Hoe ga je verantwoord om met etentjes? - Optimum Change

Is je doel om gewicht te verliezen, maar wordt dit verstoord doordat je regelmatig buiten de deur eet? Wees niet getreurd. Door verstandig om te gaan met uit eten kun je nog steeds je doel bereiken en tegelijkertijd blijven genieten!

Een veelvoorkomende fout die mensen maken is uit eten zien als iets wat ‘slecht’ is voor gewichtsverlies en het daardoor niet uitmaakt wat je eet. Toch zit er een enorm verschil in tussen helemaal losgaan bij een All You Can Eat restaurant of het eten van een verantwoord drie- gangen menu. Ben je iemand die regelmatig buiten de deur eet, maar dit lastig vindt te combineren met je doelen? Dan zijn de volgende tips iets voor jou!

  • Probeer overdag een buffer aan calorieën te maken door je snacks te laten staan of te vervangen door caloriearme tussendoortjes, zoals fruit en/of snackgroente.
  • Kies voor lichtere maaltijden die dag. Blijf wel volledige maaltijden eten om te voorkomen dat je met enorme honger aan tafel gaat die avond, dit zal namelijk een averechts effect hebben. Voorbeelden van lichte maaltijden die weinig calorieën bevatten, maar wel goed verzadigen zijn bijvoorbeeld: een zelfgemaakte salade, soep, kwark/hüttenkäse met fruit, rijstwafels met magere vleeswaren, een eiwitshake en/of gerookte kip met snackgroente.
  • Je zou je energieverbruik die dag kunnen verhogen door te gaan trainen. Een thuis- workout met lichaamsgewicht is een efficiënte manier om toch spiergroei te stimuleren en wat calorieën te verbranden. Daarnaast kun je de gehele dag door meer bewegen. Pak bijvoorbeeld de fiets naar het werk of ga een stuk wandelen in de pauze.
  • Drink veel water, thee, koffie of light frisdranken tijdens het eten.
  • Het focussen op de maaltijd is belangrijk voor verzadiging. Tijdens sociale gelegenheden eten mensen automatisch een stuk meer, omdat ze meer afgeleid zijn.
  • Probeer zoveel mogelijk het gefrituurde eten en bijgerechten als brood en sausjes te laten staan aangezien deze veel calorieën bevatten en je niet snel vullen.

Tijdens het etentje kun je ook bewuste keuzes maken. Leg in eerste instantie de focus op eiwit- en vezelrijke producten. Opties voor een verantwoord voorgerecht zijn: een soep op basis van groente, een salade, carpaccio of vitello tonato. Dit zijn voorgerechten met veel eiwitten en/of vezels en weinig calorieën die toch goed vullen.

Ben je echt een zoetekauw en verheug je je het meest op de toetjes? Ga dan voor een verantwoord hoofdgerecht, zoals bijvoorbeeld een mager stuk vlees/vis met bijgerechten als groentes, rijst of aardappelen. Als je niet zo’n toetjes-mens bent, kies dan een favoriet hoofdgerecht en sla de toetjes over.

Uiteindelijk wil je natuurlijk wel blijven genieten. Met deze tips moet dat zeker lukken en kun je ondertussen gewoon je doelen nog behalen!

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Gevulde puntpaprika’s

De puntpaprika is het zoete broertje van de gewone paprika en doet zijn naam eer aan. Ook de vorm leent zich goed om hem te vullen.

Lees meer

6 manieren om te ontspannen

Eén van de grootste uitdagingen waar we tegenwoordig bijna allemaal tegenaan lopen is om voldoende te kunnen ontspannen. Daarom in dit blog 6 manieren die je hierbij gaan helpen.

Lees meer

Zalm met groente uit de oven

Wil je snel een voedzame maaltijd op tafel? Dan moet je dit recept met zalm en groente uit de oven snel een keer proberen.

Lees meer

Bulgursalade kip

Klaar met de zilvervliesrijst, volkorenpasta en aardappelen? Dan is dit iets om uit te proberen, bulgur.

Lees meer

Vruchtenijs

In de zomer is het tijd voor ijsjes. In ijs zit vaak veel suikers, maar omdat de substantie koud is, proef je dit minder goed. Er moet dus meer suiker in om het ijs zoet te laten smaken. In dit zelfgemaakte ijs heb je de suikers zelf in de hand!

Lees meer

Pastaschotel met tonijn uit de oven

Dit is een gemakkelijk ovenrecept en het meest daarvan komt uit je voorraadkast. Geen excuus meer dat je niks in huis hebt om een gezonde maaltijd op tafel te zetten!

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Hoe ontwikkel je de bilspieren?

Om je billen optimaal te trainen zal je een combinatie moeten doen van verschillende oefeningen.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer
contact Gratis kennismaking