Werkt een spijkermat? - Optimum Change

Een maand geleden kreeg mijn vrouw (Lieke) van de Sint een cadeautje: een spijkermat. WTF!?! Dat was het eerste wat ik dacht. Waarom zou je op een spijkerbed gaan liggen? Zelf had ik me ook nog helemaal niet verdiept in deze materie, dus ik kon er ook weinig van zeggen buiten dat het me behoorlijk oncomfortabel leek. Vaak ligt er overigens wel winst te halen in iets wat oncomfortabel voelt, dat dan weer wel…

Volgens Lieke activeert een spijkermat verschillende drukpunten in het lichaam en hierdoor stimuleert het de doorbloeding. Bovendien komen er ook nog eens twee gelukshormonen vrij door het gebruik en worden veel pijnklachten verminderd of zelfs verholpen.

“Dat kan toch helemaal niet!”. Zo stond ik er direct in. Hoezo zou een matje met scherpe punten je doorbloeding kunnen verbeteren?

Voordat ik hier een mening over ging geven bedacht ik me dat ik dit eerst een kans moest geven. Daarom heb ik me de afgelopen 30 dagen voorgenomen om ten minste 5 dagen per week op deze mat te gaan liggen. Op deze manier kon ik zelf ervaren wat het voor me deed en of de claims die gedaan worden ook kloppen. Daarnaast heb ik ook wat onderzoek gedaan naar de werking.

Let’s go.

Waarom zou je überhaupt op een spijkermat gaan liggen?

Het gebruik van de spijkermat (of spijkerbed) is komen overvliegen vanuit India. Hier werd dit traditioneel gezien gebruik om de geest te zuiveren en om verder te gaan dan de emotie van pijn. Dit was vroeger zo. Nu wordt het meer ingezet om de zenuwuiteinden en de bloedsomloop van het lichaam te stimuleren, wat voor een verzachtende en helende werking in je lijf kan zorgen. Het dwingt je ook om volledig te ontspannen.

De meest gehoorde redenen waarom mensen tegenwoordig een spijkermat gebruiken zijn:

  • Pijn in nek en schouders
  • Pijn in rug
  • Spierpijn
  • Stress
  • Slaapproblemen
  • Meer energie
  • Sneller herstel na sporten

Hoe het werkt

Lieke had een spijkermat gekregen van het merk Flowee. Dus ik kan alleen hierop beoordelen en uitleggen hoe deze werkt, maar voor wat ik heb gevonden werken ze allemaal praktisch hetzelfde.

De mat heeft een foam vulling die je op een zachte ondergrond moet leggen (je bed of bank bijvoorbeeld). In de mat zijn 210 spikes verwerkt die stuk voor stuk 42 scherpte uiteindes hebben. Dat betekent dat deze mat 8800+ drukpunten bevat!

Bij de mat zat ook een spijkermat kussen. Hierdoor kun je makkelijker je gehele lichaam behandelen. Het kussen zorgt namelijk voor een comfortabele ondersteuning van de nek en het hoofd en stimuleert ondertussen de zenuwuiteinden via de spikes die erin zitten.

Voor het beste effect is het raadzaam om deze mat elke dag zo’n 15 tot 30 minuten te gebruiken (da’s mij dus niet helemaal gelukt 😊). Omdat je in het begin echt moet wennen aan de drukpunten wordt geadviseerd met 5 tot 10 minuten te starten en dit vervolgens op te bouwen.

Mijn gebruik van de spijkermat

Laat ik starten met te zeggen dat het me niet is gelukt om 5 dagen per week deze mat structureel te gebruiken. Gemiddeld heb ik 4 keer per week gehaald over een periode van 5 weken. Toch denk ik dat dit lang genoeg is om een mening over het gebruik te vormen.

De eerste keer dat ik op de mat ging liggen verwachtte ik een verschrikkelijke pijn. Ik heb het matje op de bank gelegd en ben erop gaan liggen met ontbloot bovenlijf. Toen ik eenmaal lag bleef ik wachten tot het pijn ging doen. Nou, die kwam dus niet…

Vanaf het allereerste gebruik van de mat merk ik dat deze matten totaal geen pijn doen wanneer je er maar ‘relax’ op gaat liggen. Van nature heb ik een lage ademhaling en dit zorgt er direct voor dat je makkelijker op deze matten kan liggen (lucky me). Want zodra ik bewust overging naar een hoge ademhaling, mijn telefoon pakte of ik ging praten met Lieke werd de mat totaal niet meer fijn. Dan doen die drukpunten dus wel pijn!

Je leert het dus al heel snel af om onrustig te zijn op zo’n mat. Mijn lichaam had al snel door dat wanneer ik iets anders deed dan rustig met mijn ademhaling bezig zijn, ik ook snel pijn ervaarde op de mat. Dus de mat deed direct waar deze voor bedoeld was: helpen ontspannen.

De eerste keren heb ik maximaal 10 minuten op de mat gelegen. Vrijwel altijd zonder pijn en altijd voordat ik ging slapen. Na de eerste week ben ik meer gaan variëren. Ik ben de mat gaan gebruiken wanneer ik daar zin in had (midden op de dag of na het avondeten bijvoorbeeld) en heb de tijd uitgebouwd naar 20 minuten. Hoewel ik dit wel langer had gekund, heb ik slechts 1x 30 minuten op de mat gelegen.

