Ben jij al summerproof voor jouw vakantie? Wil jij niet in enkele weken terugvallen in je oude patronen of gewicht? Maak gebruik van onze tips voor op vakantie: Hoe blijf jij fit en op gewicht gedurende de vakantieperiode.

De vakantieperiode komt eraan en vaak laten we in de vakantie alle remmen los. Natuurlijk mag je ook genieten van het niks doen, genieten van lokale gerechten en drankjes en bijtanken van al dat harde werken. Vergeet niet dat je gemoedstoestand, fitheid en lichaamsgewicht flink worden beïnvloed door je voeding- en drankinname. Daarom geven wij jou tips, zodat jij op vakantie maximaal gaat genieten en tegelijkertijd goed voor jezelf blijft zorgen. Zo kom jij fit en uitgerust terug van jouw welverdiende vakantie. Wat wil je nog meer?

Tips voor vakantie

Een goed begin is het halve werk en daarom zijn de vakantievoorbereidingen ook zo belangrijk. Maak een planning van wat er allemaal nog moet gebeuren voordat je op vakantie gaat, maar ook een planning voor als je op vakantie bent. Door de planning houd je overzicht en creëer je rust waardoor je uiteindelijk gezondere keuzes maakt.

Voor vertrek

  • Heb je weinig tijd om alles tot in de puntjes voor te bereiden? De oplossing is simpel. Maak bakjes met gezonde tussendoortjes, zoals overnight oats, groente, fruit, luxe belegde broodjes, hummus, hartige groentemuffins, havermoutpannenkoeken, salades, peperkoek of een eierkoek.
  • Heb je nog wat bagageruimte over? Neem wat basis ingrediënten mee waar je op terug kunt vallen, zodat jij altijd een gezonde maaltijd kunt maken. Neem als voorbeeld lijnzaad (diverse zaden), rozijntjes, rijstwafels/crackers, ongezouten noten, kaneel, honing of havermout.
  • Zorg dat je altijd voldoende water klaar hebt staan voor onderweg!

Onderweg

  • Neem groente en fruit mee. Dit blijft redelijk lang goed en is supergezond! Snijd paprika’s, komkommer of wortelen voor en doe ze in een bakje of neem fruit mee zoals een banaan, peer, appel of perziken.
  • Reis je met het vliegtuig? Zorg ervoor dat je in je handbagage voldoende eten bij je hebt, zo kun je op ieder moment een gezonde snack nemen.
  • Zorg dat je altijd voldoende water meeneemt voor onderweg!

Tijdens de vakantie

  • Doe zo snel mogelijk boodschappen en haal gezonde producten. Zo heb je altijd een gezonde snack in huis en achter de hand voor als je honger hebt.
  • Begin de dag goed en start met een stevig en gezond ontbijt! Hierdoor heb je de dag door minder snel de neiging om alleen maar ongezonde snacks of lekkernijen te pakken.
  • Neem bij het ontbijt voedingsmiddelen die je tijdens een lunch of diner niet zo gemakkelijk kunt nemen, zoals kwark of yoghurt.
  • Heb je een bestemming inclusief ontbijt? Neem wat groente, fruit, broodjes of gezonde lekkernijen mee vanuit het buffet.
  • Planning van de dag afstemmen op je voeding. Als je weet dat je ’s avonds gaat uit eten, een luxe barbecue, een borrel of een andere leuke activiteit  hebt, zorg dan dat je de momenten daarvoor en/of daarna goed oplet met wat je eet. Zo behoudt je balans in de kcal inname en voorkom je een hele dag snacken.
  • Zorg dat je tijdens jouw vakantie voldoende water drinkt!

Als het goed is kun je na het lezen van dit blog met een gerust hart op vakantie. Haal de tips eruit die voor jou belangrijk zijn en doe er je voordeel mee. Ons laatste advies wat we jou graag nog willen meegeven is: bespreek je plannen met je partner of iemand met wie je op vakantie gaat. Dit werkt goed voor jou als stok achter de deur. Zo sta je er nooit alleen voor.

Namens het team van Optimum Change wensen wij jou een hele fijne vakantie toe!

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Hoe voorkom je kramp?

Heb jij ook wel eens last van kramp? Iedereen die het wel eens heeft gehad, weet dat het erg vervelend en pijnlijk kan zijn. Helaas is het soms lastig om de oorzaak ervan te vinden, maar er zijn wel dingen die je zelf kunt doen om het te voorkomen.

Lees meer

Roerei ontbijt

Het is bijna Vaderdag en dan worden de papa’s in het zonnetje gezet. Met dit ontbijt zorg jij ervoor dat jouw papa de sterkste papa van Nederland blijft.

Lees meer

Couscoussalade met beef, spinazie en yoghurt

Volkoren couscous is hartstikke gezond en is een goede basis voor een gezonde maaltijd.

Lees meer

Courgettesoep

Maak het jezelf gemakkelijk met gezonde en simpele gerechten. Daarvoor is deze heerlijke courgettesoep perfect! In no-time heb jij een flinke pan soep gemaakt.

Lees meer

Mocktails

Wat is jouw favoriete ontspanningsmoment na een drukke werkweek? Een lekker drankje in de warme zon? Dat verdien je zeker! En daarom hebben we speciaal voor jou een lekkere alcoholvrije cocktail, puur genot!

Lees meer

Hoe voorkom je snaaien?

We zijn inmiddels een paar weken verder in de ‘lockdown’: de eerste week was je nog supergemotiveerd om door te trainen en op je voeding te letten alleen nu begin je te merken dat het toch steeds lastiger wordt.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Krokante zalm uit de oven

Vandaag is het Goede Vrijdag en dat betekend voor sommige dat er geen vlees op tafel komt vanavond.

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer
Contact Plan intake