Iedereen is gebaat bij een goede weerstand. Een goede weerstand zorgt ervoor dat je minder snel ziek wordt. Wanneer je toch ziek wordt zorgt een goede weerstand ervoor dat je minder heftige symptomen ervaart en ook sneller herstelt. Wat kun je doen om je weerstand te verhogen? Er zijn een aantal bewezen strategieën die je kan toepassen om te zorgen dat je je immuunsysteem verhoogt en weerbaarder bent tegen virussen.

De eerste en misschien wel de belangrijkste is zorgen dat je voldoende slaapt. Je immuunsysteem en je slaap zijn aan elkaar gelinkt. Wanneer je beter slaapt zorgt dit automatisch ook voor een betere weerstand, maar als je immuunsysteem verzwakt is zal je dit ook merken in je slaap. Ook ben je veel vermoeider gedurende de dag. Probeer dus dagelijks tussen de 7 en 9 uur te slapen, zodat je uitgerust wakker wordt en je minder vatbaar wordt voor infecties.

 

Voldoende beweging is ook erg belangrijk, zodat je lichamelijke conditie verbetert. Dit zorgt ervoor dat je algemene weerbaarheid ook verhoogt. Daarnaast zorgt beweging ervoor dat je beter slaapt en minder stress ervaart. Vooral als je dit in de buitenlucht doet. Het liefst ga je dus een rondje wandelen, hardlopen of fietsen in de natuur. Een extra voordeel hiervan is dat je daardoor ook meer vitamine D aanmaakt, wat ook weer een rol speelt bij je immuunsysteem. Daarnaast wil je ook door middel van krachttraining je spieren versterken. Ook dit zorgt weer voor een hogere weerbaarheid.

 

Daarnaast wil je zorgen dat je geen tekort aan vitamines of mineralen hebt. Van de vitamines is vooral vitamine C erg belangrijk om voldoende binnen te krijgen. Vitamine C is een antioxidant en speelt een belangrijke rol bij ontstekingsreacties. Wanneer je al lichte ziekte klachten hebt, wil je nog meer binnenkrijgen dan de aanbevolen dagelijkse dosering (ADH). Het liefste doe je dit door middel van extra porties groente en fruit te eten. Mocht dit lastig zijn voor je dan zijn supplementeren een optie. De ADH is 90 mg voor mannen en 75 mg voor vrouwen. Een extra dosering van 1000 mg supplementeren is aan te raden bij ziekte. Let op dat je dit niet overschrijdt aangezien je ook te veel vitamine C kan binnenkrijgen!

 

Daarnaast is het belangrijk dat je voldoende zink binnenkrijgt. Zink speelt namelijk een grote rol bij je weerstand. Je krijgt dit binnen door orgaanvlees, schelpdieren of rood vlees. Mocht je dit niet regelmatig consumeren, dan is de kans aanwezig dat je te weinig binnenkrijgt. Het liefste laat je eerst testen of je een tekort hebt, want ook zink kun je supplementeren: bij een tekort wil je wekelijks ongeveer 100 mg extra binnenkrijgen. Het liefste verdeel je dit over 7 dagen zodat je dagelijks wat binnenkrijgt.

 

Als laatste zijn er een aantal groenten, specerijen en kruiden die helpen bij je weerstand verhogen of bij het verminderen van de symptomen bij ziekte. Zo kan het helpen om extra knoflook te consumeren. Onderzoek laat namelijk zien dat knoflook de griepsymptomen vermindert en ervoor zorgt dat je eerder herstelt. Ook helpt het bij het op afstand houden van anderen mensen! Cayennepeper bevat het stofje capsaïcine wat zorgt voor het branderige gevoel bij het eten ervan. Capsaïcine zorgt er ook voor dat je slijm dunner wordt waardoor snot makkelijker loskomt. Als laatste is te adviseren om veel kaneel te gebruiken: kaneel zit namelijk bomvol met antioxidanten!

 

Je hebt natuurlijk vaak niet in de hand dat je ziek wordt maar met deze tips zorg je er in ieder geval voor dat je weerstand zo hoog mogelijk is. Hierdoor ben je weerbaarder en verklein je de kans op ziektes. En mocht je toch ziek worden: dan helpt het ook bij het verminderen van de symptomen en zorgt het voor een sneller herstel zodat je weer snel de oude bent!

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Borrelbrood

Wil je een avond lekker thuis borrelen? Dan mag dit brood niet ontbreken!

Lees meer

Bulgur pompoen salade

Het is weer herfst, dus tijd voor pompoen! En heb jij ooit van bulgur gehoord of het geproefd? Het is de moeite waard om deze nootachtige graansoort te combineren met pompoen.

Lees meer

Hoe ontwikkel je de bilspieren?

Om je billen optimaal te trainen zal je een combinatie moeten doen van verschillende oefeningen.

Lees meer

Bankdrukken

Bankdrukken is een erg populaire oefening onder krachtsporters. In deze blog leren we je alle basistechnieken, zodat je op een veilig en effectieve manier kunt leren bankdrukken.

Lees meer

Appeltaart havermout

Met de geur van appeltaart is iedereen wel bekend, alleen is dit iets wat je niet iedere dag kunt laten terugkomen in je eetpatroon. Met dit ‘Appeltaart Havermout’ ontbijtrecept kan dat wel een stuk vaker.

Lees meer

Bloemkoolsoep

Met deze iets wat romige bloemkoolsoep heb jij een perfect voorgerecht of een heerlijk tussendoortje.

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Krokante zalm uit de oven

Vandaag is het Goede Vrijdag en dat betekend voor sommige dat er geen vlees op tafel komt vanavond.

Lees meer
Contact Plan intake