Een verandering heeft de grootste kans van slagen wanneer deze 6 maanden lang is volgehouden. De kans dat je in deze tijd een terugval gaat krijgen is dan ook erg groot. Het is dus goed om van tevoren te realiseren dat er een terugval gaat komen. Het is onmogelijk om 100% van de tijd perfect te zijn; we zijn immers geen robots. Hoe je omgaat met zo’n terugval is erg belangrijk aangezien dat beslissend is of je succesvol gaat zijn of niet. Om je kans op succes te vergroten moet je proactief te werk gaan. Dit kun je doen door hiervoor een plan te maken, zodat je goed voorbereid bent voor wanneer dit gaat gebeuren.

Ga na voor jezelf wat voor jou lastige momenten kunnen gaan zijn. Iedereen maakt weleens lastige situaties mee, dus het is goed om vast stil te staan bij welke dit voor jou zijn en wat je in die situaties kan doen. Heb je een afvaldoel, maar ben jij normaal altijd degene die gezellig mee een taartje eet op verjaardagen? Hoe kun je die situatie dan het beste aanpakken wanneer je daar een keer geen zin in hebt? Wat bijvoorbeeld een mogelijke aanpak kan zijn is om je familie en vrienden op de hoogte te brengen van je afvaldoel. Hierdoor wordt het makkelijker voor je om ‘nee’ te zeggen en zul je daar ook minder lastige reacties op krijgen.

 

Wanneer je een terugval hebt gehad is het belangrijk om na te gaan waarom je in de problemen bent gekomen. Is het een specifieke situatie of een trigger? Bedenk dan hoe je dit de volgende keer beter kan aanpakken. Daarnaast is het ook goed om te realiseren wat je hebt gedaan om weer terug je oude ritme op te pakken. Hierdoor maak je van de terugval juist een positief iets door het te zien als een leermoment. Dit gaat helpen bij de volgende keer dat je een vergelijkbare situatie meemaakt. Je gaat steeds beter worden om hiermee om te gaan en dit vergroot de kans enorm dat je uiteindelijk succesvol bent.

 

Probeer ook niet door te slaan als je een terugval hebt; wanneer je bijvoorbeeld een keer te veel van iets eet probeer je zo snel mogelijk terug in je oude eetgewoontes te komen. Dat je één maaltijd meer of anders hebt gegeten dan normaal, betekent niet dat de hele week verpest is en dat je de rest van de week ook slecht en veel moet eten. Uiteindelijk gaat het erom dat je op de lange termijn resultaat behaald. Die ene ‘slechte’ dag zal op jaarbasis niks uit gaan maken. Een week of maand zal hier wel meer invloed op hebben.

 

Zie je eetgewoontes als een bankrekening. Elke goede dag qua voeding is een investering in je bankrekening. Dit gaat cumulatief werken en op langer termijn gaat je rekening steeds meer groeien. Maar wanneer je een keer een slechte dag hebt, ga je dan ook meteen heel je rekening plunderen of ga je de volgende dag weer terug naar het gedrag waarmee je succesvol bent?

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Borrelbrood

Wil je een avond lekker thuis borrelen? Dan mag dit brood niet ontbreken!

Lees meer

Bulgur pompoen salade

Het is weer herfst, dus tijd voor pompoen! En heb jij ooit van bulgur gehoord of het geproefd? Het is de moeite waard om deze nootachtige graansoort te combineren met pompoen.

Lees meer

Hoe ontwikkel je de bilspieren?

Om je billen optimaal te trainen zal je een combinatie moeten doen van verschillende oefeningen.

Lees meer

Bankdrukken

Bankdrukken is een erg populaire oefening onder krachtsporters. In deze blog leren we je alle basistechnieken, zodat je op een veilig en effectieve manier kunt leren bankdrukken.

Lees meer

Appeltaart havermout

Met de geur van appeltaart is iedereen wel bekend, alleen is dit iets wat je niet iedere dag kunt laten terugkomen in je eetpatroon. Met dit ‘Appeltaart Havermout’ ontbijtrecept kan dat wel een stuk vaker.

Lees meer

Bloemkoolsoep

Met deze iets wat romige bloemkoolsoep heb jij een perfect voorgerecht of een heerlijk tussendoortje.

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Krokante zalm uit de oven

Vandaag is het Goede Vrijdag en dat betekend voor sommige dat er geen vlees op tafel komt vanavond.

Lees meer
Contact Plan intake