Ben jij al summerproof voor jouw vakantie? Wil jij niet in enkele weken terugvallen in je oude patronen of gewicht? Maak gebruik van onze tips voor op vakantie: Hoe blijf jij fit en op gewicht gedurende de vakantieperiode.

De vakantieperiode komt eraan en vaak laten we in de vakantie alle remmen los. Natuurlijk mag je ook genieten van het niks doen, genieten van lokale gerechten en drankjes en bijtanken van al dat harde werken. Vergeet niet dat je gemoedstoestand, fitheid en lichaamsgewicht flink worden beïnvloed door je voeding- en drankinname. Daarom geven wij jou tips, zodat jij op vakantie maximaal gaat genieten en tegelijkertijd goed voor jezelf blijft zorgen. Zo kom jij fit en uitgerust terug van jouw welverdiende vakantie. Wat wil je nog meer?

Tips voor vakantie

Een goed begin is het halve werk en daarom zijn de vakantievoorbereidingen ook zo belangrijk. Maak een planning van wat er allemaal nog moet gebeuren voordat je op vakantie gaat, maar ook een planning voor als je op vakantie bent. Door de planning houd je overzicht en creëer je rust waardoor je uiteindelijk gezondere keuzes maakt.

Voor vertrek

  • Heb je weinig tijd om alles tot in de puntjes voor te bereiden? De oplossing is simpel. Maak bakjes met gezonde tussendoortjes, zoals overnight oats, groente, fruit, luxe belegde broodjes, hummus, hartige groentemuffins, havermoutpannenkoeken, salades, peperkoek of een eierkoek.
  • Heb je nog wat bagageruimte over? Neem wat basis ingrediënten mee waar je op terug kunt vallen, zodat jij altijd een gezonde maaltijd kunt maken. Neem als voorbeeld lijnzaad (diverse zaden), rozijntjes, rijstwafels/crackers, ongezouten noten, kaneel, honing of havermout.
  • Zorg dat je altijd voldoende water klaar hebt staan voor onderweg!

Onderweg

  • Neem groente en fruit mee. Dit blijft redelijk lang goed en is supergezond! Snijd paprika’s, komkommer of wortelen voor en doe ze in een bakje of neem fruit mee zoals een banaan, peer, appel of perziken.
  • Reis je met het vliegtuig? Zorg ervoor dat je in je handbagage voldoende eten bij je hebt, zo kun je op ieder moment een gezonde snack nemen.
  • Zorg dat je altijd voldoende water meeneemt voor onderweg!

Tijdens de vakantie

  • Doe zo snel mogelijk boodschappen en haal gezonde producten. Zo heb je altijd een gezonde snack in huis en achter de hand voor als je honger hebt.
  • Begin de dag goed en start met een stevig en gezond ontbijt! Hierdoor heb je de dag door minder snel de neiging om alleen maar ongezonde snacks of lekkernijen te pakken.
  • Neem bij het ontbijt voedingsmiddelen die je tijdens een lunch of diner niet zo gemakkelijk kunt nemen, zoals kwark of yoghurt.
  • Heb je een bestemming inclusief ontbijt? Neem wat groente, fruit, broodjes of gezonde lekkernijen mee vanuit het buffet.
  • Planning van de dag afstemmen op je voeding. Als je weet dat je ’s avonds gaat uit eten, een luxe barbecue, een borrel of een andere leuke activiteit  hebt, zorg dan dat je de momenten daarvoor en/of daarna goed oplet met wat je eet. Zo behoudt je balans in de kcal inname en voorkom je een hele dag snacken.
  • Zorg dat je tijdens jouw vakantie voldoende water drinkt!

Als het goed is kun je na het lezen van dit blog met een gerust hart op vakantie. Haal de tips eruit die voor jou belangrijk zijn en doe er je voordeel mee. Ons laatste advies wat we jou graag nog willen meegeven is: bespreek je plannen met je partner of iemand met wie je op vakantie gaat. Dit werkt goed voor jou als stok achter de deur. Zo sta je er nooit alleen voor.

Namens het team van Optimum Change wensen wij jou een hele fijne vakantie toe!

Artikelen die je ook interessant kan vinden

10 tips voor de feestdagen

Duurzaam gewicht verliezen is al lastig genoeg, dus maak het jezelf niet moeilijker dan het al is. Goed voorbereid te werk gaan kan je helpen. Hierbij een aantal tips hoe je dit toe kan passen.

Lees meer

Gevulde rollade met champignons en pesto

Weet jij niet wat je moet koken voor kerst en ben je nog op zoek naar een lekker en gezond recept? Dan hebben wij de oplossing: een homemade gevulde rollade met champignons en pesto dressing!

Lees meer

Bereid je voor om gewicht te verliezen

Duurzaam gewicht verliezen is al lastig genoeg, dus maak het jezelf niet moeilijker dan het al is. Goed voorbereid te werk gaan kan je helpen. Hierbij een aantal tips hoe je dit toe kan passen.

Lees meer

Kruidnoten

Er gaat niks boven zelfgemaakte lekkernijen! Door het zelf te bakken bepaal je ook hoe gezond of ongezond je lekkernij wordt. Met de Sint in het land heb je een extra goede reden om kruidnoten te maken, dus duik de keuken in en ga lekker aan de slag!

Lees meer

Quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado

Ben jij op zoek naar een lekker recept dat rijk is aan vitamine D? Neem dan deze quinoasalade met makreel, paddenstoelen en avocado! Binnen 15 minuten heb jij deze heerlijke salade op tafel staan, dus ga snel naar de winkel en geniet!

Lees meer

Biefstuksalade met gegrilde peer

Het is herfst! Dat wil dus ook zeggen dat het perenseizoen in aantocht is. Het perenseizoen loopt van november tot en met februari. Een peer is een pitvrucht wat een lekker fris en gezond tussendoortje is. Het is rijk aan vitamine C, voedingsvezels en essentiële mineralen zoals calcium, fosfor, kalium en magnesium. Het is dus tijd om wat vaker voor een peer te kiezen!

Lees meer

Alcohol en food

Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken en één glas alcohol per dag is verantwoord. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Vitamine D

Je hoort vaak dat het slim is om in de herfst en winter vitamine D supplementen te nemen. Maar waarom dan? En is het wel echt nodig? Vitamine D is een van de weinige vitamines die een lichaam zelf kan aanmaken.

Lees meer

Eiwitrijke vanillewafels

Gezond snacken kan heel leuk en heel lekker zijn en precies dit ga jij beleven na het maken van deze heerlijke eiwitrijke vanille wafels. Door de extra eiwitten die erin zijn toegevoegd is dit een prima snack na een training (of dat je nu aan het afvallen of bulken bent).

Lees meer

Alcohol en mind

Het drinken van alcohol is een goed slaapmutsje en het vermindert stress. Een glas rode wijn is beter dan geen alcohol drinken. Alcohol laat je ontspannen en het is een lekker slaapmutsje. Dit zijn stuk voor stuk bekende fabels!

Lees meer

Herfst groenten en fruit

Het is herfst! Dat betekent dat het sneller donker wordt, meer gaat regenen en het langzaam ook wat kouder wordt.

Lees meer