Weinig slapen - Veel eten? - Optimum Change

Minder slaap is in het algemeen een slecht idee. Steeds meer onderzoek laat zien dat milde slaap restrictie – met name op consistente basis – negatieve gevolgen heeft. Om er een paar te noemen: minder vet verlies en meer spier verlies, een hogere energie inname en slechtere focus.

In een actuele studie waarin 11 studies werden gecombineerd werd gekeken naar hoeveel kcal mensen meer eten wanneer ze minder slapen. Ook werd gekeken naar de inname van vet, koolhydraten & eiwitten. De meeste studies hielden 2 groepen aan waarvan er één 5 uur sliep per nacht en de andere groep 8 uur per nacht. De resultaten hiervan waren opmerkelijk.

Mensen die minder slapen hadden een hogere calorie inname van 385 kcal per dag, wat gelijk staat aan een hamburger! Daarnaast zagen ze ook dat de groep die minder sliep minder energie verbruikten gedurende de dag. Dit zou je in eerste instantie niet verwachten aangezien de groep die minder slaapt natuurlijk minder lang in bed ligt en dus waarschijnlijk ook meer zou bewegen. Toch gaat je lichaam met een slaaptekort proberen om wat energie te besparen gedurende de dag.

Er werd ook meer vet ten opzichte van eiwit gegeten bij de groep met minder slaap wat mogelijk komt doordat mensen eerder kiezen voor een stuk pizza dan een mager stukje vlees. Dat je deze “slechtere” keuzes maakt komt waarschijnlijk doordat je wilskracht vermindert bij een slaaptekort. Je zult het vast wel herkennen dat je wanneer je moe bent veel eerder voor de makkelijkere maar minder goede keuze gaat. Het is veel moeilijker om “nee” te zeggen tegen verleidingen.

Als je consistent minder slaapt, kan dit mogelijk leiden tot een overconsumptie van een paar duizend calorieën per week met als gevolg: een substantiële vet toename. Goed en lang genoeg slapen is dus essentieel bij het volhouden wanneer je een afvaldoel hebt!

Om resultaat te boeken is het dus erg belangrijk om een brede visie te houden en je niet blind te staren op alleen je voeding aanpassen. Wil je hier graag mee geholpen worden? Wij staan voor je klaar!

Voor tips om beter en meer te slapen kun je onze blog met slaaptips lezen: https://optimumchange.nl/blog/mind/slaaptips/

Artikelen die je ook interessant kan vinden

Bonenschotel

Deze goed gevulde bonenschotel is echt een goede bodem. Boordevol vitamines, mineralen en vooral vezels! De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels is vaak lastig te halen, dus deze maaltijd draagt daar een heel goed steentje aan bij.

Lees meer

Waarom je ontbijt niet de belangrijkste maaltijd van de dag is

Moet je ontbijten om je motortje aan de gang te krijgen of is dit een fabeltje? Brenda Frunt van de VoedingsAcademie legt het je uit.

Lees meer

Risotto met champignon, spinazie en zongedroogde tomaat

Met deze risotto zet je een hele lekkere maaltijd op tafel. Door de champignons en de zongedroogde tomaatjes heb je natuurlijke smaakmakers en zijn zout en peper bijna overbodig.

Lees meer

Wokrecept met courgette en spinazie

Dit mega makkelijke recept kan echt iedereen maken. Plus het staat ook nog eens snel op tafel.

Lees meer

Bacon-ei muffins

Kater? Met dit katerontbijt ben je er zo weer bovenop. De eiwitten zorgen dat je spieren kunnen herstellen van al dat dansen en het zout in de bacon houdt je vochtbalans weer op peil.

Lees meer

Werkt een spijkermat?

Een maand geleden kreeg mijn vrouw (Lieke) van de Sint een cadeautje: een spijkermat. WTF!?! Dat was het eerste wat ik dacht. Waarom zou je op een spijkerbed gaan liggen? Zelf had ik me ook nog helemaal niet verdiept in deze materie, dus ik kon er ook weinig van zeggen buiten dat het me behoorlijk […]

Lees meer

Wat doen de supplementen eiwit & creatine?

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten supplementen op de markt.

Lees meer

Hoe ontwikkel je de bilspieren?

Om je billen optimaal te trainen zal je een combinatie moeten doen van verschillende oefeningen.

Lees meer

Eerst krachttraining of eerst cardio?

Het is helaas complexer dan je in eerste instantie zou denken.

Lees meer

Microvoedingsstoffen

Voor een goed functionerend lichaam, voor spierherstel en voor de groei hebben mensen voedingsstoffen nodig.

Lees meer

Macronutriënten, wat zijn dat?

Vorige keer hebben wij uitleg gegeven over wat energie is en waar je dit nou precies uit haalt.

Lees meer

Havermoutpap met banaan, kokos en pindakaas

Begin de dag met een gezond en stevig ontbijt. Maak daarom dit recept met als hoofdingrediënten havermout, banaan, kokos en pindakaas. Havermout geeft je een verzadigd gevoel waardoor je de ochtend goed kan doorkomen.

Lees meer
contact Gratis kennismaking