Weinig energie? De oorzaak kan mogelijk liggen bij een tekort aan vitamine! Vanuit Optimum Change zijn we van mening dat supplementen niet essentieel zijn voor een gebalanceerd voedingspatroon, maar wel een mogelijke aanvulling kunnen zijn. De supplementen die we aanbieden lichten wij hieronder even kort toe.

Magnesium

Magnesium komt voor in verschillende voedingsmiddelen. Het zit in volkorenbrood en andere volkoren graanproducten, zoals groenten, noten, melk/melkproducten en vlees. Ook water kan bijdragen aan de inname van magnesium.

Mocht het voedingspatroon niet toereikend zijn om voldoende magnesium binnen te krijgen dan kunnen er gezondheidsklachten ontstaan, zoals vermoeidheid en spierkrampen. Magnesium heeft een mogelijk positief effect op spierfuncties, botten, tanden en slaap. Bij een tekort is het verstandig om extra in te nemen. De algemene richtlijn voor mannen vanaf 18 jaar ligt op 350 mg en voor vrouwen op 300 mg per dag.

Omega 3

Uit onderzoek blijkt dat het eten van een portie vis per week samenhangt met een lagere kans op sterfte aan hartziekten. Dit wordt ondersteund door onderzoek naar supplementen met visvetzuren, waaruit blijkt dat een inname van 1 gram per dag van EPA en DHA het risico op sterfte aan hartziekten verkleint met ongeveer 10% bij personen met (een hoog risico op) hart- en vaatziekten.

Omega-3 vetzuren zijn belangrijk in je voedingspatroon en helpen met vet verliezen en het opbouwen van spiermassa. Door 3 keer per week vette vis te eten (zalm, ansjovis, makreel, sardine, haring, etc.) krijg je ruim voldoende omega-3 binnen. Als het je niet lukt om 3 keer per week vette vis te eten, is het advies om omega-3 extra in te nemen.

Multivitamine

Een sporter verbruikt dagelijks meer energie dan de gemiddelde mens en kan hierbij gesteund worden door toevoeging van extra vitamines en mineralen in het voedingspatroon. Als je de zekerheid wil hebben dat je alle vitamines en mineralen in voldoende mate binnenkrijgt kun je als aanvulling op je voeding een multivitaminen gebruiken.  Bij sommige vitamines of mineralen kan langdurig gebruik schadelijk zijn. Het is dus belangrijk om te weten hoeveel vitamines je uit je voeding haalt, zodat je weet of je dit nog mogelijk aan moeten vullen met supplementen.

Vitamine D

Het lichaam heeft vitamine D nodig voor stevige botten en tanden. Het zorgt ervoor dat calcium en fosfor uit eten goed worden opgenomen en tijdens de groei worden vastgelegd in de botten en tanden. Daarnaast is vitamine D nodig om botontkalking zoveel mogelijk te beperken, en daarmee het risico van osteoporose op latere leeftijd te verminderen. Vitamine D speelt ook een belangrijke rol bij het in standhouden van een goede spierfunctie.  Verder is vitamine D van belang voor een goede werking van het immuunsysteem.

Vitamine D zit van nature in vette vis, zoals haring, zalm en makreel. Ook leveren vlees en eieren vitamine D, maar minder dan vette vis. In Nederland wordt ook vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Voor iedereen geldt een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 10 microgram vitamine D. Alleen mensen van boven de 70 jaar moeten 20 microgram per dag binnen krijgen.

Veel mensen krijgen voldoende vitamine D binnen via de zon en voeding. Het voedingscentrum adviseert om elke dag een kwartier tot een half uur tussen 11.00 uur en 15.00 uur met in ieder geval je hoofd en handen onbedekt in de zon te zijn. Daarnaast krijg je vitamine D binnen als je eet volgens de Schijf van Vijf, met in ieder geval halvarine of margarine, vloeibaar bak- en braadvet en vette vis.

Hoe kom je erachter of je te weinig vitamine via je voeding binnen krijgt?

Het is mogelijk om uit te zoeken of je vitaminetekorten hebt. Je kan bij het voedingscentrum een eetdagboek invullen en dan kan je precies zien of je voldoende vitamines binnen krijgt uit je dagelijkse voeding.  Dit kan je, indien nodig, aanvullen met voeding of suppletie.

Eetmeter

Bron: Voedingscentrum.nl

Supplementenactie tot en met april 2019!

Energy & Vitality pakket bestaat uit; magnesium, omega-3, multivitamine en vitamine D

 van €72,- nu voor maar €59,-

Artikelen die je ook interessant kan vinden

10 tips voor de feestdagen

Duurzaam gewicht verliezen is al lastig genoeg, dus maak het jezelf niet moeilijker dan het al is. Goed voorbereid te werk gaan kan je helpen. Hierbij een aantal tips hoe je dit toe kan passen.

Lees meer

Gevulde rollade met champignons en pesto

Weet jij niet wat je moet koken voor kerst en ben je nog op zoek naar een lekker en gezond recept? Dan hebben wij de oplossing: een homemade gevulde rollade met champignons en pesto dressing!

Lees meer

Bereid je voor om gewicht te verliezen

Duurzaam gewicht verliezen is al lastig genoeg, dus maak het jezelf niet moeilijker dan het al is. Goed voorbereid te werk gaan kan je helpen. Hierbij een aantal tips hoe je dit toe kan passen.

Lees meer

Kruidnoten

Er gaat niks boven zelfgemaakte lekkernijen! Door het zelf te bakken bepaal je ook hoe gezond of ongezond je lekkernij wordt. Met de Sint in het land heb je een extra goede reden om kruidnoten te maken, dus duik de keuken in en ga lekker aan de slag!

Lees meer

Quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado

Ben jij op zoek naar een lekker recept dat rijk is aan vitamine D? Neem dan deze quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado! Binnen 15 minuten heb jij deze heerlijke salade op tafel staan, dus ga snel naar de winkel en geniet!

Lees meer

Biefstuksalade met gegrilde peer

Het is herfst! Dat wil dus ook zeggen dat het perenseizoen in aantocht is. Het perenseizoen loopt van november tot en met februari. Een peer is een pitvrucht wat een lekker fris en gezond tussendoortje is. Het is rijk aan vitamine C, voedingsvezels en essentiële mineralen zoals calcium, fosfor, kalium en magnesium. Het is dus tijd om wat vaker voor een peer te kiezen!

Lees meer

Alcohol en food

Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken en één glas alcohol per dag is verantwoord. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Vitamine D

Je hoort vaak dat het slim is om in de herfst en winter vitamine D supplementen te nemen. Maar waarom dan? En is het wel echt nodig? Vitamine D is een van de weinige vitamines die een lichaam zelf kan aanmaken.

Lees meer

Eiwitrijke vanillewafels

Gezond snacken kan heel leuk en heel lekker zijn en precies dit ga jij beleven na het maken van deze heerlijke eiwitrijke vanille wafels. Door de extra eiwitten die erin zijn toegevoegd is dit een prima snack na een training (of dat je nu aan het afvallen of bulken bent).

Lees meer

Alcohol en mind

Het drinken van alcohol is een goed slaapmutsje en het vermindert stress. Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken. Alcohol laat je ontspannen en het is een lekker slaapmutsje. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels!

Lees meer

Herfst groenten en fruit

Het is herfst! Dat betekent dat het sneller donker wordt, meer gaat regenen en het langzaam ook wat kouder wordt.

Lees meer