Het drinken van alcohol is een goed slaapmutsje en het vermindert stress. Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken. Alcohol laat je ontspannen en het is een lekker slaapmutsje. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels. Deze fabels ontstaan omdat tijdschriften en social media graag alleen de ‘leuke’ kanten van alcohol laten zien en mensen drinken ook gewoon graag. Maar wat is nu waar? Recent onderzoek toont aan dat elke druppel alcohol er eentje te veel is. De gevolgen van alcohol drinken zijn groot en schadelijk voor je lichaam en geest.

Weetje: 80% van de Nederlandse bevolking drinkt met mate en bij 10% van onze bevolking is er sprake van overmatig alcoholgebruik!

(Er is sprake van overmatig alcoholgebruik wanneer mannen meer dan 21 glazen alcohol drinken en vrouwen meer dan 14 glazen).

 

Er zijn twee redenen waarom mensen alcohol drinken, namelijk om een positieve reden of een negatieve reden, met als gemeenschappelijk doel om je stemming te veranderen. Alcohol gaat vaak gepaard met gezelligheid, vrije tijd en ontspanning. Het gevaar ligt op de loer wanneer je alcohol gebruikt om jezelf beter, fijner en/of gelukkiger te voelen. Zo leer je jezelf aan alcohol te drinken wanneer je even niet lekker in je vel zit met als gevolg dat je steeds afhankelijker wordt van alcohol.

 

Sociale gelegenheden

Een familieborrel op zondagmiddag, een verjaardag op vrijdagavond, een diner met vrienden op dinsdagavond. Altijd is er wel een reden te bedenken om alcohol te drinken en dat gebeurt dus ook vaker dan je denkt. Ga voor jezelf maar eens na hoe vaak jij alcohol drinkt bij een sociale gelegenheid? Of gewoon lekker thuis op de bank na een drukke werkdag?

 

Ontspanning en alcohol

Alcohol is een dempende stof die ervoor zorgt dat je jezelf wat losser en relaxter voelt, het eerste glaasje kan daarom ook zeker je stress wat verminderen. Wanneer je dit regelmatig doet of meer drinkt dan vergroot je de kans op spanning en wordt de stress alleen maar erger.

 

Slaap en alcohol

Vaak drinken mensen alcohol voordat ze naar bed gaan. Hierdoor val je sneller in slaap maar is de kwaliteit van slapen aanzienlijk minder. Je komt niet in je diepe REM slaap, je slaapt lichter en moet je door de alcohol vaker naar het toilet. Hierdoor word je moe, uitgeput en met een slecht humeur wakker. Dit heeft niet alleen een negatief gevolg op jezelf, maar ook op je omgeving.

 

Hopelijk ben je de volgende keer jezelf bewust van de gevolgen van alcohol en jouw gezondheid. Doorbreek je automatische piloot om altijd ‘gezellig’ mee te doen met de andere en minder je alcoholgebruik. Hieronder geven we je wat tips om je alcoholgebruik te minderen of stoppen:

 

Tips

– Een van de meest gemakkelijke oplossing, ga bobben!

– Behandel alcohol als taart, dat eet je ook niet iedere dag.

– Maak duidelijke afspraken met jezelf of en hoeveel je gaat drinken, en houd je daar aan!

– Breng je gewoontes in kaart en leer het af!

– Toch een uitschieter? Dan drink je minimaal een week geen alcohol.

– Een of meerdere keren per jaar een alcoholvrije periode.

 

Bron: de websites van gezondheidsnet.nl, sport.nl en prescan.nl.

Artikelen die je ook interessant kan vinden

10 tips voor de feestdagen

Duurzaam gewicht verliezen is al lastig genoeg, dus maak het jezelf niet moeilijker dan het al is. Goed voorbereid te werk gaan kan je helpen. Hierbij een aantal tips hoe je dit toe kan passen.

Lees meer

Gevulde rollade met champignons en pesto

Er gaat niks boven zelfgemaakte lekkernijen! Door het zelf te bakken bepaal je ook hoe gezond of ongezond je lekkernij wordt. Met de Sint in het land heb je een extra goede reden om kruidnoten te maken, dus duik de keuken in en ga lekker aan de slag!

Lees meer

Bereid je voor om gewicht te verliezen

Duurzaam gewicht verliezen is al lastig genoeg, dus maak het jezelf niet moeilijker dan het al is. Goed voorbereid te werk gaan kan je helpen. Hierbij een aantal tips hoe je dit toe kan passen.

Lees meer

Kruidnoten

Er gaat niks boven zelfgemaakte lekkernijen! Door het zelf te bakken bepaal je ook hoe gezond of ongezond je lekkernij wordt. Met de Sint in het land heb je een extra goede reden om kruidnoten te maken, dus duik de keuken in en ga lekker aan de slag!

Lees meer

Quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado

Ben jij op zoek naar een lekker recept dat rijk is aan vitamine D? Neem dan deze quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado! Binnen 15 minuten heb jij deze heerlijke salade op tafel staan, dus ga snel naar de winkel en geniet!

Lees meer

Biefstuksalade met gegrilde peer

Het is herfst! Dat wil dus ook zeggen dat het perenseizoen in aantocht is. Het perenseizoen loopt van november tot en met februari. Een peer is een pitvrucht wat een lekker fris en gezond tussendoortje is. Het is rijk aan vitamine C, voedingsvezels en essentiële mineralen zoals calcium, fosfor, kalium en magnesium. Het is dus tijd om wat vaker voor een peer te kiezen!

Lees meer

Alcohol en food

Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken en één glas alcohol per dag is verantwoord. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels.

Lees meer

Vitamine D

Je hoort vaak dat het slim is om in de herfst en winter vitamine D supplementen te nemen. Maar waarom dan? En is het wel echt nodig? Vitamine D is een van de weinige vitamines die een lichaam zelf kan aanmaken.

Lees meer

Eiwitrijke vanillewafels

Gezond snacken kan heel leuk en heel lekker zijn en precies dit ga jij beleven na het maken van deze heerlijke eiwitrijke vanille wafels. Door de extra eiwitten die erin zijn toegevoegd is dit een prima snack na een training (of dat je nu aan het afvallen of bulken bent).

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Alcohol en mind

Het drinken van alcohol is een goed slaapmutsje en het vermindert stress. Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken. Alcohol laat je ontspannen en het is een lekker slaapmutsje. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels!

Lees meer

Herfst groenten en fruit

Het is herfst! Dat betekent dat het sneller donker wordt, meer gaat regenen en het langzaam ook wat kouder wordt.

Lees meer