. Daarnaast helpen koolzuurhoudende dranken daar nog meer mee. Als laatste kan de zoetigheid nog helpen wanneer je trek hebt in zoete dingen. Een koude cola zero of iets dergelijks op zijn tijd is dus gewoon prima!

Tip 9: Wacht even met eten als je honger hebt.

Het is best normaal om wat honger te hebben. Vooral wanneer we verveeld zijn krijgen we trek in ‘slechte’ dingen. Echt honger kun je dit niet noemen maar toch kan dit zo voelen wanneer je je verveelt. Leidt jezelf af door bijvoorbeeld muziek te gaan luisteren of iets anders te doen waar je van kan genieten (en niet met eten te maken heeft).

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Gevulde puntpaprika’s

De puntpaprika is het zoete broertje van de gewone paprika en doet zijn naam eer aan. Ook de vorm leent zich goed om hem te vullen.

Lees meer

6 manieren om te ontspannen

Eén van de grootste uitdagingen waar we tegenwoordig bijna allemaal tegenaan lopen is om voldoende te kunnen ontspannen. Daarom in dit blog 6 manieren die je hierbij gaan helpen.

Lees meer

Zalm met groente uit de oven

Wil je snel een voedzame maaltijd op tafel? Dan moet je dit recept met zalm en groente uit de oven snel een keer proberen.

Lees meer

Bulgursalade kip

Klaar met de zilvervliesrijst, volkorenpasta en aardappelen? Dan is dit iets om uit te proberen, bulgur.

Lees meer

Vruchtenijs

In de zomer is het tijd voor ijsjes. In ijs zit vaak veel suikers, maar omdat de substantie koud is, proef je dit minder goed. Er moet dus meer suiker in om het ijs zoet te laten smaken. In dit zelfgemaakte ijs heb je de suikers zelf in de hand!

Lees meer

Pastaschotel met tonijn uit de oven

Dit is een gemakkelijk ovenrecept en het meest daarvan komt uit je voorraadkast. Geen excuus meer dat je niks in huis hebt om een gezonde maaltijd op tafel te zetten!

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Hoe ontwikkel je de bilspieren?

Om je billen optimaal te trainen zal je een combinatie moeten doen van verschillende oefeningen.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer
contact Gratis kennismaking