Microvoedingsstoffen - Optimum Change

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig. Microvoedingsstoffen vormen een belangrijk onderdeel van ons dagelijkse dieet, maar deze voedingsstoffen komen niet in grote hoeveelheden voor. We hebben maar weinig microvoedingsstoffen nodig en in sommige gevallen kan een grote hoeveelheid ervan juist schadelijk zijn voor onze gezondheid. Onder microvoedingsstoffen vallen vitamines, mineralen en bioactieve stoffen.

Vitamines zijn stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Ze zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en normale groei en ontwikkeling. Ze leveren geen energie.

Het lichaam kan zelf geen vitamines maken, met uitzondering van vitamine D, maar dat is niet voor iedereen, en onder alle omstandigheden voldoende. Er zijn 13 stoffen die de naam vitamine hebben.

De 13 stoffen die de naam vitamine hebben zijn: de vitamines A, C, D, E, K en 8 soorten vitamine B.

Mineralen zijn net als vitamines stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Ze zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en normale groei en ontwikkeling. Ze leveren geen energie.

De meest bekende mineralen zijn: kalk of calcium, natrium, kalium en magnesium. Daarnaast heeft het lichaam zeer kleine hoeveelheden nodig van ijzer, jodium, zink, koper, mangaan, chroom en molybdeen.

Dan hebben we nog de bioactieve stoffen. Hieronder verstaan we alle stoffen die een bepaalde biologische of fysiologische activiteit of functie hebben. Het gaat meestal om stoffen in voedingsstoffen die een gezondheid bevorderend effect hebben, maar waarvoor geen behoefte is vastgesteld. Ze komen van nature voor in producten of worden kunstmatig toegevoegd.

Het lichaam kan ook zonder bioactieve stoffen. Andere voedingsstoffen kunnen ook dezelfde functie of activiteit vervullen. Het is ook nog mogelijk dat de betreffende functie of activiteit niet essentieel is voor de mens.

Voorbeelden van bioactieve stoffen zijn:

  • Flavonoïden
  • Cafeïne
  • Carotenoïden: bètacaroteen, luteïne en lycopeen
  • Carnitine
  • Choline
  • Co-enzym Q
  • Creatine


We hebben nu de afgelopen weken de onderwerpen energie, macrovoedingsstoffen en nu dus ook microvoedingsstoffen besproken. In onze volgende blog zullen we wat gaan vertellen over de energiebalans. Want je weet nu inmiddels wat energie inhoudt en dat je alle macro- en microvoedingsstoffen nodig hebt, maar hoeveel heb je nu nodig? Daar gaan we in de volgende blog meer over vertellen!

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Kipcurry met geroosterde paksoi

Een curry is vaak gemakkelijk en snel klaar. Bij deze curry zit er een keer iets anders in op een andere manier.

Lees meer

Zalmquiche met tuinbonen

Deze vullende zomerse quiche doet het heel goed als bijgerecht voor de BBQ. Gemakkelijk vooraf te maken en zowel warm als koud te nuttigen.

Lees meer

Pasta met zalm

Een makkelijk en snel gerecht en de kinderen zullen fan zijn! Pasta met zalm en er zitten ook nog eens genoeg groente in, dus genoeg voedingsstoffen.

Lees meer

Smoothie-pakketten

Geen tijd of zin om iets gezonds klaar te maken? Deze smoothie-pakketten gaan je daarbij helpen! Alle producten in de juiste verhoudingen en in een handomdraai klaar.

Lees meer

Gevulde courgette met ansjovis

Op ‘Eat your Vegetables Day’ posten we uiteraard een gerecht met groente in de hoofdrol. In de vulling kun je de groente doen die jij lekker vindt.

Lees meer

Bonenschotel

Deze goed gevulde bonenschotel is echt een goede bodem. Boordevol vitamines, mineralen en vooral vezels! De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels is vaak lastig te halen, dus deze maaltijd draagt daar een heel goed steentje aan bij.

Lees meer

Hoe ontwikkel je de bilspieren?

Om je billen optimaal te trainen zal je een combinatie moeten doen van verschillende oefeningen.

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Eerst krachttraining of eerst cardio?

Het is helaas complexer dan je in eerste instantie zou denken.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Kippenragout met champignons en rijst

Na alle feestdagen met veel lekker eten en drinken is het fijn om het nieuwe jaar goed te beginnen! Vaak betekend dit het ritme oppakken en weer gezond gaan eten.

Lees meer
contact Gratis kennismaking