Het drinken van alcohol is een goed slaapmutsje en het vermindert stress. Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken. Alcohol laat je ontspannen en het is een lekker slaapmutsje. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels. Deze fabels ontstaan omdat tijdschriften en social media graag alleen de ‘leuke’ kanten van alcohol laten zien en mensen drinken ook gewoon graag. Maar wat is nu waar? Recent onderzoek toont aan dat elke druppel alcohol er eentje te veel is. De gevolgen van alcohol drinken zijn groot en schadelijk voor je lichaam en geest.

Weetje: 80% van de Nederlandse bevolking drinkt met mate en bij 10% van onze bevolking is er sprake van overmatig alcoholgebruik!

(Er is sprake van overmatig alcoholgebruik wanneer mannen meer dan 21 glazen alcohol drinken en vrouwen meer dan 14 glazen).

 

Er zijn twee redenen waarom mensen alcohol drinken, namelijk om een positieve reden of een negatieve reden, met als gemeenschappelijk doel om je stemming te veranderen. Alcohol gaat vaak gepaard met gezelligheid, vrije tijd en ontspanning. Het gevaar ligt op de loer wanneer je alcohol gebruikt om jezelf beter, fijner en/of gelukkiger te voelen. Zo leer je jezelf aan alcohol te drinken wanneer je even niet lekker in je vel zit met als gevolg dat je steeds afhankelijker wordt van alcohol.

 

Sociale gelegenheden

Een familieborrel op zondagmiddag, een verjaardag op vrijdagavond, een diner met vrienden op dinsdagavond. Altijd is er wel een reden te bedenken om alcohol te drinken en dat gebeurt dus ook vaker dan je denkt. Ga voor jezelf maar eens na hoe vaak jij alcohol drinkt bij een sociale gelegenheid? Of gewoon lekker thuis op de bank na een drukke werkdag?

 

Ontspanning en alcohol

Alcohol is een dempende stof die ervoor zorgt dat je jezelf wat losser en relaxter voelt, het eerste glaasje kan daarom ook zeker je stress wat verminderen. Wanneer je dit regelmatig doet of meer drinkt dan vergroot je de kans op spanning en wordt de stress alleen maar erger.

 

Slaap en alcohol

Vaak drinken mensen alcohol voordat ze naar bed gaan. Hierdoor val je sneller in slaap maar is de kwaliteit van slapen aanzienlijk minder. Je komt niet in je diepe REM slaap, je slaapt lichter en moet je door de alcohol vaker naar het toilet. Hierdoor word je moe, uitgeput en met een slecht humeur wakker. Dit heeft niet alleen een negatief gevolg op jezelf, maar ook op je omgeving.

 

Hopelijk ben je de volgende keer jezelf bewust van de gevolgen van alcohol en jouw gezondheid. Doorbreek je automatische piloot om altijd ‘gezellig’ mee te doen met de andere en minder je alcoholgebruik. Hieronder geven we je wat tips om je alcoholgebruik te minderen of stoppen:

 

Tips

– Een van de meest gemakkelijke oplossing, ga bobben!

– Behandel alcohol als taart, dat eet je ook niet iedere dag.

– Maak duidelijke afspraken met jezelf of en hoeveel je gaat drinken, en houd je daar aan!

– Breng je gewoontes in kaart en leer het af!

– Toch een uitschieter? Dan drink je minimaal een week geen alcohol.

– Een of meerdere keren per jaar een alcoholvrije periode.

 

Bron: de websites van gezondheidsnet.nl, sport.nl en prescan.nl.

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Yoghurt-rood fruit ijs

Met dit zelfgemaakte yoghurt-fruit ijs zit je helemaal goed. Al het lekkere en frisse van ijs, maar veel minder kcal. Bovendien is het binnen een handomdraai gemaakt.

Lees meer

Pasta met zelfgemaakte muntpesto

Munt kennen we allemaal wel van de verse muntthee, het takje in je flesje water of de smaak in je tandpasta of kauwgom, maar je kunt er veel meer mee. Gebruik het eens in je eten, bijvoorbeeld in dit pastagerecht waarbij je een eigen muntpesto maakt.

Lees meer

Hoe voorkom je kramp?

Heb jij ook wel eens last van kramp? Iedereen die het wel eens heeft gehad, weet dat het erg vervelend en pijnlijk kan zijn. Helaas is het soms lastig om de oorzaak ervan te vinden, maar er zijn wel dingen die je zelf kunt doen om het te voorkomen.

Lees meer

Roerei ontbijt

Het is bijna Vaderdag en dan worden de papa’s in het zonnetje gezet. Met dit ontbijt zorg jij ervoor dat jouw papa de sterkste papa van Nederland blijft.

Lees meer

Couscoussalade met beef, spinazie en yoghurt

Volkoren couscous is hartstikke gezond en is een goede basis voor een gezonde maaltijd.

Lees meer

Courgettesoep

Maak het jezelf gemakkelijk met gezonde en simpele gerechten. Daarvoor is deze heerlijke courgettesoep perfect! In no-time heb jij een flinke pan soep gemaakt.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Krokante zalm uit de oven

Vandaag is het Goede Vrijdag en dat betekend voor sommige dat er geen vlees op tafel komt vanavond.

Lees meer
Contact Plan intake