Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig. Microvoedingsstoffen vormen een belangrijk onderdeel van ons dagelijkse dieet, maar deze voedingsstoffen komen niet in grote hoeveelheden voor. We hebben maar weinig microvoedingsstoffen nodig en in sommige gevallen kan een grote hoeveelheid ervan juist schadelijk zijn voor onze gezondheid. Onder microvoedingsstoffen vallen vitamines, mineralen en bioactieve stoffen.

Vitamines zijn stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Ze zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en normale groei en ontwikkeling. Ze leveren geen energie.

Het lichaam kan zelf geen vitamines maken, met uitzondering van vitamine D, maar dat is niet voor iedereen, en onder alle omstandigheden voldoende. Er zijn 13 stoffen die de naam vitamine hebben.

De 13 stoffen die de naam vitamine hebben zijn: de vitamines A, C, D, E, K en 8 soorten vitamine B.

Mineralen zijn net als vitamines stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Ze zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en normale groei en ontwikkeling. Ze leveren geen energie.

De meest bekende mineralen zijn: kalk of calcium, natrium, kalium en magnesium. Daarnaast heeft het lichaam zeer kleine hoeveelheden nodig van ijzer, jodium, zink, koper, mangaan, chroom en molybdeen.

Dan hebben we nog de bioactieve stoffen. Hieronder verstaan we alle stoffen die een bepaalde biologische of fysiologische activiteit of functie hebben. Het gaat meestal om stoffen in voedingsstoffen die een gezondheid bevorderend effect hebben, maar waarvoor geen behoefte is vastgesteld. Ze komen van nature voor in producten of worden kunstmatig toegevoegd.

Het lichaam kan ook zonder bioactieve stoffen. Andere voedingsstoffen kunnen ook dezelfde functie of activiteit vervullen. Het is ook nog mogelijk dat de betreffende functie of activiteit niet essentieel is voor de mens.

Voorbeelden van bioactieve stoffen zijn:

  • Flavonoïden
  • Cafeïne
  • Carotenoïden: bètacaroteen, luteïne en lycopeen
  • Carnitine
  • Choline
  • Co-enzym Q
  • Creatine


We hebben nu de afgelopen weken de onderwerpen energie, macrovoedingsstoffen en nu dus ook microvoedingsstoffen besproken. In onze volgende blog zullen we wat gaan vertellen over de energiebalans. Want je weet nu inmiddels wat energie inhoudt en dat je alle macro- en microvoedingsstoffen nodig hebt, maar hoeveel heb je nu nodig? Daar gaan we in de volgende blog meer over vertellen!

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Borrelbrood

Wil je een avond lekker thuis borrelen? Dan mag dit brood niet ontbreken!

Lees meer

Bulgur pompoen salade

Het is weer herfst, dus tijd voor pompoen! En heb jij ooit van bulgur gehoord of het geproefd? Het is de moeite waard om deze nootachtige graansoort te combineren met pompoen.

Lees meer

Hoe ontwikkel je de bilspieren?

Om je billen optimaal te trainen zal je een combinatie moeten doen van verschillende oefeningen.

Lees meer

Bankdrukken

Bankdrukken is een erg populaire oefening onder krachtsporters. In deze blog leren we je alle basistechnieken, zodat je op een veilig en effectieve manier kunt leren bankdrukken.

Lees meer

Appeltaart havermout

Met de geur van appeltaart is iedereen wel bekend, alleen is dit iets wat je niet iedere dag kunt laten terugkomen in je eetpatroon. Met dit ‘Appeltaart Havermout’ ontbijtrecept kan dat wel een stuk vaker.

Lees meer

Bloemkoolsoep

Met deze iets wat romige bloemkoolsoep heb jij een perfect voorgerecht of een heerlijk tussendoortje.

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Krokante zalm uit de oven

Vandaag is het Goede Vrijdag en dat betekend voor sommige dat er geen vlees op tafel komt vanavond.

Lees meer
Contact Plan intake