Druk zijn, maar toch fit en gezond! - Optimum Change

Komt het volgende herkenbaar over?

Je zegt tegen jezelf: “maandag ga ik beginnen met gezonder leven. Ik ga sporten, kap met snoepen en ga beter op mijn voeding letten”.

Maandagmorgen ga je vol discipline en wilskracht aan de slag. Maandagavond ben je naar de sportschool gegaan, of heb je een stuk hardgelopen. Snoepjes heb je niet aangeraakt. Geen druppel alcohol. Dat laatste was trouwens het minst uitdagend voor je aangezien het nog doordeweeks was.

Dinsdagochtend trakteert één van je collega’s taart op de zaak vanwege haar verjaardag. Zelfgebakken appeltaart. Je weet dat dit eigenlijk één van je favorieten is, maar toch heb je de discipline om dit niet te pakken. Stiekem balen, maar het is voor een goed doel.

Woensdag gaat het overdag nog goed. Je gaat vanavond sporten, maar merkt dat je meer trek hebt gedurende de dag dan normaal. Logisch ook, want je bent al 2 dagen jezelf van alles wat niet mag aan het ontzien. Bij thuiskomst besluit je toch één koekje te pakken, want dat heb je wel verdiend na al die dagen vol discipline leven.

Na dat ene koekje denk je: F*ck it! Wat maakt het vandaag ook allemaal uit. Ik ben toch al de fout in gegaan. Je besluit nog een tweede, derde en vierde koekje te nemen en gaat niet meer sporten.

Vaarwel goede voornemens. Je bent weer terug bij af en bent zwaar teleurgesteld in jezelf.

Helaas werkt dit herhalende patroon in alles door wat jij belangrijk vindt. Zowel privé als zakelijk. Hoe gezond en fit je bent heeft namelijk invloed op alles wat jij kan presteren en hoe je jezelf voelt!

Dat je de fout in gaat en hoe je hierop reageert is 1 ding. Voor mij begint het ook al bij wat je jezelf oplegt. Dit is zo extreem dat dit voor niemand te doen is!

Bijkomend feit is ook nog eens dat de keuzes vaak gebaseerd worden op wat een goede vriendin van de buurvrouw heeft gedaan of wat je in een magazine hebt gelezen. Er wordt zoveel onzin verkondigd op het internet, in tijdschriften en door verschillende zelfbenoemde goeroes. Je ziet door de bomen het bos niet en je weet ook gewoon niet wat je allemaal (niet) moet doen.

Een greep uit alle tegenstrijdige informatie die ik de laatste jaren voorbij heb zien komen:

Melk is goed voor elk.
Vermijd alle melkproducten.

Eet minimaal 6x per dag om je motortje te laten branden.
Eet alleen maar tussen 12.00 en 20.00 uur.

En ga zo maar door.

Ik wil vanuit mijn visie voorkomen dat je wordt overladen door regels wat je allemaal niet mag. Je kan in mijn ogen alleen fit en gezond worden wanneer je flexibel met je leefstijl kan omgaan. Natuurlijk moet je jezelf regels opleggen, maar doordat je de grote lijnen begrijpt kan je hier ook met een gerust hart vanaf wijken.

Even tussendoor:

Hoe graag wil je?
We willen allemaal fit en gezond zijn. Maar tijd vrijmaken om een paar uurtjes per week te sporten of zelf je eten te bereiden is op veel momenten teveel gevraagd. Veel te druk voor.

Blijkbaar zit er een groot gat tussen ‘weten wat je moet doen’ en het daadwerkelijk doen.

Iedereen begrijpt dat een appel beter is dan een Snicker. Toch kiest bijna iedereen voor die Snicker wanneer de kans zich voordoet.

Je gewoonte wint het van je wilskracht. Daarom kan je ook niet op je wilskracht vertrouwen. Dit heb je in het begin wel nodig, maar al snel dien je jouw ongewenste patronen om te bouwen tot nieuwe patronen (welke dan weer gewoontes worden).

Het begint dus al bij daden bij je woorden voegen om daadwerkelijk iets te bereiken. Lijkt verdacht veel op hoe jij de huidige positie in je werkleven hebt bereikt hè? 😉

Terug naar het artikel.

Dus wat kan jij nu doen om fit en gezond te worden?

