Fit de zomer door! - Optimum Change

Herken jij het suffe en vermoeide gevoel nu? Het is ook niet gek met deze weersomstandigheden. Probeer toch je ritme zo normaal mogelijk te houden en neem wat meer rust. Daarnaast is de verleiding om in de avond een ijsje of een biertje te nemen groot. Voor een keertje is dit natuurlijk niet erg, zolang het maar niet te vaak voor komt. Wij geven je wat tips om ervoor te zorgen dat jij een fitter en energieker gevoel krijgt.

  • Zorg voor verkoeling en blijf uit de middagzon!

In de middag is de zon op zijn felst en het heetst. Probeer daarom dit stuk in de zon te vermijden. Er zijn meerdere mogelijkheden om van dat warme gevoel af te komen. Zet in de ochtend en/of avond alle ramen en deuren open, neem een verkoelende douche, neem een duik in het zwembad of neem een voetenbadje, kleedt je luchtig en bescherm je goed tegen de felle zon.

  • Blijf goed water drinken

Een van de belangrijkste dingen die vaak wordt vergeten op vakantie is water drinken. Alleen water drinken kan soms wat saai worden. Geef je water wat verfrissing door er citroen, limoen, munt, komkommer, grapefruit, meloen of wat je ook maar lekker vind er in te doen. Wij hebben ook een recept gemaakt van zelfgemaakte ijsthee. Probeer dat eens!

– Alcohol:

Neem altijd een extra glas water bij een alcoholisch drankje. Met dit weer kan de alcohol harder binnenkomen dan normaal. Door een extra glas water te drinken let je ook nog beter op de gezondheid en je gewicht. Ook heeft alcohol een uitdrogend effect, dus drink daarbij voldoende water.

  • Behoudt je (eet)ritme

Probeer je (eet)ritme in stand te houden, dit verkleind de verleiding naar een lekkere snack. Zorg juist dat je voldoende fruit en groente in huis hebt zodat je daarmee kan variëren.

– Gezonde tussendoortjes:

Kiest bewust welke zowel gezonde tussendoortjes als lekkere snack(s) je gaat nemen in de

week. Hierdoor behoud je de controle over genieten en bewust zijn.

– Maak afspraken met jezelf:

Hierdoor is de verleiding kleiner om toe te geven aan al het lekkers. Extra stok achter de deur nodig? Deel je afspraken met je partner of vriend.

  • Beweeg voldoende

De verleiding om op de bank te zitten is groot, maar doe dit vooral niet! Dit geeft je alleen maar een vermoeider gevoel. Doe eens mee aan de aquagym, ga één uurtje de sportschool in, ga lekker een stuk fietsen of maak een extra lange wandeling over de boulevard. Extra beweging houd je fit en gezond! Doe dit vooral in de ochtend of avond, dan is het meer afgekoeld.

  • Siësta

Rustig aan, het is warm! Ga niet extreem sporten of zware activiteiten verrichten in de middag, maar plan een extra rustmoment in. Of je nu even een boek leest, een kort middag dutje maakt of even helemaal niks doet. Het maakt allemaal niet uit, zolang je jezelf maar niet (te) druk maakt. Moeite om je rust te vinden? Probeer dan eens ontspanningsoefeningen of ademhalingsoefeningen. Deze kunnen je helpen om meer rust te vinden.

  • Geniet!

Vergeet vooral niet om te genieten van het warme weer en het lekkere eten en drinken. Maar blijf hier wel bewust dat je alles met mate doet. Ben je op vakantie? Ga dan eens lekker tussen de locals eten. Het is vaak nog gezonder dan in een restaurant, en zo ontdek je ook nieuwe dingen van het land zelf!

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Bonenschotel

Deze goed gevulde bonenschotel is echt een goede bodem. Boordevol vitamines, mineralen en vooral vezels! De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels is vaak lastig te halen, dus deze maaltijd draagt daar een heel goed steentje aan bij.

Lees meer

Waarom je ontbijt niet de belangrijkste maaltijd van de dag is

Moet je ontbijten om je motortje aan de gang te krijgen of is dit een fabeltje? Brenda Frunt van de VoedingsAcademie legt het je uit.

Lees meer

Risotto met champignon, spinazie en zongedroogde tomaat

Met deze risotto zet je een hele lekkere maaltijd op tafel. Door de champignons en de zongedroogde tomaatjes heb je natuurlijke smaakmakers en zijn zout en peper bijna overbodig.

Lees meer

Wokrecept met courgette en spinazie

Dit mega makkelijke recept kan echt iedereen maken. Plus het staat ook nog eens snel op tafel.

Lees meer

Bacon-ei muffins

Kater? Met dit katerontbijt ben je er zo weer bovenop. De eiwitten zorgen dat je spieren kunnen herstellen van al dat dansen en het zout in de bacon houdt je vochtbalans weer op peil.

Lees meer

Werkt een spijkermat?

Een maand geleden kreeg mijn vrouw (Lieke) van de Sint een cadeautje: een spijkermat. WTF!?! Dat was het eerste wat ik dacht. Waarom zou je op een spijkerbed gaan liggen? Zelf had ik me ook nog helemaal niet verdiept in deze materie, dus ik kon er ook weinig van zeggen buiten dat het me behoorlijk […]

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Hoe ontwikkel je de bilspieren?

Om je billen optimaal te trainen zal je een combinatie moeten doen van verschillende oefeningen.

Lees meer

Eerst krachttraining of eerst cardio?

Het is helaas complexer dan je in eerste instantie zou denken.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer
contact Gratis kennismaking