Microvoedingsstoffen - Optimum Change

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig. Microvoedingsstoffen vormen een belangrijk onderdeel van ons dagelijkse dieet, maar deze voedingsstoffen komen niet in grote hoeveelheden voor. We hebben maar weinig microvoedingsstoffen nodig en in sommige gevallen kan een grote hoeveelheid ervan juist schadelijk zijn voor onze gezondheid. Onder microvoedingsstoffen vallen vitamines, mineralen en bioactieve stoffen.

Vitamines zijn stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Ze zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en normale groei en ontwikkeling. Ze leveren geen energie.

Het lichaam kan zelf geen vitamines maken, met uitzondering van vitamine D, maar dat is niet voor iedereen, en onder alle omstandigheden voldoende. Er zijn 13 stoffen die de naam vitamine hebben.

De 13 stoffen die de naam vitamine hebben zijn: de vitamines A, C, D, E, K en 8 soorten vitamine B.

Mineralen zijn net als vitamines stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Ze zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en normale groei en ontwikkeling. Ze leveren geen energie.

De meest bekende mineralen zijn: kalk of calcium, natrium, kalium en magnesium. Daarnaast heeft het lichaam zeer kleine hoeveelheden nodig van ijzer, jodium, zink, koper, mangaan, chroom en molybdeen.

Dan hebben we nog de bioactieve stoffen. Hieronder verstaan we alle stoffen die een bepaalde biologische of fysiologische activiteit of functie hebben. Het gaat meestal om stoffen in voedingsstoffen die een gezondheid bevorderend effect hebben, maar waarvoor geen behoefte is vastgesteld. Ze komen van nature voor in producten of worden kunstmatig toegevoegd.

Het lichaam kan ook zonder bioactieve stoffen. Andere voedingsstoffen kunnen ook dezelfde functie of activiteit vervullen. Het is ook nog mogelijk dat de betreffende functie of activiteit niet essentieel is voor de mens.

Voorbeelden van bioactieve stoffen zijn:

  • Flavonoïden
  • Cafeïne
  • Carotenoïden: bètacaroteen, luteïne en lycopeen
  • Carnitine
  • Choline
  • Co-enzym Q
  • Creatine


We hebben nu de afgelopen weken de onderwerpen energie, macrovoedingsstoffen en nu dus ook microvoedingsstoffen besproken. In onze volgende blog zullen we wat gaan vertellen over de energiebalans. Want je weet nu inmiddels wat energie inhoudt en dat je alle macro- en microvoedingsstoffen nodig hebt, maar hoeveel heb je nu nodig? Daar gaan we in de volgende blog meer over vertellen!

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Erwtensoep

In de winter als de temperatuur flink is gezakt, is het zo fijn om lekker op te warmen met een grote kom warme soep! Deze erwtensoep is dan ook zeker een aanrader!

Lees meer

Verbrand je meer vet wanneer je zweet?

Natuurlijk verlies je gewicht maar dat is voornamelijk vocht en zout en dat zegt verder niks over vetafname.

Lees meer

Gezonde(re) oliebollen

Het einde van het jaar nadert en dat kan natuurlijk alleen maar gevierd worden met verse, warme oliebollen! Klik snel verder voor het recept voor de gezonde(re) oliebollen!

Lees meer

Feestdagen Survival Gids

Het e-book vol tips en tricks hoe jij de feestdagen beter door komt dan voorgaande jaren!

Lees meer

Kruidige vegetarische stoofpot

Tijd voor een rijk gevulde stoofpot! Met zoveel heerlijke seizoensgroenten zoals rode biet, aubergine en bonen ga jij niet eens doorhebben dat dit vegetarisch is.

Lees meer

Eiwitpannenkoek

Op zoek naar een verantwoord ontbijt of tussendoortje? Deze eiwitrijke pannenkoeken zijn daar perfect voor!

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

De plank: Wat zijn de veel gemaakte fouten?

Iedereen is inmiddels wel bekend met de  ‘’plank’’.  De plank is een effectieve rompstijfheid oefening.

Lees meer
Contact Plan intake