Ik heb 3 pijlers voor je waar je aan zou moeten werken om dit ook daadwerkelijk waar te kunnen maken voor jezelf en dat ook vol te houden!

1. Voeding

Deze kan ik eigenlijk heel kort houden. Je moet het vooral niet moeilijker maken dan het is. Er is al zoveel onderzoek gedaan naar wat het meest gezond voor je is, etc. Deze tig duizenden onderzoeken komen allemaal op hetzelfde neer:

  • Eet veel groenten (liefst die lokaal voorkomen)
  • Eet zoveel mogelijk onbewerkt voedsel
  • Eet een gematigde hoeveelheid vlees en vis
  • Eet dagelijks fruit
  • Drink veel water en thee
  • Max 5 kopjes koffie per dag
  • Eet niet meer dan je nodig hebt. Ben je verzadigd? Dan stop je.
  • Kauw bewust en proef wat je eet
  • Kook zelf

Dat was nog niet zo spannend, toch? Sorry, ik kan het ook echt niet spannender maken.

Een energiebalans is altijd leidend. Eet je meer dan je nodig hebt: dan kom je aan. Eet je minder dan je nodig hebt: dan val je af. Dit is alleen niet waar bij hoge uitzondering wanneer je sommige medicatie gebruikt.

95% van Nederland heeft al mega (maar dan ook echt MEGA) veel resultaat wanneer ze uitblinken in deze basisprincipes.

Je hoeft echt niet te gaan inzoomen op hoe vaak en op welk tijdstip je gaat eten.

Je hoeft echt niet al die superfoods en maaltijdvervangers te eten om alles binnen te krijgen.

Je hoeft echt niet overal nee tegen te zeggen. Zorg dat je bovenstaande punten voor 80% van de tijd hanteert en je gaat hier al de vruchten van plukken!

2. Beweging

Je wordt wakker en gaat ontbijten: zitten
Je stapt in de auto op weg naar werk: zitten
Je komt op kantoor aan en gaat werken: zitten
Je stapt in de auto terug naar huis: zitten
Je gaat heerlijk ontspannen op de bank: zitten, of liggen

Ik denk dat je m al wel snapt. We zijn veel te inactief met z’n allen.

Het resultaat hiervan is dat je weinig energie hebt en een grotere kans hebt om pijnklachten te ontwikkelen.

Net zoals bij voeding is er ook heel veel onderzoek gedaan naar wat het meest gezond is om te bewegen. Hierin zijn zoveel onderzoeken gedaan dat ook dit totaal niet sexy is eigenlijk. Je hoeft niet te gaan trainen voor een marathon, maar er is ook geen pil die ervoor zorgt dat je meer energie gaat krijgen.

Wat moet je wel doen, blijkend uit al die onderzoeken?

  • Wandel iedere dag minimaal 30 minuten
  • Train een paar keer per week intensiever

That’s it!

Dat wandelen is echt heel belangrijk!

Maak eens wat vaker een korte wandeling op een dag. Pak altijd de trap. Zet je auto niet recht voor de deur, maar kies ervoor om iets verder te lopen. Doe een meeting met die collega wandelend. Ga eens met je partner in de avond naar buiten i.p.v. niets zeggen tegen elkaar op de bank.

Trainen is voor veel mensen een groter ding. Hoeveel en hoe vaak dan?

3-4 keer per week.
Wat je hierbij doet is niet superbelangrijk. Hoe meer divers hoe beter. Dus werk aan je kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit, mobiliteit en explosiviteit. Natuurlijk kan je 4x per week naar de gym gaan om aan de gewichten te hangen, maar vergeet niet een bokje uithoudingsvermogen toe te voegen.

Je kan ook (net zoals ik) zwemmen, fietsen en lopen tot je erbij neervalt, maar vergeet dan ook niet aan je kracht, mobiliteit en flexibiliteit te werken.

Dit gaat er niet alleen voor zorgen dat je sterker wordt of een betere conditie krijgt. Het gaat er ook simpelweg voor zorgen dat je gezond ouder wordt. Je bent weerbaarder, en je kwaliteit van leven gaat er gigantisch door omhoog. Je gaat je gewoon niet meer zo vaak belemmerd voelen door je eigen lichaam!

3. Mind(set)

Neem je eigen verantwoordelijkheid. Steek energie in de zaken waar JIJ invloed op hebt. Laat alles gaan waar je geen invloed op hebt!