Wanneer je klaar bent met je sessie voelt het van de spijkermat af komen wel behoorlijk oncomfortabel. Dat komt namelijk omdat je langzaam van de drukpunten moet afrollen. Daarna voelt je rug helemaal warm en zie je er een tijdje uit als een aardbei 😊

En wat vond ik ervan? Werkt het echt?

Laat ik direct met de deur in huis vallen. Wil je deze mat gebruiken omdat het je doorbloeding stimuleert? Daar geloof ik niet in. Gebruik je de mat omdat je meer wil ontspannen op een dag? Zeker weten dat het helpt!

We leven tegenwoordig in een tijd dat alles snel en makkelijk moet. En alles moet steeds sneller worden en ook steeds makkelijker worden. Daardoor zijn we verslaafd aan onze telefoon en nemen we nergens meer te tijd voor. Voor veel mensen echt een killer voor hun energielevel.

Wat ik veel zie in mijn werk is dat mensen pijnklachten ontwikkelen zonder dat ze doorhebben waar dit vandaan komt. Vaak is een pijnklacht het gevolg van iets TE veel doen. Te lang door donderen, maar soms ook te lang in bepaalde posities blijven zitten of liggen (kan fysiek of mentaal). Dit doe je allemaal met het spreekwoordelijke gaspedaal van je lichaam te gebruiken. We vergeten hierbij de rem.

Het is superbelangrijk om ook de rem van je lichaam regelmatig in te drukken. Dit zorgt voor een beter herstel en kan als gevolg meer energie of minder (pijn)klachten hebben. Druk daarom die rem eens wat vaker in.

Het gebruik van een spijkermat kan daarbij wel echt helpen. Je wordt namelijk direct gedwongen om een lage ademhaling aan te nemen. Bovendien merkte ik dat je in een soort van meditatieve stand komt. Allemaal bewezen bevorderlijk voor je herstel!

Ik denk ook dat het je gaat helpen om beter in slaap te vallen. Hoewel ik deze voordelen zelf niet heb gemerkt, kan ik dit wel aanbevelen. Zelf slaap ik vrijwel altijd heel goed en val ook snel in slaap. Dit komt onder andere doordat ik me al bewust ben van blauw licht (tv, telefoon, tablet) voordat ik ga slapen en let op cafeïne en het donker maken van onze slaapkamer.

Door de spijkermat te gebruiken voor je gaat slapen dwing je jezelf per definitie al om je telefoon weg te leggen en de tv uit te zetten. Hierdoor word je niet meer blootgesteld aan blauw licht én trap je de rem van je lichaam in. Je komt sneller tot rust wat er weer voor gaat zorgen dat je sneller in slaap gaat vallen.

Conclusie

Wil jij een spijkermat kopen omdat het je gaat helpen bij:

  • Betere doorbloeding
  • Minder spierpijn door sporten

Niet doen (om deze reden).

Wil jij een spijkermat kopen omdat het je gaat helpen bij:

  • Pijnklachten verminderen in nek, rug of schouders
  • Stress verminderen
  • Beter slapen (of in slaap vallen)
  • Meer energie overall

Doen!

Hier kan je nog even zien hoe je rug eruitziet wanneer je van de mat afkomt.

 

Wil jij meer energie of van pijnklachten af? Dat kan natuurlijk op veel meer manieren dan een spijkermat gebruiken. Sterker nog: alleen een spijkermat gebruiken gaat je waarschijnlijk niet helemaal helpen. Wij zouden het supertof vinden om in dat geval met jou een Kennismaking in te plannen om samen te kijken waar we jou het best bij kunnen helpen!

Klik hier om deze Kennismaking direct in te plannen >>>

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Zalmquiche met tuinbonen

Deze vullende zomerse quiche doet het heel goed als bijgerecht voor de BBQ. Gemakkelijk vooraf te maken en zowel warm als koud te nuttigen.

Lees meer

Pasta met zalm

Een makkelijk en snel gerecht en de kinderen zullen fan zijn! Pasta met zalm en er zitten ook nog eens genoeg groente in, dus genoeg voedingsstoffen.

Lees meer

Smoothie-pakketten

Geen tijd of zin om iets gezonds klaar te maken? Deze smoothie-pakketten gaan je daarbij helpen! Alle producten in de juiste verhoudingen en in een handomdraai klaar.

Lees meer

Gevulde courgette met ansjovis

Op ‘Eat your Vegetables Day’ posten we uiteraard een gerecht met groente in de hoofdrol. In de vulling kun je de groente doen die jij lekker vindt.

Lees meer

Bonenschotel

Deze goed gevulde bonenschotel is echt een goede bodem. Boordevol vitamines, mineralen en vooral vezels! De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels is vaak lastig te halen, dus deze maaltijd draagt daar een heel goed steentje aan bij.

Lees meer

Waarom je ontbijt niet de belangrijkste maaltijd van de dag is

Moet je ontbijten om je motortje aan de gang te krijgen of is dit een fabeltje? Brenda Frunt van de VoedingsAcademie legt het je uit.

Lees meer

Hoe ontwikkel je de bilspieren?

Om je billen optimaal te trainen zal je een combinatie moeten doen van verschillende oefeningen.

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Eerst krachttraining of eerst cardio?

Het is helaas complexer dan je in eerste instantie zou denken.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Kippenragout met champignons en rijst

Na alle feestdagen met veel lekker eten en drinken is het fijn om het nieuwe jaar goed te beginnen! Vaak betekend dit het ritme oppakken en weer gezond gaan eten.

Lees meer
contact Gratis kennismaking