Is je doel om gewicht te verliezen, maar wordt dit verstoord doordat je regelmatig buiten de deur eet? Wees niet getreurd. Door verstandig om te gaan met uit eten kun je nog steeds je doel bereiken en tegelijkertijd blijven genieten!

Een veelvoorkomende fout die mensen maken is uit eten zien als iets wat ‘slecht’ is voor gewichtsverlies en het daardoor niet uitmaakt wat je eet. Toch zit er een enorm verschil in tussen helemaal losgaan bij een All You Can Eat restaurant of het eten van een verantwoord drie- gangen menu. Ben je iemand die regelmatig buiten de deur eet, maar dit lastig vindt te combineren met je doelen? Dan zijn de volgende tips iets voor jou!

  • Probeer overdag een buffer aan calorieën te maken door je snacks te laten staan of te vervangen door caloriearme tussendoortjes, zoals fruit en/of snackgroente.
  • Kies voor lichtere maaltijden die dag. Blijf wel volledige maaltijden eten om te voorkomen dat je met enorme honger aan tafel gaat die avond, dit zal namelijk een averechts effect hebben. Voorbeelden van lichte maaltijden die weinig calorieën bevatten, maar wel goed verzadigen zijn bijvoorbeeld: een zelfgemaakte salade, soep, kwark/hüttenkäse met fruit, rijstwafels met magere vleeswaren, een eiwitshake en/of gerookte kip met snackgroente.
  • Je zou je energieverbruik die dag kunnen verhogen door te gaan trainen. Een thuis- workout met lichaamsgewicht is een efficiënte manier om toch spiergroei te stimuleren en wat calorieën te verbranden. Daarnaast kun je de gehele dag door meer bewegen. Pak bijvoorbeeld de fiets naar het werk of ga een stuk wandelen in de pauze.
  • Drink veel water, thee, koffie of light frisdranken tijdens het eten.
  • Het focussen op de maaltijd is belangrijk voor verzadiging. Tijdens sociale gelegenheden eten mensen automatisch een stuk meer, omdat ze meer afgeleid zijn.
  • Probeer zoveel mogelijk het gefrituurde eten en bijgerechten als brood en sausjes te laten staan aangezien deze veel calorieën bevatten en je niet snel vullen.

Tijdens het etentje kun je ook bewuste keuzes maken. Leg in eerste instantie de focus op eiwit- en vezelrijke producten. Opties voor een verantwoord voorgerecht zijn: een soep op basis van groente, een salade, carpaccio of vitello tonato. Dit zijn voorgerechten met veel eiwitten en/of vezels en weinig calorieën die toch goed vullen.

Ben je echt een zoetekauw en verheug je je het meest op de toetjes? Ga dan voor een verantwoord hoofdgerecht, zoals bijvoorbeeld een mager stuk vlees/vis met bijgerechten als groentes, rijst of aardappelen. Als je niet zo’n toetjes-mens bent, kies dan een favoriet hoofdgerecht en sla de toetjes over.

Uiteindelijk wil je natuurlijk wel blijven genieten. Met deze tips moet dat zeker lukken en kun je ondertussen gewoon je doelen nog behalen!

Artikelen die je ook interessant kan vinden

10 tips voor de feestdagen

Duurzaam gewicht verliezen is al lastig genoeg, dus maak het jezelf niet moeilijker dan het al is. Goed voorbereid te werk gaan kan je helpen. Hierbij een aantal tips hoe je dit toe kan passen.

Lees meer

Gevulde rollade met champignons en pesto

Er gaat niks boven zelfgemaakte lekkernijen! Door het zelf te bakken bepaal je ook hoe gezond of ongezond je lekkernij wordt. Met de Sint in het land heb je een extra goede reden om kruidnoten te maken, dus duik de keuken in en ga lekker aan de slag!

Lees meer

Bereid je voor om gewicht te verliezen

Duurzaam gewicht verliezen is al lastig genoeg, dus maak het jezelf niet moeilijker dan het al is. Goed voorbereid te werk gaan kan je helpen. Hierbij een aantal tips hoe je dit toe kan passen.

Lees meer

Kruidnoten

Er gaat niks boven zelfgemaakte lekkernijen! Door het zelf te bakken bepaal je ook hoe gezond of ongezond je lekkernij wordt. Met de Sint in het land heb je een extra goede reden om kruidnoten te maken, dus duik de keuken in en ga lekker aan de slag!

Lees meer

Quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado

Ben jij op zoek naar een lekker recept dat rijk is aan vitamine D? Neem dan deze quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado! Binnen 15 minuten heb jij deze heerlijke salade op tafel staan, dus ga snel naar de winkel en geniet!

Lees meer

Biefstuksalade met gegrilde peer

Het is herfst! Dat wil dus ook zeggen dat het perenseizoen in aantocht is. Het perenseizoen loopt van november tot en met februari. Een peer is een pitvrucht wat een lekker fris en gezond tussendoortje is. Het is rijk aan vitamine C, voedingsvezels en essentiële mineralen zoals calcium, fosfor, kalium en magnesium. Het is dus tijd om wat vaker voor een peer te kiezen!

Lees meer

Alcohol en food

Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken en één glas alcohol per dag is verantwoord. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels.

Lees meer

Vitamine D

Je hoort vaak dat het slim is om in de herfst en winter vitamine D supplementen te nemen. Maar waarom dan? En is het wel echt nodig? Vitamine D is een van de weinige vitamines die een lichaam zelf kan aanmaken.

Lees meer

Eiwitrijke vanillewafels

Gezond snacken kan heel leuk en heel lekker zijn en precies dit ga jij beleven na het maken van deze heerlijke eiwitrijke vanille wafels. Door de extra eiwitten die erin zijn toegevoegd is dit een prima snack na een training (of dat je nu aan het afvallen of bulken bent).

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Alcohol en mind

Het drinken van alcohol is een goed slaapmutsje en het vermindert stress. Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken. Alcohol laat je ontspannen en het is een lekker slaapmutsje. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels!

Lees meer

Herfst groenten en fruit

Het is herfst! Dat betekent dat het sneller donker wordt, meer gaat regenen en het langzaam ook wat kouder wordt.

Lees meer