Wil je graag afvallen?
Pak de verantwoordelijkheid in je voeding.

Natuurlijk is het gezellig om iedere dag een wijntje op de bank te drinken (gewoontes, waar we het eerder over hadden). Je kan je partner dan wel de schuld geven. Super frustrerend: je partner blijft maar dun, terwijl jij al dik wordt door naar dat kaasplankje te kijken! Stop met hier energie in stoppen en anderen de schuld te geven.

Jij bent degene die besluit dat kaasplankje te verorberen of dat glas wijn naar binnen te gieten. Wanneer je beseft dat jij de aller- aller- allergrootste invloed hebt op jouw eigen resultaat, gedraag je hier dan ook naar.

Maar heel belangrijk is wel dat je jezelf de ruimte geeft. Natuurlijk mag je weleens dat wijntje. Dat kaasplankje is op z’n tijd ook echt geen probleem. Focus je op de grote lijnen.

Ga je de volgende ochtend ontbijten met een chocoladecroissantje? Of werk je nog een eiwit shake naar binnen nadat je dat wijntje met kaasplankje op hebt? Dat is dan natuurlijk weer nergens voor nodig…

Als je jezelf echt gaat focussen op de grote lijnen van alles wat in dit artikel staat beschreven, dan boeit dat taartje van die collega echt niet. Je kan dan gewoon een biertje met je vrienden drinken op die zaterdagavond en je mag ook een training overslaan wanneer je jezelf moe en futloos voelt.

Jij hebt de grote lijnen op orde, dus is er ook de ruimte om te ontspannen en te genieten. Jij weet dat je de volgende dag wel weer gaat trainen. Jij weet dat je vandaag echt nog wel die wandeling van 30 minuten maakt. Jij weet dat je volgende maaltijd weer een shitload aan groenten bevat.

Geef jezelf de ruimte en ben niet te streng voor jezelf.

Oh ja, en wanneer je besluit je niet druk te maken over de dingen waar je toch geen invloed op hebt dan heb je ook nog eens extra energie over om te stoppen in de zaken waar jij WEL invloed op hebt 😊

Heel veel succes met het werken aan jouw fit- en gezondheid ondanks een druk leven. Je ziet dat het zeker allemaal wel in te passen is!

Merk jij dat jij echt een stok achter de deur nodig hebt om bovenstaande tips toe te kunnen passen? Boek dan nu een gratis Optimum Kennismaking en we bespreken samen de mogelijkheden!

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Op lange termijn iets volhouden (en ook nog een leven hebben), kan dat?

“Hier ga dit maar eten en dan ga je zeker je resultaat halen”. Toen ik 10 jaar geleden startte met personal training, was dit één van de dingen die ik deed op het gebied van voeding. Ik heb uuuuuuren gestopt in het maken van verschillende voedingsschema’s. Iedereen kon een voedingsschema krijgen voor ieder doel. Afvallen, […]

Lees meer

Druk zijn, maar toch fit en gezond!

We willen allemaal fit en gezond zijn, maar hoe doe je dat wanneer je een megadrukke baan hebt? Met deze 3 tips kom je er!

Lees meer

Een dikke ondernemer is vet raar

Waarom kiezen voor je eigen gezondheid als directeur/eigenaar, de gezondheid van je bedrijf ten goede komt!

Lees meer

Het creëren van jouw beste ochtend- en avond routine

Je komt thuis na een lange dag werken. Gooit je tas in de hoek, geeft (hopelijk) je partner een kus, en schuift aan tafel. Tijdens je avondmaaltijd is er even tijd om wat bij te kletsen over de dag om vervolgens samen op de bank te ploffen. Jij besluit om toch nog even die laptop [...] Lees meer

Gevuld eitje met ham

Zin in een gezond en vullend tussendoortje boordevol eiwitten? Dan is dit gevulde eitjes recept iets voor jou! Een gevuld eitje klinkt ouderwets, maar vroeger was alles beter, toch?

Lees meer

Zelfgemaakte granola

In veel muesli, cruesli en granola zitten heel veel suikers en daardoor dus ook veel kcal. In dit recept kun je het gemakkelijk zelf maken.

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Hoe ontwikkel je de bilspieren?

Om je billen optimaal te trainen zal je een combinatie moeten doen van verschillende oefeningen.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer
contact Gratis kennismaking