Het Pareto-principe wordt ook wel de 80-20 regel genoemd. Deze regel is geconstateerd door de econoom Vilfredo Pareto. Hij stelde vast dat 80% van de rijkdom in Italië in handen was van 20% van de Italiaanse bevolking. Later werd ontdekt door Joseph Juran dat deze verhouding op veel vlakken voorkomt en werd het Pareto-principe vastgesteld: 80% van de uitkomsten worden verklaard door 20% van de oorzaken. Het is een algemene regel en de cijfers moeten niet te letterlijk genomen worden, maar het idee is dat een klein deel van onze inspanning zorgt voor een groot deel van de uitkomsten. Zo zie je bijvoorbeeld dat 20% van de auto’s zorgen voor ongeveer 80% van de gereden kilometers, 20% van de medewerkers voor ongeveer 80% van het ziekteverzuim, etc. Hoe kun je dit principe nu toepassen op het gebied van trainen, bewegen, voeding en productiviteit?

Trainen

Het Pareto-principe kun je bijvoorbeeld toepassen op het gebied van trainen als de focus ligt op spiergroei. Ga je meerdere keren per week consistent naar de sportschool om een half uur effectief aan krachttraining te doen? Dan ben je goed bezig, want hier ga je al een groot deel van de mogelijke progressie mee benutten. Sta je meerdere keren per week 2.5 uur in de sportschool te kijken? Dan kun je in ieder geval al flink wat tijdwinst boeken door de trainingstijd door de helft te doen. Daarnaast gaat het voor je progressie weinig uitmaken; immers zorgt 20% van de inzet al voor 80% van het resultaat. Het kan zelfs contraproductief werken als je zoveel oefeningen doet en je huidige leefstijl er niet naar is. Word je elke ochtend moe wakker, ervaar je veel stress van je baan en is je eetpatroon ook niet optimaal? Dan kan het zomaar eens zijn dat je meer progressie gaat zien door minder te doen omdat je belastbaarheid het niet toelaat. Er wordt ook onderschat hoeveel progressie je kan maken met wekelijks 2 keer een uur trainen als je dit consistent en optimaal doet. Belangrijk hierbij is dat je techniek natuurlijk goed is en je wel progressie blijft maken op de langere termijn in bijvoorbeeld de hoeveelheid herhalingen of het gewicht.

 

Bewegen

Ook op het gebied van beweging kun je het Pareto-principe toepassen. Veel pijnklachten ontstaan door beweegarmoede. We hebben tegenwoordig steeds vaker sedentair werk waar we per auto of openbaar vervoer naar toe reizen waardoor we dagelijk steeds minder bewegen. Als je kan zorgen dat je 20% van de tijd in beweging bent, maakt het verder helemaal niet meer uit dat je die andere 80% zittend of liggend doorbrengt. Zitten is niet per sé slecht, als er maar voldoende beweging tegenover staat. Probeer naast het sporten dus dagelijks meerdere keren kleine stukjes te wandelen en je zult zien dat je minder pijnklachten gaat ervaren.

 

Voeding

Op het gebied van voeding kan het Pareto-principe ook toegepast worden. Ga je naar kijken naar gezondheid dan wordt de regel omgedraaid: Als je zorgt dat 80% van jouw voeding bestaat uit onbewerkt voedsel met voldoende eiwitbronnen, groentes en fruit dan maakt de andere 20% minder uit. Je kunt dan zo nu en dan zeker een keer een taartje eten of een biertje drinken als de basis maar in orde is! Als je op deze manier gevarieerd eet zul je niet snel een vitamine- of mineralen te kort hebben. Dit gaat op de langere termijn ook voor meer resultaten zorgen dan dat je 100% van de tijd strict bent. Er komt namelijk dan ook ooit een keer een moment waarop je toch gaat zondigen en dan zal het waarschijnlijk niet met mate zijn maar voor de volle 100%. Je kunt dus stellen dat als je maar 20% van de tijd zondigt dat het dan voor 80% voor het resultaat zorgt. Balance is key!

 

Productiviteit

Ook voor je productiviteit geldt het Pareto-principe: 80% van de resultaten komen van 20% van je activiteiten. Mensen die erg productief zijn weten welke activiteiten de meeste resultaten geven. Focus je daarop en negeer de rest zo veel mogelijk. Als je het grote plaatje verliest en te veel op de details gefocussed bent, gaat dat ook ten koste van de productiviteit en het resultaat. Daarnaast is het ook belangrijk om genoeg ontspanning in je dag in te bouwen. Ook hier kun je het principe weer aanhouden: Als je zorgt dat je 20% van de tijd ontspannende activiteiten doet zal je productiviteit er niet onder leiden en is het op de langere termijn ook beter vol te houden.

 

Uiteindelijk is het belangrijk dat je je eerst focust op het grote plaatje en niet te veel op de details. Wanneer je dat doet kun je het Pareto-principe toepassen op alles: 20% van de inzet voor 80% van de uitkomsten!

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Borrelbrood

Wil je een avond lekker thuis borrelen? Dan mag dit brood niet ontbreken!

Lees meer

Bulgur pompoen salade

Het is weer herfst, dus tijd voor pompoen! En heb jij ooit van bulgur gehoord of het geproefd? Het is de moeite waard om deze nootachtige graansoort te combineren met pompoen.

Lees meer

Hoe ontwikkel je de bilspieren?

Om je billen optimaal te trainen zal je een combinatie moeten doen van verschillende oefeningen.

Lees meer

Bankdrukken

Bankdrukken is een erg populaire oefening onder krachtsporters. In deze blog leren we je alle basistechnieken, zodat je op een veilig en effectieve manier kunt leren bankdrukken.

Lees meer

Appeltaart havermout

Met de geur van appeltaart is iedereen wel bekend, alleen is dit iets wat je niet iedere dag kunt laten terugkomen in je eetpatroon. Met dit ‘Appeltaart Havermout’ ontbijtrecept kan dat wel een stuk vaker.

Lees meer

Bloemkoolsoep

Met deze iets wat romige bloemkoolsoep heb jij een perfect voorgerecht of een heerlijk tussendoortje.

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Koningsrecept: Gevulde paprika

Het is bijna Koningsdag, daar hoort natuurlijk ook een oranje recept bij!

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer

Krokante zalm uit de oven

Vandaag is het Goede Vrijdag en dat betekend voor sommige dat er geen vlees op tafel komt vanavond.

Lees meer
Contact Plan intake