Verbrand je meer vet wanneer je zweet? - Optimum Change

Dit lijkt plausibel maar helaas blijkt het niet waar te zijn. Natuurlijk verlies je gewicht maar dat is voornamelijk vocht en zout en dat zegt verder niks over vetafname. Vet verlies je ook niet door te zweten, maar voornamelijk doordat je het uitademt.

Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je intensief sport je gaat zweten, maar het zweten zelf zorgt niet voor vetafname. Je hoeft dus niet met een vuilniszak om in hoge temperaturen te cardioën om meer vet te verliezen. Je verliest wel meer vocht, maar dit is een tijdelijk effect en je lichaam zal vanzelf weer naar een evenwicht toe gaan. Zweten doe je zodat je lichaamstemperatuur op peil blijft. Doordat er vocht wordt verdampt, koelt je lichaam af. Dit proces kost verder geen energie. Het is juist zo dat koude temperaturen zorgen voor meer kcal verbruik. Het kost energie om je lichaam op te warmen. Een kcal is letterlijk de hoeveelheid energie die nodig is om een liter water met 1 graden celsius op te warmen. Wanneer het koud is moet je lichaam energie gebruiken om op te warmen en dit zorgt voor een hoger energieverbruik.

Is het slim om de thermostaat omlaag te draaien om meer vet te verbranden?
Dit is helaas geen goede manier om af te vallen. Je kcal verbruik stijgt namelijk wel, alleen wat je in onderzoek ziet is dat je hongergevoel ook flink stijgt, waardoor je zelfs meer gaat eten dan je verbruikt. Netto kan dit dus zelfs voor een averechts effect zorgen dus dit is zeker niet aan te raden.

Uiteindelijk blijft de energiebalans leidend. Wil je vet verliezen? Dan moet je zorgen dat er meer energie uitgaat dan erin komt. Oftewel je moet meer kcal verbruiken dan dat je binnenkrijgt door voeding. Of je nou zweet of niet; dan ga je vet verliezen!

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Indische hartige taart

Een hartige taart kennen we allemaal wel, maar deze is net even anders door zijn simpele Indiase invloeden.

Lees meer

Spitskool fermenteren

In dit recept ga je zelf fermenteren. Dit doen we met spitskool, gecombineerd met appels en dille.

Lees meer

Kipcurry met geroosterde paksoi

Een curry is vaak gemakkelijk en snel klaar. Bij deze curry zit er een keer iets anders in op een andere manier.

Lees meer

Zalmquiche met tuinbonen

Deze vullende zomerse quiche doet het heel goed als bijgerecht voor de BBQ. Gemakkelijk vooraf te maken en zowel warm als koud te nuttigen.

Lees meer

Pasta met zalm

Een makkelijk en snel gerecht en de kinderen zullen fan zijn! Pasta met zalm en er zitten ook nog eens genoeg groente in, dus genoeg voedingsstoffen.

Lees meer

Smoothie-pakketten

Geen tijd of zin om iets gezonds klaar te maken? Deze smoothie-pakketten gaan je daarbij helpen! Alle producten in de juiste verhoudingen en in een handomdraai klaar.

Lees meer

Hoe ontwikkel je de bilspieren?

Om je billen optimaal te trainen zal je een combinatie moeten doen van verschillende oefeningen.

Lees meer

Eerst krachttraining of eerst cardio?

Het is helaas complexer dan je in eerste instantie zou denken.

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Kippenragout met champignons en rijst

Na alle feestdagen met veel lekker eten en drinken is het fijn om het nieuwe jaar goed te beginnen! Vaak betekend dit het ritme oppakken en weer gezond gaan eten.

Lees meer
contact Gratis kennismaking