Microvoedingsstoffen - Optimum Change

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig. Microvoedingsstoffen vormen een belangrijk onderdeel van ons dagelijkse dieet, maar deze voedingsstoffen komen niet in grote hoeveelheden voor. We hebben maar weinig microvoedingsstoffen nodig en in sommige gevallen kan een grote hoeveelheid ervan juist schadelijk zijn voor onze gezondheid. Onder microvoedingsstoffen vallen vitamines, mineralen en bioactieve stoffen.

Vitamines zijn stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Ze zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en normale groei en ontwikkeling. Ze leveren geen energie.

Het lichaam kan zelf geen vitamines maken, met uitzondering van vitamine D, maar dat is niet voor iedereen, en onder alle omstandigheden voldoende. Er zijn 13 stoffen die de naam vitamine hebben.

De 13 stoffen die de naam vitamine hebben zijn: de vitamines A, C, D, E, K en 8 soorten vitamine B.

Mineralen zijn net als vitamines stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Ze zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en normale groei en ontwikkeling. Ze leveren geen energie.

De meest bekende mineralen zijn: kalk of calcium, natrium, kalium en magnesium. Daarnaast heeft het lichaam zeer kleine hoeveelheden nodig van ijzer, jodium, zink, koper, mangaan, chroom en molybdeen.

Dan hebben we nog de bioactieve stoffen. Hieronder verstaan we alle stoffen die een bepaalde biologische of fysiologische activiteit of functie hebben. Het gaat meestal om stoffen in voedingsstoffen die een gezondheid bevorderend effect hebben, maar waarvoor geen behoefte is vastgesteld. Ze komen van nature voor in producten of worden kunstmatig toegevoegd.

Het lichaam kan ook zonder bioactieve stoffen. Andere voedingsstoffen kunnen ook dezelfde functie of activiteit vervullen. Het is ook nog mogelijk dat de betreffende functie of activiteit niet essentieel is voor de mens.

Voorbeelden van bioactieve stoffen zijn:

  • Flavonoïden
  • Cafeïne
  • Carotenoïden: bètacaroteen, luteïne en lycopeen
  • Carnitine
  • Choline
  • Co-enzym Q
  • Creatine


We hebben nu de afgelopen weken de onderwerpen energie, macrovoedingsstoffen en nu dus ook microvoedingsstoffen besproken. In onze volgende blog zullen we wat gaan vertellen over de energiebalans. Want je weet nu inmiddels wat energie inhoudt en dat je alle macro- en microvoedingsstoffen nodig hebt, maar hoeveel heb je nu nodig? Daar gaan we in de volgende blog meer over vertellen!

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Gevulde puntpaprika’s

De puntpaprika is het zoete broertje van de gewone paprika en doet zijn naam eer aan. Ook de vorm leent zich goed om hem te vullen.

Lees meer

6 manieren om te ontspannen

Eén van de grootste uitdagingen waar we tegenwoordig bijna allemaal tegenaan lopen is om voldoende te kunnen ontspannen. Daarom in dit blog 6 manieren die je hierbij gaan helpen.

Lees meer

Zalm met groente uit de oven

Wil je snel een voedzame maaltijd op tafel? Dan moet je dit recept met zalm en groente uit de oven snel een keer proberen.

Lees meer

Bulgursalade kip

Klaar met de zilvervliesrijst, volkorenpasta en aardappelen? Dan is dit iets om uit te proberen, bulgur.

Lees meer

Vruchtenijs

In de zomer is het tijd voor ijsjes. In ijs zit vaak veel suikers, maar omdat de substantie koud is, proef je dit minder goed. Er moet dus meer suiker in om het ijs zoet te laten smaken. In dit zelfgemaakte ijs heb je de suikers zelf in de hand!

Lees meer

Pastaschotel met tonijn uit de oven

Dit is een gemakkelijk ovenrecept en het meest daarvan komt uit je voorraadkast. Geen excuus meer dat je niks in huis hebt om een gezonde maaltijd op tafel te zetten!

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Hoe ontwikkel je de bilspieren?

Om je billen optimaal te trainen zal je een combinatie moeten doen van verschillende oefeningen.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer
contact Gratis kennismaking